Ministerie van Algemene Zaken

Tweede Kamer der Staten-Generaal Postadres T.a.v. de voorzitter Postbus 20001 Postbus 20018 2500 EA Den Haag 2500 EA Den Haag Bezoekadres
Binnenhof 19, Den Haag
Contactpersoon
D. Groenheijde
E-mail
d.groenheijde@minaz.nl
Telefoon
070 356 40 33
Fax Datum Kenmerk Onderwerp 070 427 81 66 19 oktober 2004 04F479288 Antwoorden op vragen Cie BZK bij begroting 2005 Huis der Koningin

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen die zijn gesteld in het verslag van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, naar aanleiding van de indiening van de ontwerpbegroting 2005 van het Huis der Koningin (I).

DE MINISTER-PRESIDENT,

Minister van Algemene Zaken a.i.,

G. Zalm

29 800 I Vaststelling van de begrotingsstaat van het Huis der Koningin (I) voor het jaar 2005

Nr. Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden Vastgesteld....oktober 2004

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 1), belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen. De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Noorman-Den Uyl

De griffier van de commissie,

De Gier

Nr Vraag Blz van
1 Hebben ook leden van het Koninklijk Huis die geen uitkering 0 ontvangen, de beschikking over personeel? Zo ja, hoeveel zijn dat er? Door wie worden zij betaald? H.K.H Prinses Margriet heeft de beschikking over personeel, via aanvulling Wet Financieel Statuut 1980: totaal 8 personeelsleden, waarvan 3 ten laste van H.M. de Koningin en 5 ten laste van het Rijk op declaratiebasis via het Staatshoofd.

2 Wat zijn de totale uitgaven aan het Koninklijk Huis? Kunt u bevestigen 0 dat het totaal aan met het Koninklijk Huis verband houdende kosten op de verschillende begrotingen in 2005 tenminste meer dan 86 miljoen euro bedraagt (Huis der Koningin 6,2 miljoen euro, functionele kosten in andere begrotingen 24,7 miljoen euro, overige kosten in andere begrotingen 53 miljoen euro en Kabinet der Koningin 2,2 miljoen euro)? Zijn er andere kosten die wel verband houden met het Koninklijk Huis, maar die niet in dit overzicht zijn opgesomd? Zo ja, hoeveel bedragen deze kosten? Hoeveel bedragen de kosten die de RVD maakt ten behoeve van het Koninklijk Huis? Hoeveel personeelsleden van de RVD houden zich bezig met het Koninklijk Huis? Ja, uw opsomming is juist. Hierin is niet meegenomen de bijdrage aan het "Nationaal Comité Zilveren Regeringsjubileum Koningin Beatrix" waarvoor een bedrag is gereserveerd op de begroting van het ministerie van Algemene Pagina
2/5

