AutoRai

26-10-2004

Uiterst dynamisch en efficiënt: de nieuwe BMW 3 Serie

Autoliefhebbers kunnen zich alvast gaan verheugen: in het voorjaar van 2005 beleeft de nieuwe BMW 3 Serie zijn wereldpremière op de Salon van Genève. De vijfde generatie 3 Serie legt de lat weer een behoorlijk stuk hoger.

De dertig jaar in successie Beste Auto in zijn Klasse steelt de show met een indrukwekkende vooruitgang op het gebied van motor, onderstel en comfort.

Wereldpremière met vier nieuwe motoren.
Bij de marktintroductie op 5 maart 2005 gaat de nieuwe BMW 3 Serie met drie benzinemotoren en een diesel van start. Alle vier de motoren boekten forse vermogenswinst en bieden soepeler draai-eigenschappen en lagere verbruikscijfers. En elke motor is state of the art in eigentijdse motorenbouw:

Zescilinder met ultralicht magnesium motorblok. De zescilinder lijnmotor van het topmodel de nieuwe BMW 330i overtreft met zijn 258 pk / 190 kW het motorvermogen van zijn voorganger met maar liefst 27 pk /
20 kW. Het maximum koppel van 300 Nm staat tussen 2.500 en 4.000 1/min constant ter beschikking. Daarmee is deze nieuwe krachtbron van BMW in zijn klasse meteen de lichtste en de krachtigste zescilinder. Als bijdrage aan de gewichtsverlaging zet BMW voor het eerst in serieproductie het - vergeleken met aluminium - 30 procent lichtere magnesium in. Dit wordt gebruikt bij het motorblok, de krukaslagering en de cilinderkopafdekking. Nieuw voor de zescilinder is bovendien VALVETRONIC, het systeem dat al naar gelang de stand van het gaspedaal zowel de lichthoogte als de openingduur van de inlaatkleppen traploos regelt. Het resultaat is meer rendement van de ingespoten brandstof en een nog alertere reactie op het gaspedaal. Datzelfde geldt voor de regeling van in- en uitlaatkleptiming met de variabele nokkenasverstelling Dubbel VANOS. De BMW 330i accelereert van 0 naar 100 km/h in slechts 6,3 sec, de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/h en het verbruik in de EU-testcyclus bedraagt slechts 8,7 liter per 100 km.
Vanaf de marktintroductie in het voorjaar van 2005 is ook de BMW 325i leverbaar. Deze 2,5 liter zescilinder levert 218 pk / 160 kW bij 6.500
1/min; koppel van 250 Nm tussen 2.750 en 4.250 1/min. Topsnelheid 245km/h en hij accelereert in 7,1 sec naar de 100 km/h. Het verbruik in de EU-testcyclus bedraagt 8,3 liter per 100 km.

BMW 320i met krachtige viercilinder.
De rol van krachtigste viercilinder is weggelegd voor de BMW 320i. Zijn motor is gebaseerd op de tot nog toe onder de typeaanduiding 318i draaiende 2.0 liter viercilinder. Ook deze krachtbron is uitgerust met VALVETRONIC en de variabele nokkenasverstelling Dubbel VANOS. Dat levert 150 pk / 110 kW bij 6.200 1/min op en een maximum koppel van 200 Nm bij 3.600 1/min. De nieuwe BMW 320i accelereert daarmee in 9,0 sec naar de 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 220 km/h, het verbruik in de EU-testcyclus 7,4 liter per 100 km. De hogere prestaties vergeleken met de al als bijzonder dynamisch ervaren voorganger zijn te danken aan detailverbeteringen in aanzuig- en uitlaattraject. Het motorenprogramma wordt natuurlijk stap voor stap verder uitgebreid. De viercilinder - benzine en diesel - basismodellen 318i/318d volgen na de zomer van 2005.

Nieuwe BMW 320d zet successtory voort.
Bij de nieuwe BMW 320d staat de kleine d voor bijzonder veel dynamiek. Met common rail technologie van de tweede generatie en een turbocompressor met variabele turbine geometrie (VNT) ontwikkelt de
2.0 liter viercilinder diesel het indrukwekkende vermogen van 163 pk / 120 kW en een koppel van maar liefst
340 Nm bij 2.000 1/min. Comfortabele krachtsontplooiing en dynamiek maken hem tot de Best in Segment.
Met een acceleratie van 0 naar 100 in 8,3 seconden, op weg naar een top van
225 km/h zijn de prestaties ronduit sportief te noemen. Alleen de verbruikscijfers van 5,7 liter per 100 km herinneren nog aan het motorprincipe. Bovendien voldoet de BMW 320d aan de strenge EU4 emissienorm.

