InnoConcepts

PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 25 oktober 2004

Resultaten InnoConcepts groeien VERDER door


---

De nettowinst voor afschrijving goodwill van InnoConcepts is over de eerste zes maanden van 2004 gestegen met 37%. De nettowinst na afschrijving goodwill steeg met 34%. InnoConcepts bevestigt dat voor het gehele jaar een verdere groei van het resultaat wordt verwacht ten opzichte van 2003.

TOELICHTING OP DE CIJFERS

Winstontwikkeling

In de eerste helft van 2004 continueerde InnoConcepts haar winstgroei, hetgeen tot uiting kwam in een ruime verbetering van het resultaat ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst voor afschrijving goodwill steeg tot EUR 2.419.000 (+ 37%) en de winst na afschrijving goodwill steeg tot EUR 1.916.000 (+34%). Beide operationele Business Units, I-Pac Technologies en InnoCleaning Concepts, droegen bij aan de winstgroei. De inkomsten bij InnoConcepts kunnen van jaar tot jaar sterk verschillen op basis van de salesmix in het betreffende jaar. Omzet uit productverkopen versus inkomsten uit licenties vormen daarbij communicerende vaten, mede afhankelijk van de levensfase van een project. InnoConcepts blijft gericht op het realiseren van een sterke en constante winstgroei op basis van solide balansverhoudingen. Het effect van het eind mei van dit jaar verworven additionele belang in I-Pac Technologies zal pas in het tweede halfjaar materieel in het resultaat tot uitdrukking komen.

Ontwikkeling omzet en bedrijfsresultaat

De omzet toonde in de eerste helft van 2004 een forse stijging met ruim 180% ten opzichte van de eerste helft 2003. Dit is het directe gevolg van de sterk veranderde samenstelling van de omzet en geeft dan ook een enigszins vertekend beeld in vergelijking met de eerste helft van 2003. Na het afstoten van de consumentenactiviteiten eind 2002 is in de eerste helft van 2003 binnen I-Pac Technologies de verkoop van multimediaverpakkingen uitgebreid door de verdere opbouw van de Chinese productiefaciliteiten. De resultaten hiervan tonen zich nadrukkelijk in het eerste halfjaar van 2004. Deze activiteit betreft media-packaging business gebaseerd op grote aantallen met een bescheiden absolute marge per product. De prijzen van deze plastic verpakkingen worden bovendien sterk beïnvloed door de huidige zeer hoge olieprijs, die zowel doorwerkt aan de inkoopkant (materiaalprijzen) als aan de verkoopkant (klantprijzen). Deze prijsstijgingen hebben voor I-Pac Technologies een beperkt effect op de gemiddelde absolute marge per product, maar als gevolg van een hogere omzet en kostprijs is er wel een drukkend effect op de relatieve marge in verhouding tot de omzet.

De aanzienlijk hogere omzet werd gerealiseerd met een 25% lagere kostenbasis. Dit is het gevolg van de succesvol geïmplementeerde outsourcing- en partnerstrategie, waarbij bedrijfskosten en organisatorische verantwoordelijkheden deels worden verlegd in ruil voor een deel van de marge per product. Dit model geeft InnoConcepts de mogelijkheid om op beheersbare wijze door te groeien. Het bedrijfsresultaat nam als gevolg van het bovenstaande toe met 29% van EUR 3.433.000 tot EUR 4.442.000.

Ontwikkeling balans en vermogenspositie

Het balanstotaal groeide in de eerste helft van 2004 met EUR 14 miljoen (+ 22%) tot EUR 78 miljoen. Dit wordt vooral veroorzaakt door de uitbreiding van het belang in I-Pac Technologies, resulterende in een additionele goodwill van EUR 18 miljoen. Deze uitbreiding werd gefinancierd uit de eigen cashflow en middels uitgifte van additioneel risicodragend vermogen. De solvabiliteit per 30 juni 2004 (inclusief achtergestelde leningen) bedraagt als gevolg hiervan 50% (2003: 45%).

