Rusland op een - meer capaciteit olieterminals
26-10-2004 14:45:00
Dit jaar verwacht de Rotterdamse haven ruim 40 miljoen ton olie en
olieproducten uit Rusland te ontvangen. Dit is ruim 30% van het
Rotterdamse totaal voor deze goederen. In 2001 was dit nog 17%. In de
overslag van olie plus producten staat Rusland inmiddels op de eerste
plaats. Om de groeiende stroom te kunnen behandelen, wordt de
terminalcapaciteit in Rotterdam met de helft uitgebreid; van 2 miljoen
m3 medio 2003, tot 3 miljoen m3 half 2006. Ook wordt geïnvesteerd in
voorzieningen voor specifieke behandeling. Dit wordt vandaag bekend
gemaakt door Pieter van Essen, hoofd Hoofd Industrie van het
Havenbedrijf Rotterdam (HbR), tijdens de "4th Russian Oil and Gas
Week". Hier is deze week de gehele mondiale olie-industrie bijeen.
Herkomst
De belangrijkste Russische uitvoerhaven voor Rotterdam is Primorsk,
aan de Baltische Zee dichtbij St. Petersburg. De overslag van de
olieterminal daar is sinds de opening eind 2001, toegenomen tot 50
miljoen ton ruwe olie eind dit jaar. In 2010 moet de capaciteit rond
de 100 miljoen ton liggen. Een belangrijk deel van de stroom uit
Primorsk loopt via Rotterdam. Het HbR wil het Rotterdamse aandeel op
peil houden en daarvoor is een uitbreidingsprogramma gestart.
Faciliteiten
In de eerste plaats verdubbelt de terminalcapaciteit voor
olieproducten, met name zware stookolie, tot 2 miljoen m3. Hiervoor
worden bestaande terminals van Argos, Vopak en STR uitgebreid en
omgebouwd. Vopak (Europoort) neemt deze maand ook een extra laad- en
lospier in gebruik. In de Europoort verrijst ook de geheel nieuw
gebouwde European Tank Terminal met een capaciteit van 278.000 m3.
Voorts wordt in de Europoort een installatie gebouwd voor de
schip-schip overslag van natte bulk uit kleinere tankers naar VLCC's
(Very Large Crude Carriers) van 350.000 ton met een diepgang tot 23
meter. Dit soort overslag is relatief voordelig en een goed
alternatief voor de voor het milieu risicovolle overslag op open zee
bij Lyme Bay (V.K) en Skaw (Denemarken).
Tenslotte is er een plan om een ontzwavelingsinstallatie voor
stookolie te bouwen. Handelaren kunnen daardoor olie leveren met het
zwavelgehalte dat op een bepaald moment de beste prijs oplevert. Dit
maakt Rotterdam een nog aantrekkelijker intercontinentaal op- en
overslagpunt.
Havenbedrijf Rotterdam N.V.
26-10-2004