Zesversnellingsbak standaard.
Alle modellen zijn standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak of met een als optie leverbare zestraps automaat. Door de extra versnelling, het beter op elkaar aansluiten en de grotere spreiding tussen laagste en hoogste versnelling kan de rijder met schakelen altijd op een optimale vervolgtoerental uitkomen. Vooral met wegrijden is dat goed te merken omdat de eerste versnelling veel meer op trekkracht is afgestemd. In het geheel voelt de 3 Serie met zes versnellingen dynamischer en accelereert vlotter. Bovendien ligt de topsnelheid hoger en dat alles met beduidend lagere verbruikscijfers.

Starten met een druk op de knop.
Nieuw in deze klasse: dankzij het comfort-startsysteem hoeft de startknop maar even te worden aangetipt. De rest gaat dan automatisch totdat de motor draait.

High tech voor nog betere rijdynamiek.
Naar goede traditie beschikt ook de nieuwe BMW 3 Serie over de voor BMW zo kenmerkende constructieve eigenschappen en karaktertrekken als een in lengterichting voorin ingebouwde motor, achterwielaandrijving en een evenwichtige gewichtsverdeling tussen voor- en achteras van nagenoeg 50:50. Dat draagt in beslissende mate bij aan de wendbaarheid en de beweeglijkheid van de nieuwe 3 Serie.
De voor het nieuwe model speciaal ontwikkelde geheel aluminium veerbeen vooras met dubbele onderste draaipunten zorgt voor de bestmogelijke balans tussen rijdynamiek en rijcomfort. Dat komt door de uitzonderlijk hoge koersvastheid en de ongekend lage geleiding van rolgeluid. Ondanks het lage gewicht is de aluminium vooras uitzonderlijk torsiestijf.
De licht geconstrueerde stalen five-link achteras is gericht op uiterste wendbaarheid en sportieve handling. Hiermee is exacte wielgeleiding met goed rolcomfort onder alle omstandigheden gewaarborgd.

Actieve besturing: uniek in deze klasse.
Voor het eerst in deze klasse kan BMWs Actieve besturing (Active Front Steering) als optie op een van de nieuwe 3 Serie zescilindermodellen worden gekozen. Dit besturingssysteem maakt de stuuroverbrenging bij parkeren en langzaam rijden directer en bij hogere snelheden indirecter. Daarmee behoort de tot voorkort onverenigbare tegenstelling van moeiteloos parkeren en stuurstabiliteit op hogere snelheden tot het verleden. Bovendien is de Actieve besturing van de nieuwe 3 Serie uitgebreid met een belangrijke veiligheidsvoorziening: bij remmen op ondergrond met verschillende wrijvingswaarden zoals asfalt met gedeeltelijk sneeuw of ijs stabiliseert de Actieve besturing met een actieve stuuringreep de auto sneller en nauwkeuriger dan een gemiddelde automobilist ooit zou kunnen.

Nieuwe generatie Dynamische Stabiliteits Controle. Ook de nieuwe generatie van het onderstelregelsysteem DSC draagt actief aan de rijveiligheid bij. Voor de zescilindermodellen is het DSC bovendien uitgebreid met zinvolle functies als het droogremmen van de remschijven op nat wegdek en het sneller aangrijpen van de remmen door spelingsvrij aanleggen van de remblokken tegen de schijven. Active Braking is een andere, nieuwe functie van DSC die er bij de zescilindermodellen - in samenwerking met Dynamic Cruise Control - voor zorgt dat ook bergafwaarts de gekozen snelheid wordt aangehouden. Ook het achteruitrollen bij wegrijden op hellingen behoort nu tot het verleden en met Soft Stop wordt het duiken met remmen kort voor stilstand effectief verhinderd.
Resultaat: de Sportsedan van BMW heeft zijn voorsprong op het gebied van rijdynamiek weer verder vergroot.

Dynamisch-elegant design.
Het verschijningsbeeld van de nieuwe 3 Serie werkt zelfbewust en dynamisch-elegant. Daarmee staat deze Sportsedan centraal in het moderne designspectrum van BMW: in harmonie met de innovatie van de Z4 en de 1 Serie en de elegance van de
5 en 7 Serie. Kenmerkend daarvoor zijn de korte carrosserie-overhangen, het naar achteren verzette glaswerk rondom en de lange motorkap. Van binnen en van buiten duidelijk groter en met een licht en ruimtelijk werkend interieur dat inspeelt op voorstellingen en smaak van de toekomstige eigenaars. In cijfers: de nieuwe BMW 3 Serie is 4.520 mm lang (+ 49 mm vergeleken met de voorganger), 1.817 mm breed (+ 78 mm) en 1.421 mm hoog (+ 6 mm). De wielbasis van de Sportsedan nam met 35 mm toe tot 2.760 mm.

