Endemol Entertainment

Hilversum, 22 oktober 2004

Big Brother voor de eerste maal te zien op publieke omroep

De Servische Publieke Omroep RTS (Radio Television Serbia) en Servische producent Emotion hebben een driejarige overeenkomst getekend voor s werelds best bekeken reality show: Big Brother.

Big Brother Serbia, zoals het programma gaat heten, start in maart 2005. Het is de eerste keer dat Big Brother op een publieke omroep te zien zal zijn. Volgens Emotion zal de winnaar worden beloond met de hoogste geldprijs uit de Servische Tv-geschiedenis.

Goran Stamenkovic, CEO van Emotion zegt: Sinds onze samenwerking met RTS hebben wij alle kijkcijferrecords in Servië gebroken. Het publiek verwacht nu iets groots van ons, met Big Brother kunnen we dat bieden. Het wordt zonder twijfel een grote hit.

RTS en Emotion rollen vanaf nu tot aan de start in maart een grote Big Brother campagne uit. Goran Stamenkovic zegt daarover: De kernboodschap van onze campagne is dat s werelds grootste tv show nu ook naar Servië komt. Een programma van deze omvang is hier nog nooit uitgezonden. Daarbij is Big Brother de eerste reality show op de Servische Tv ooit.

De samenwerking tussen Emotion en Endemol is drie jaar geleden begonnen, toen de game show In the Money ( Over de rooie ) verkocht werd. Het was het eerste programma in Servië ooit dat in licentie werd uitgezonden en wordt door Emotion geproduceerd. In the Money daagt passanten uit om op straat een bizarre opdracht uit te voeren. Als dit lukt krijgt de deelnemer duizend US Dollar. In the Money wordt nog steeds met succes uitgezonden.

Ed Louwerse, als Senior Licensing Manager bij Endemol International verantwoordelijk voor Centraal Europa, voegt toe: We zijn heel enthousiast omdat dit de eerste keer is dat we Big Brother aan een publieke omroep hebben verkocht. We zijn er zeker van dat het programma in Servië net zo n groot succes zal zijn als het onlangs gelanceerde Big Brother Bulgarije en Kroatië. Hierdoor werd het marktaandeel verdubbeld voor het Bulgaarse NTV en haalde RTL Kroatië een marktaandeel van 52%.


______________