CREATIVE VENUE

Lee Towers maakt eigen 'reallife soep' voor trouwste fans

Lee Towers maakt eigen 'reallife soep' voor trouwste fans

Na de reallife soaps van collega's Frans Bauer, Gerard Joling en René Froger, heeft Lee Towers JA gezegd tegen een eigen 'reallife soep'. Een verrassende mini-documentaire over een dag uit het leven van de sympathieke Rotterdamse zanger, waarin zijn trouwste fans een belangrijke rol spelen en zelfs met de sympathieke zanger aan tafel gaan. SBS zendt vanaf 25 oktober a.s. de belevenissen uit van de sympathieke Rotterdamse zanger.

'Ik werd vorig jaar al benaderd voor een eigen docusoap', reageert Lee Towers. 'Maar ik heb toen 'nee' gezegd, omdat ik vind dat vrijwel iedereen in Nederland alles al van mij weet. Daarbij kost het maken van een reallife soap erg veel tijd. Ik treed nog steeds veel op, en zo'n soap is dan ook een enorme belasting voor werk en privé'.

'Toen Honig mij echter in april 2004 benaderde om mee te werken aan een reclamecampagne voor de soepen van Honig waarbij de gedachten uitgingen naar commercials in de vorm van een reallife soap, vond ik dat een heel leuk concept', aldus Lee Towers. 'Noem het maar een knipoog naar populaire reallife soaps van collega's. Bijkomend voordeel was ook nog eens dat het maken van een soap veel tijd kost, en zelf soep maken is zo voor elkaar.

De commercial is eigenlijk een mini-documentaire waarin Lee Towers als verrassing bij een aantal trouwe fans in hun eigen huis soep gaat maken en samen met hen aan tafel gaat. Het blijkt de meest verkochte 'zelfmaak' soep van Nederland (groentesoep van Honig). 'Mijn fans spelen de hoofdrol, ik sta in de keuken', aldus de Rotterdamse zanger die eigenlijk zelden achter het fornuis staat. 'Normaal gesproken laat ik water nog aanbranden, maar dit soepje is me toch maar gelukt. Maar het is natuurlijk vooral leuk om je waardering op deze wijze richting fans, die mij soms al meer dan 25 jaar steunen, te kunnen uiten. Ik kan zo op een ludieke manier wat terugdoen in hun richting. De filmpjes zijn heel leuk geworden en het was ouderwets gezellig aan tafel. We zullen de kijker trakteren op een aantal bijzondere momenten'.

Creatief gezien is een dergelijke commercial nog niet eerder vertoond in Nederland en heeft veel weg van een korte 'reallife soap'. Er is een versie van 3 minuten en een van 1 minuut. Beide versies zijn ook op internet (www.honig.nl en www.leetowers.nl) te zien en kunnen gedownload worden.

Honig koos voor het thema 'Aan tafel'. In de uiteindelijke commercials spreekt een idool (Lee Towers) zijn waardering uit door een pan soep te maken voor zijn trouwste fans en deze samen met hen aan tafel te nuttigen. Vanzelfsprekend gooit het idool hoge ogen met zijn zelfgemaakte creatie.

Honig staat voor 'op een makkelijke en snelle manier zelf een maaltijd maken voor anderen', ofwel: 'zelf koken, samen eten'. Uit onderzoek blijkt dat soep een ideaal gerecht is om samen aan tafel te eten. Met soep oogst de kok ook veel waardering, omdat de meeste mensen nu eenmaal graag soep eten. Daarnaast appelleert soep sterk aan gezelligheid en, zo blijkt, brengt soep bij jong en oud specifieke herinneringen aan vroeger boven.

Reclamebureau Van Walbeek Etcetera bedacht de campagne voor Honig.