Zaken (voor 2004 0,8 mln, voor 2005 8,4 mln en voor 2006 0,3 mln). Voor 2005 en volgende jaren worden de materiële kosten die de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) maakt ten behoeve van het Koninklijk Huis geraamd op 105.000,= per jaar. De RVD-kosten van het contentbeheer van de website Koninklijk Huis bedragen daarenboven op jaarbasis ca. 30.000,=. In 2005 zullen de activiteiten van 10 personeelsleden van de RVD in overwegende mate zijn toe te schrijven aan mediabegeleiding, begeleiding bij bezoeken, communicatie-advisering en publiciteit. Deze RVD-activiteiten ten behoeve van het Koninklijk Huis vinden hun basis in het Koninklijk Besluit van 13 december 1965, nr. 554 en gepubliceerd bij beschikking in de Nederlandse Staatscourant van 21 december 1965, nr. 165099. De personele kosten in 2005 worden geraamd op 850.000,=. Het gaat hierbij om structurele kosten; incidentele kosten bijvoorbeeld in het kader van het overlijden van een lid van het Koninklijk Huis worden separaat gefinancierd.
3 Op welke wijze wordt verantwoording afgelegd voor de besteding van de 0 voor het Koninklijk Huis begrote middelen? Op welke wijze krijgt de Tweede Kamer hierin inzicht ? Bent u van oordeel dat deze verantwoording voldoet aan de criteria van de VBTB-systematiek? Zo ja, op grond waarvan? Zo neen, op welke wijze wordt deze verantwoording verbeterd?
Verantwoording over de uitkeringen op grond van de Wet Financieel Statuut aan het Koninklijk Huis (Hoofdstuk I) wordt afgelegd door middel van de jaarrekening die als onderdeel van het jaarverslag samen met de slotwet na afloop van een jaar aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. De begroting van het Koninklijk Huis is op grond van artikel 8 van de comptabiliteitswet 2001 uitgezonderd van de VBTB-systematiek. De functionele kosten en de overige kosten in andere begrotingen worden verantwoord in de jaarrekening van de desbetreffende ministeries.
4 Wat is de laatste stand van zaken in het conflict tussen de Staat en de 0 gemeente Den Haag over het al dan niet betalen van onroerend zaakbelasting voor de paleizen Noordeinde en Huis ten Bosch? Bent u van oordeel dat geen OZB hoeft te worden afgedragen, zo ja, waarom? Wat vindt u in dit verband van het feit dat voor paleis Het Loo wel OZB wordt betaald?
Het gebruik van de paleizen Noordeinde en Huis ten Bosch is op grond van art. 4 van de Wet financieel statuut van het Koninklijk Huis ter beschikking gesteld aan H.M. de Koningin (zie Staatsblad 1980,435). Voor de genoemde paleizen is door de dienst Domeinen, namens de Staat belast met de betaling van de onroerende zaakbelasting (ozb) van staatseigendommen, zoals gebruikelijk de aanslag ozb betaald. In 1999 heeft Domeinen, ondersteund door externe deskundigen, bezwaar aangetekend bij de gemeente Den Haag tegen de vaststelling van de waardebeschikking over 1997 en volgende jaren in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). Nadat dit bezwaar in 2002 werd afgewezen en de waarde werd gehandhaafd, is beroep ingesteld bij de Belastingkamer van het Gerechtshof te Den Haag. In 2003 heeft het Pagina
3/5

Gerechtshof het beroep ongegrond verklaard. Tegen deze uitspraak is door de Staat beroep in cassatie ingesteld bij de Hoge Raad der Nederlanden. De Advocaat-Generaal heeft inmiddels geconcludeerd tot verwerping van het beroep in cassatie. De Hoge Raad heeft tot op heden nog geen uitspraak gedaan.
Bent u van oordeel dat geen OZB hoeft te worden afgedragen, zo ja, waarom?
Ja. De paleizen Noordeinde en Huis ten Bosch zijn rijksmonument in de zin van de Monumentenwet 1988 waarvoor de Wet WOZ een waarderingsvoorschrift geeft. De Staat is van oordeel dat aan eerdergenoemde paleizen geen zelfstandige waarde in het economisch verkeer kan worden toegekend, berekend op de wijze zoals de overdrachtsfictie in artikel 17, lid 2, van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) aangeeft. Los van het feit dat Domeinen het niet eens kan zijn met de aangeslagen waarde voor de ozb, dient overigens in beginsel de aanslag te worden voldaan; dit geldt ook voor de paleizen. Wat vindt u in dit verband van het feit dat voor paleis Het Loo wel OZB wordt betaald?
Met betrekking tot het voormalige paleis Het Loo merk ik op dat dit object thans in gebruik is als museum, en derhalve voor de ozb niet meer als paleis kan worden beschouwd.

