AutoRai

22-10-2004

Politici EU-lidstaten rijden met GM's HydroGen3

Tijdens de EU-conferentie Energy in Motion, die op 19 en 20 oktober in de Westergasfabriek in Amsterdam plaatsvond, gaf General Motors acte de presence met de HydroGen3.

Dit op de Opel Zafira gebaseerde prototype heeft waterstof als brandstof. De milieuvriendelijke HydroGen3 werd gedurende de tweede conferentiedag door tal van top-politici van de 25 Europese lidstaten beproefd tijdens diverse testritten.

Tijdens de topconferentie, die in het kader van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie in Amsterdam plaatsvond, gingen diverse politici, alsmede vertegenwoordigers van bedrijfsleven, energiemaatschappijen en kennisinstituten in op vraagstukken met betrekking tot wegtransport, milieu en toekomstige energie-/brandstofvoorziening. De mogelijkheid voor de deelnemers aan de conferentie om een belangrijke speler in die discussie via de HydroGen3 in de praktijk te beproeven, sloot hier natuurlijk uitstekend op aan.

De HydroGen3 wordt door een brandstofcel aangedreven. De brandstofcel genereert uit vloeibare waterstof, opgeslagen in een on-board tank, de elektrische energie die nodig is om de motor (60 kW/82 pk) aan te drijven. De krachtbron, met een maximum koppel van 215 Nm, brengt het brandstofcelprototype vrijwel geruisloos vanuit stilstand op een snelheid van 100 km/u in ongeveer 16 seconden en geeft de HydroGen3 een topsnelheid van 160 km/u.