Port of Rotterdam

Rusland op een - meer capaciteit olieterminals

26-10-2004 14:45:00

Dit jaar verwacht de Rotterdamse haven ruim 40 miljoen ton olie en olieproducten uit Rusland te ontvangen. Dit is ruim 30% van het Rotterdamse totaal voor deze goederen. In 2001 was dit nog 17%. In de overslag van olie plus producten staat Rusland inmiddels op de eerste plaats. Om de groeiende stroom te kunnen behandelen, wordt de terminalcapaciteit in Rotterdam met de helft uitgebreid; van 2 miljoen m3 medio 2003, tot 3 miljoen m3 half 2006. Ook wordt geïnvesteerd in voorzieningen voor specifieke behandeling. Dit wordt vandaag bekend gemaakt door Pieter van Essen, hoofd Hoofd Industrie van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), tijdens de "4th Russian Oil and Gas Week". Hier is deze week de gehele mondiale olie-industrie bijeen.

Herkomst
De belangrijkste Russische uitvoerhaven voor Rotterdam is Primorsk, aan de Baltische Zee dichtbij St. Petersburg. De overslag van de olieterminal daar is sinds de opening eind 2001, toegenomen tot 50 miljoen ton ruwe olie eind dit jaar. In 2010 moet de capaciteit rond de 100 miljoen ton liggen. Een belangrijk deel van de stroom uit Primorsk loopt via Rotterdam. Het HbR wil het Rotterdamse aandeel op peil houden en daarvoor is een uitbreidingsprogramma gestart.

Faciliteiten
In de eerste plaats verdubbelt de terminalcapaciteit voor olieproducten, met name zware stookolie, tot 2 miljoen m3. Hiervoor worden bestaande terminals van Argos, Vopak en STR uitgebreid en omgebouwd. Vopak (Europoort) neemt deze maand ook een extra laad- en lospier in gebruik. In de Europoort verrijst ook de geheel nieuw gebouwde European Tank Terminal met een capaciteit van 278.000 m3. Voorts wordt in de Europoort een installatie gebouwd voor de schip-schip overslag van natte bulk uit kleinere tankers naar VLCC's (Very Large Crude Carriers) van 350.000 ton met een diepgang tot 23 meter. Dit soort overslag is relatief voordelig en een goed alternatief voor de voor het milieu risicovolle overslag op open zee bij Lyme Bay (V.K) en Skaw (Denemarken).
Tenslotte is er een plan om een ontzwavelingsinstallatie voor stookolie te bouwen. Handelaren kunnen daardoor olie leveren met het zwavelgehalte dat op een bepaald moment de beste prijs oplevert. Dit maakt Rotterdam een nog aantrekkelijker intercontinentaal op- en overslagpunt.

Havenbedrijf Rotterdam N.V.
26-10-2004