5 Zal er van nu af aan belasting worden geheven over de paleizen (OZB 0 belasting)?
De paleizen, gelegen in de gemeente Den Haag, zijn als pilot gekozen voor het bezwaar dan wel beroep aantekenen tegen de waardebeschikking in het kader van de Wet waardering onroerende zaken. Eventuele aanwijzingen met betrekking tot de wijze van waarderen van paleizen, gegeven door de Hoge Raad, zullen door Domeinen worden besproken met die gemeenten waarin zich onroerende zaken van de Staat bevinden, die voor staatsdoeleinden in gebruik zijn bij het Koninklijk Huis. De uitspraak van de Hoge Raad zal worden gerespecteerd. Hoewel dit arrest van belang zal zijn voor de overige paleizen, kunnen procedurele en overige aspecten, waaronder gemeentelijke bestemmingsplannen en dergelijke, tot individuele verschillen leiden.
6 Op hoeveel personeelsleden heeft de A-component van de uitkering 3 betrekking? Kunnen deze aantallen worden uitgesplitst naar de afzonderlijke leden van het Koninklijk Huis? De A-component heeft betrekking op 30 personeelsleden. H.M. de Koningin: 15, Z.K.H. de Prins van Oranje en H.K.H. Prinses Máxima: 10 en Z.K.H. Prins Bernhard: 5.

7 Ontvangen ook de personeelsleden die werkzaam zijn voor Prins 3 Willem-Alexander, Prinses Maxima en Prins Bernhard hun instructies rechtstreeks van de Koningin? Neen.

8 Betreft het overzicht van de functionele kosten in andere begrotingen 3 Pagina
4/5

alle personeelsleden werkzaam voor het Koninklijk Huis die niet voldoen aan de in de memorie van toelichting genoemde definitie van personeel dat wordt gefinancierd door de A-component van de uitkering? Zo nee, hoeveel zijn er nog meer? Door wie worden zij betaald?
Ja.

9 Hoe is de stijging van de functionele kosten in andere begrotingen van 5 20,7 miljoen euro in 2004 naar 24,6 miljoen euro in 2005 te verklaren? Waarom is een stijging van het aantal personeelsleden noodzakelijk? Het overzicht functioneel declarabele kosten wordt samengesteld op basis van opgaven van de desbetreffende ministeries. Door het ministerie van VROM is sinds 2001 een structureel bedrag van 5,421 mln in de ontwerpbegroting opgenomen. De tussentijdse kostenstijgingen werden bij suppletore begroting incidenteel gefinancierd. Bij eerste suppletore begroting 2004 is een structurele verhoging van het budget doorgevoerd van 2,182 mln, resulterend in een totaalbudget van 7,603 mln. De functioneel declarabele kosten 2005 geven ten opzichte van 2004 een stijging te zien van 3,9 mln, waarvan 2,182 mln (zie vorige alinea) derhalve is te beschouwen als een inhaalslag over voorgaande jaren. Voor het overige is de stijging het gevolg van hogere personeelslasten die worden veroorzaakt door herstructurering van functies, stijging van pensioen- en sociale lasten en toename van het aantal post-actieven. Daarnaast is er een stijging van de materiële lasten door onder meer de restauratie van rijtuigen, de arbo- dienstverlening en verzekeringen voor personeel. Voor wat betreft de stijging van het aantal personeelsleden het volgende. In het overzicht functioneel declarabele kosten bij de begroting 2004 is abusievelijk vermeld, dat het aantal actief personeel ten laste van VROM 77 bedraagt. Dit moet echter zijn 108, waarmede het totaal voor 2004 komt op 324. Voor 2005 wordt het aantal geraamd op 318; in feite is dus sprake van een lichte daling van het `actief personeel'.


10 Onder welke begroting vallen de kosten voor de beveiliging van de 6 overige leden van het Koninklijk Huis? De kosten voor de beveiliging van de overige leden van het Koninklijk Huis staan op de begrotingen van de ministeries van BZK (DKDB) en Defensie (Marechaussee).

Pagina
5/5