HILL AND KNOWLTON

Consument geeft zichzelf schuld van overgewicht

Amsterdam, 22 oktober 2004. Nagenoeg alle Nederlanders vinden dat de consumenten zelf de hoofdverantwoordelijken zijn voor het massale probleem van overgewicht in dit land. Ook vinden zij dat de consument het probleem zelf moet oplossen. Dit blijkt uit een doorlopende studie van communicatieadviesbureau Hill & Knowlton, dat onderzoeker Maurice de Hond zowel in maart van dit jaar, als eerder deze week opdracht gaf de mening van de Nederlander ten aanzien van het overgewichtprobleem te peilen. Recent werd in veel publicaties met name de industrie als verantwoordelijke voor het maatschappelijke obesitasprobleem aangewezen.

Ruim tachtig procent van de 800 respondenten vindt dat overgewicht een probleem is voor de Nederlandse bevolking, aldus de peiling. Ondanks de recente hausse aan publiciteit over de invloed van slechte voedselproducten op het gewicht, wijst de Nederlander echter slechts ten dele met de beschuldigende vinger naar fastfoodrestaurants of voedselproducenten. Ongeveer één derde geeft nu de industrie en snackbars de schuld van het obesitasprobleem. Dit is veel minder dan begin dit jaar toen nog bijna de helft van de respondenten de verantwoordelijkheid ook bij fastfoodrestaurants legde, en vier op de tien mensen de fabrikanten van snoep, frisdrank en voedingsmiddelen als schuldige aanwees.

Invloed van publiciteit

De meningen zijn op een aantal punten opvallend aan het verschuiven, zeer waarschijnlijk onder invloed van de publiciteit, zoals de aanklacht en daaropvolgende verdediging van McDonalds deze zomer, meent Ingo Heijnen van het communicatieadviesbureau. Hill & Knowlton analyseerde tussen september 2003 en september 2004 maandelijks de artikelen die in landelijke kranten en tijdschriften aan het onderwerp zijn besteed, en constateerde een enorme toename in aandacht (2 artikelen in september 2003 vs. 90 artikelen in september 2004). Deze toename verklaart volgens mij waarom nu tien procent meer mensen dan in maart bevestigend antwoorden op de vraag of zij overgewicht een probleem vinden. Maar evenals in maart vindt bijna iedere Nederlander, namelijk 99%, dat de consument zelf de belangrijkste veroorzaker van het probleem is.

Uit de nieuwste peiling blijkt verder dat meer bewegen en minder/anders eten volgens Nederlanders de twee beste manieren zijn om overgewicht aan te pakken. Nul procent van de respondenten denkt dat afslankmiddelen een goede optie zijn. Heijnen: Dit is een interessante uitkomst, aangezien deze pillen en poeders wèl goed worden verkocht. Kennelijk gebruikt men deze producten wel, maar beseft de consument tegelijkertijd dat het weinig helpt.

Bijna alle respondenten (98%) vinden dat de consument zelf het lot in handen moet nemen om iets aan het overgewichtprobleem te doen. Daarnaast ziet men bij het oplossen ook een rol weggelegd voor de overheid (26%), de fastfoodketens (21%) en de fabrikanten van snoep, frisdrank en voedingsmiddelen (25%).

Van de onderzochte personen omschreef 48% zichzelf als te zwaar. Hill & Knowlton is een van de grootste communicatieadviesbureaus van Nederland. Het bureau volgt al een aantal jaren de mening van Nederlanders ten aanzien van het overgewichtprobleem, zowel in opdracht van klanten als uit eigener beweging. De peilingen van maart en oktober zijn onderdeel van een doorlopende studie naar de meningen over overgewicht, die Hill & Knowlton op eigen gezag uitvoert. De consumentenpeilingen worden via internet uitgevoerd door peil.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond.

Noot aan de redactie,