GANG VAN ZAKEN

I-Pac Technologies (verpakkingstechnologie en -producten) groeide verder uit tot een volwassen business unit in multimediaverpakkingen, hetgeen leidde tot een verdere groei van haar resultaten. De onderneming levert thans een brede portfolio van producten aan klanten in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Klanten bevinden zich in de media-industrie, in retail en binnen het segment van klantspecifieke verpakkingsoplossing. Daarnaast kan I-Pac Technologies internationaal haar diensten aanbieden op het gebied van gelieerde diensten met betrekking tot verpakkingen, zoals design en fulfilment. I-Pac Technologies ziet met name op deze gebieden goede mogelijkheden om haar groei verder te continueren en verdergaande toegevoegde waarde te leveren aan haar klanten.

I-Pac Technologies is daarnaast intensief bezig met een gedetailleerde evaluatie voor de implementatie van een tweede verpakkingssegment, waarbinnen zij haar intellectueel eigendom zal gaan exploiteren. I-Pac Technologies heeft het voornemen dit samen met één of meerdere internationale strategische partners vorm te geven om de 'time-to-market' zo kort mogelijk te maken en om direct toegang te verkrijgen tot een breder internationaal distributienetwerk. Er worden in dit kader thans verschillende gesprekken gevoerd. De keuze van de uiteindelijke partners en het te bedienen marktsegment zullen tevens bepalend zijn voor de verdere toekomstplannen van I-Pac Technologies als onderneming, alsmede voor haar positie binnen de InnoConcepts groep.

InnoCleaning Concepts (stoomreinigingstechnologie) ontwikkelde zich positief. Een steeds grotere acceptatie vindt plaats van reiniging door middel van een efficiënte toepassing van stoom, teneinde het gebruik van chemicaliën terug te dringen. InnoCleaning Concepts biedt een totaaloplossing waarbij stoom het fundament vormt, aangevuld met andere accessoires. Toekomstige ontwikkelingen liggen met name ook op het gebied van industriële reiniging en onderhoud, waarbij een vergaande samenwerking met branchegenoten niet wordt uitgesloten.

VOORUITZICHTEN

InnoConcepts wordt nog altijd overspoeld met innovatieve technologieën en producten die hun weg naar de markt zoeken. InnoConcepts gelooft sterk in het feit dat een belangrijke basis voor het succes gelegen is in focus, marktkennis en een compacte organisatie om zo een 'ondernemende' cultuur te bewaken. In dit kader heeft InnoConcepts besloten voorlopig het accent te leggen op twee hoofdactiviteiten die de volle aandacht vragen (thans I-Pac Technologies en InnoCleaning Concepts). InnoConcepts sluit echter niet uit dat, indien de bestaande activiteiten voldoende omvang hebben gekregen en eigen infrastructuur hebben opgebouwd, een nieuwe activiteit gecreëerd zal gaan worden. Dit zou vorm gegeven kunnen worden via autonome opbouw, dan wel via een initiële acquisitie. InnoConcepts zal op korte termijn onderzoeken of zij via een additionele vermogensinjectie haar financiële positie verder kan versterken, waardoor zij in de komende periode zowel de ontwikkeling van de bestaande, als de mogelijkheid tot het opstarten van nieuwe activiteiten, vorm kan geven. Daarbij is het uitgangspunt dat een vermogensversterking indirect een positieve bijdrage moet leveren aan de ontwikkeling van de winst per aandeel.

Mede op basis van de voortgang in het derde kwartaal van 2004 is InnoConcepts positief gestemd over het gehele boekjaar. InnoConcepts bevestigt dan ook dat voor het gehele jaar 2004 een verdere groei van het resultaat wordt verwacht ten opzichte van 2003

PROFIEL InnoConcepts

InnoConcepts is een marketingorganisatie die mondiaal een brug slaat tussen innovaties en de markt. InnoConcepts onderscheidt zich hiermee van financiële partijen, die vaak alleen kapitaal verstrekken, en van commerciële partijen, die meestal onvoldoende infrastructuur bezitten om ruimte te geven aan innovaties. De ruime ervaring in de marketing van innovatieve producten en technologieën, de financiële slagkracht alsmede het uitgebreide netwerk geven InnoConcepts een aanzienlijk voordeel bij het realiseren van succesvolle marktintroducties.

InnoConcepts heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, de Verenigde Staten en Hong Kong. In Azië heeft zij verdere diverse partnerships met lokale partijen. Distributie en licensering van haar producten en technologieën vinden plaats naar meer dan 25 landen.



InnoConcepts