TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

25 oktober 2004

Belangrijke rol internet bij oriëntatie op levensverzekeringen

Internet neemt een belangrijke plaats in bij het oriëntatieproces van consumenten op levensverzekeringen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO onder ruim duizend huishoudens die recentelijk een offerte hebben aangevraagd voor een levensverzekering. In de oriëntatiefase zoekt men vaak eerst informatie via internet voordat contact wordt gezocht met assurantiekantoor, bank of verzekeringsmaatschappij. Het daadwerkelijk aanvragen van een offerte voor een levensverzekering gebeurt nog nauwelijks via internet.

Aan de respondenten is gevraagd welke stap zij als eerste hebben genomen bij de oriëntatie op een levensverzekering. Internet, zowel via zoekmachines (36%) als via sites van banken of verzekeringsmaatschappijen (22%), blijkt het belangrijkste startpunt te zijn bij de oriëntatie. Telefonisch of persoonlijk contact, met een financieel adviseur (37%), huisbank (28%) of verzekeringsmaatschappij (17%), zijn andere belangrijke kanalen.

Als we kijken naar het distributiekanaal dat wordt gebruikt bij de offerte-aanvraag, dan blijkt dat internet slechts een marginale rol speelt: slechts één procent heeft de offerte via internet aangevraagd. Twee op de vijf (38%) consumenten die zich oriënteren op het gebied van levensverzekeringen vragen offertes direct aan bij de verzekeringsmaatschappij. Drie op de tien (31%) vragen de offerte aan bij een assurantiekantoor en zeventien procent doet hetzelfde via een bank.

---

1 | Kanaal waar de offerte is aangevraagd. Basis: alle ondervraagden (n=1.042)

---

Kanaal waar de offerte is aangevraagd

Bron: TNS NIPO, 2004

---

Aan de respondenten is ook gevraagd hoe tevreden men was over de offerte. TNS NIPO heeft hierbij het internationaal ontwikkelde TRI*M model gehanteerd. Het TRI*M model bestaat uit vier vragen die enerzijds de tevredenheid en anderzijds de loyaliteit meten. Offertes die bij banken zijn opgevraagd, hebben een gemiddelde TRI*M score van 52. Direct writers en intermediairs hebben allebei een score van 43. De TRI*M score is een gestandaardiseerde score die in het algemeen tussen de 50 en 80 ligt.

Niet alleen de tevredenheid over offertes is gemeten; ook is onderzocht in hoeverre offertes daadwerkelijk zijn omgezet in afgesloten verzekeringen. Het blijkt dat van de aangevraagde offertes bij direct writers zestien procent is omgezet in een verzekering. Bij banken (29%) en intermediair maatschappijen (34%) ligt dit percentage beduidend hoger.

De (gunstige) prijs wordt het meest genoemd als reden om te kiezen voor een bepaalde offerte. Ook het feit dat meerdere verzekeringen onder één dak worden gebracht bij de betreffende aanbieder wordt vaak als reden genoemd.

B7753 | Methode: TNS NIPObase | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in augustus 2004. Hierbij zijn 1.042 personen ondervraagd (n=1.042).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Jeroen Snelders (tel: 020 522 54 91).