AutoRai

22-10-2004

Hutten rallyteam overwint met Kia Sorento extreme temperaturen

Het Hutten Rallyteam nam met de equipe Herman Hutten/Hennie Wullink met hun Kia Sorento als enige Nederlands team deel aan de Dubai Rally.

Voor het team gold deelname als een laatste, ultieme technische test voor deelname met de beide Sorentos aan de Dakar Rally 2005 die 1 januari in Barcelona van start gaat. De vijfdaagse wedstrijd in de Verenigde Arabische Emiraten van 10 tot en met 15 oktober jl. kenmerkte zich dit jaar door extreme temperaturen en veel, heel veel zandduinen. Naast de Nederlanders gebruikten ook de meeste topteams uit de Dakar Rally deze wedstrijd, met wisselend succes, als een laatste test voor de autos.

De Dubai Rally, UAE Desert Challenge 2005, was dit jaar ongekend zwaar. Want, als ook de lokale bevolking zegt dat de temperaturen tijdens de Dubai Rally ongekend zijn, dan is overduidelijk dat de deelnemers bij buitentemperaturen van vijftig graden tot het uiterste moesten gaan. Nederlanders Herman Hutten en Hennie Wullink (Zulke temperaturen kénnen wij toch niet!) waren naar Dubai gereisd om een laatste test met een van de Kia Sorentos van het team door te voeren. De ervaringen die hier werden opgedaan, komen van pas om beide Sorentos van het team perfect voorbereid aan de start van de Dakar Rally 2005 te krijgen. Want in die wereldvermaarde wedstrijd wil het team een zo optimaal mogelijk resultaat neerzetten.

De eerste etappe na de proloog van de vijfdaagse wedstrijd verloopt positief, de mannen staan op een 18de plek. Toch verzucht Herman Hutten: Ongelooflijk zo zwaar. De temperatuur is een nog grotere opponent dan het zand. De tweede etappe wordt zo mogelijk nog zwaarder, want hoewel van 350 tot 280 kilometer ingekort, bestaat deze alleen maar uit zandduinen! De Kia Sorento van Hutten/Wullink doet het goed; vooral het nieuwe luchtfilter dat voor het eerst wordt gebruikt, werkt probleemloos. Het team staat na deze dag 13de in het algemeen klassement, met zicht op de top 10 maar dat is geen doel: We komen om te testen en ervaring in het zand op te doen, aldus Hennie Wullink, het testen gaat vóór een hoge klassering.

De derde etappe wordt er voor het Nederlandse team een van tegenslag. Problemen met de koppelingcilinder nopen hen tot omzichtigheid en ze missen twee controleposten. Een straftijd van zeven uur volgt en ze duikelen naar de 26ste plaats. Hutten: Het is niet leuk, maar we kwamen per slot van rekening om te testen. Dan maar liever nu kapot dan straks in de Dakar Rally.
De laatste etappe verloopt aanvankelijk beter, maar aan het eind verliest het team toch een paar uur door oponthoud. Uiteindelijk worden ze heel keurig 20ste in het klassement. Herman Hutten tot slot: We hebben veel geleerd, op alle vlakken. We weten aan welke zaken nog aandacht gegeven moet worden. Daar kunnen we in de Dakar Rally de vruchten van plukken. Zodat we daar met twee optimaal voorbereide Kia Sorentos aan de start kunnen staan. Op dit resultaat in deze ultrazware Dubai Rally zijn we zelf in ieder geval maar wat trots. Wat, als we die strafuren niet hadden gehad!

Algemeen klassement Dubai Rally 2004:

1. 202 Hiroshi Masuoka / Andreas Schulz (J) / Mitsubishi Evolution / T2 14:05:57

2. 204 Gregoire De Mevius / Jacky Dubois (BE/F) / Nissan Pick Up / T2 14:19:11

3. 203 Khalifa Al Mutaiwei / Alain Guehennec (UAE /F) BMW / T2 14:50:32

4. 209 Juha Kankkunen / Juha Repo (FIN) / Volkswagen / T2 15:39:44
5. 221 Matthias Kahle / Dr. Thomas Schuenemann (D) / 2Drive TW 104 / T2 17:00:28

6. 212 Dominique Housieaux / Loic Fagot (F) / Mitsubishi Pajero / T2 17:06:55

7. 216 Mark Powell / Tim Ansell (GB) Land Rover / T2 20:22:01
8. 248 Laurent Rosso / Christian Rosso (F) Nissan Pathfinder / T1 21:15:02

9. 201 Stephane Peterhansel / Jean-Paul Cottret (F) / Mitsubishi Evolution / T2 21:56:19

10. 213 Isabelle Patissier / Bernard Irissou (F) / Nissan Pathfinder / T1 23:24:29
20. 246 Herman Hutten / Hennie Wullink (NL) / Kia Sorento / T2 34:08:31