Speurders vrijwel even groot als Marktplaats

Zoekmachine marketing cruciaal

GRONINGEN, 20041025 -- Binnen 8 weken is het Speurders.nl gelukt om een vergelijkbaar bereik te behalen als marktleider Marktplaats.nl, zo blijkt uit de laatste Visiscan van Multiscope, dé graadmeter op het gebied van internetbereik in Nederland. Speurders.nl is opgeklommen naar de vierde plaats van meest bezochte websites van Nederland. Meest geduchte concurrent Marktplaats.nl stond in week 41 op positie 6, twee plekken onder Speurders.nl ( www.speurders.nl ). De zoekmachine marketingstrategie die door Traffic4u is ingezet heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in het vroegtijdige succes van Speurders.nl; inmiddels komt meer dan 30% van de bezoekers van de website via zoekmachines.



De zoekmachine marketingstrategie van Speurders.nl is goed voorbereid. Reeds bij de bouw van de website is Traffic4u betrokken geweest waardoor er in een vroeg stadium al rekening gehouden met de eisen van de zoekmachines. Michiel van der Meer, verantwoordelijk voor het Speurders-project: "Dankzij een constructieve en zeer plezierige samenwerking met Traffic4u zijn we in staat geweest om vanaf de launch van de site, nu zo'n 8 weken geleden, tienduizenden bezoekers per dag via de zoekmachines naar onze site te trekken."


Om goed gevonden te worden in een zoekmachine is het belangrijk om te weten hoe deze een website beoordeelt. Tot de meest belangrijke beoordelingscriteria van zoekmachines behoren de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van een site. Hoe groter het gebruiksgemak, des te beter een website gaat scoren in zoekmachines. Doordat gebruiksvriendelijkheid het speerpunt is van de filosofie van Speurders.nl is de impact van de zoekmachine marketingcampagne des te groter. "Speurders realiseerde zich al bij de tekentafel hoe belangrijk een goede positie in zoekmachines is en daar plukken ze nu de vruchten van. Een goede website met daarbij de juiste zoekmachine marketingstrategie heeft geresulteerd in de uitstekende posities binnen zoekmachines en hoge bezoekersaantallen", aldus directeur van Traffic4u, Gert-Jan Munneke.


Een groot voordeel voor de verkopers is dat een groot deel van de advertenties nu ook vindbaar is via Google. Hierdoor bereikt de verkoper veel meer potentiele kopers. Munneke: "Een goed voorbeeld van hiervan is de nieuwste cd van Frans Bauer. Door het uitkomen van de nieuwe cd was de zoekterm 'frans bauer daar heb je vrienden voor' de afgelopen tijd erg populair. Speurders.nl stond op deze term direct op de tweede plek in Google, met daarboven alleen de officiële website van Frans Bauer."


De keuze van Speurders.nl voor Traffic4u volgde na een uitgebreide selectieprocedure waarvoor alle belangrijke bureau's in Nederland waren uitgenodigd. Van Der Meer: "Naast het goede plan dat Traffic4u had neergelegd was de positieve berichtgeving over Traffic4u uit markt, waaronder die van zoekmachines, bepalend. De keuze voor Traffic4u was zeer weloverwogen en we hebben er nog geen moment spijt van gehad."


Technische noot voor redactie:


Technisch gezien is er veel nadruk gelegd op de interne linkstructuur. Uitgebreide en correcte interne links maken de site eenvoudig navigeerbaar voor bezoekers. Dit is zowel voor de bezoekers als voor zoekmachines een belangrijk beoordelingscriterium van de website. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het goed bereikbaar maken van de website zonder cookies of javascript. Beide worden namelijk niet door zoekmachines ondersteund. Door van alle links normale html-tekstlinks te maken kan de 'spider' van de zoekmachine de website goed lezen, waardoor deze goed gaat scoren binnen de zoekresultaten.


Over Traffic4u:


Traffic4u (www.traffic4u.nl) is een toonaangevend zoekmachine marketingbureau uit Groningen dat zich volledig heeft gespecialiseerd in het goed positioneren van websites in zoekmachines. Traffic4u werkt onder andere voor klanten als ING, Mercedes-Benz, de Hypotheker, D-Reizen en Philips.