De carrosserie: lichter, stijver en veiliger.
Nog veel stijver dan zijn voorganger en geen gram zwaarder: zo draagt de carrosserie in belangrijke mate bij aan de algehele harmonie van het concept. De intelligente lichte bouwwijze maakt hiervoor gebruik van nieuw ontwikkelde staalsoorten en staal-vervormings-technologieën. Met een spantenconcept voor de draagstructuur is de carrosseriestijfheid met 25 procent verhoogd bij een ? vergeleken met de voorganger ? gelijkgebleven gewicht.

Van opzij: veiligste 3 Serie aller tijden.
Bij de constructie van de nieuwe BMW 3 Serie is aan alle voorwaarden voldaan om in de Europese crashtest EuroNCAP de beste resultaten te bereiken. Bovendien is het nieuwe model als een van de allereerste automobielen goed voorbereid op de extreem zware zijdelingse crash-eisen in de USA en de daar toegepaste
hogesnelheids-aanrijdingstest van achteren.
Het beschermingssysteem voor inzittenden omvat naast geoptimaliseerde gordelsystemen standaard ook zes airbags: rijders- en voorpassagiers-, bekken-, thorax- en curtain-hoofdairbags.

Beproefde techniek verhoogt veiligheid.
Naast standaard halogeen dubbele koplampen kan de liefhebber ook kiezen voor Bi-Xenon of Adaptieve bochtverlichting als optie. De combinatie Bi-Xenon / Adaptieve bochtverlichting zorgt voor een optimale uitlichting van de bocht door continue dynamische aanpassing van de lichtbundels aan de actuele rijomstandigheden. Dat zorgt ervoor dat de rijder eventuele obstakels veel eerder kan waarnemen. Het standaard tweefasen remlicht krijgt een groter oplichtend oppervlak als de rijder een noodstop maakt of als het ABS werkt. Achteropkomende bestuurders interpreteren het sterker oplichtende remlicht intuïtief als een noodstop en remmen zelf ook sterker af. Op deze wijze wordt de kans op botsingen aanmerkelijk verkleind. Ook staat de nieuwe BMW 3 Serie standaard op banden met noodloopeigenschappen, zogenoemde runflats. Dan kan met een lekke band nog zo n 250 km worden doorgereden met een snelheid van maximaal 80 km/h.

Interieur van premiumklasse.
Het interieur werkt modern en harmonieus. In deze ambiance ontstaat een gevoel van gecontroleerde dynamiek en beweeglijkheid. De inzittenden ervaren hier de eigenschappen die de 3 Serie zo harmonieus in zich verenigt: de comfortabele Sedan en de sportieve rijmachine.

Bedieningselementen rijder en voorpassagier.
De cockpit is op de voor BMW zo kenmerkende wijze duidelijk gestructureerd en op de rijder gericht. Aan de linkerzijde bevindt zich de rijderszone, waarbinnen alle voor het rijden relevante informatie eenduidig en helder waarneembaar is. Het gebied centraal in het dashboard is als comfortzone ingericht. Hier liggen de bedieningsinstrumenten voor rijder en voorpassagier samen goed onder handbereik.

Meer bedieningsgemak bij toenemende informatiestroom. Ergonomie en bedieningsgemak stonden centraal bij de ontwikkeling van de nieuwe BMW 3 Serie. Essentiële features als airco en audio zijn eenvoudig en trefzeker te bedienen. Complexe systemen met een veelheid van informatie worden via de aan een navigatiesysteem gekoppelde optie iDrive aangestuurd. Het display is onder een welving, centraal in het dashboard geplaatst. Met de Controller worden functiegebieden aangeklikt om het gewenste menu te openen.

Portieren openen en starten zonder contactsleutel. Zoals iDrive een einde maakt aan de wildgroei van allerlei knoppen en schakelaars in de cockpit, zo maakt de optie Comfort Acces een einde aan het werken met een conventionele contactsleutel: de ID-gever een soort baardloze sleutel - maakt het mogelijk om de portieren te ontgrendelen en de auto te starten zonder de sleutel in de hand te nemen.
In combinatie met Personal Profile stellen zich dan meteen onder meer zitpositie, spiegels, airco en radiozenders in op eerder door de bezitter van de betreffende sleutel geprogrammeerde wensen.

Uiterst snel koelen en verwarmen.
Airconditioning en verwarming van de nieuwe BMW 3 Serie kenmerken zich door uiterst korte afkoel- en opwarmtijden. Rijder, voorpassagier en achterinzittenden kunnen de temperatuur individueel instellen. Bovendien zorgt het systeem automatisch voor condensvrije ruiten.

Infotainment van topklasse
De informatie- en entertainmentsystemen van de nieuwe BMW 3 serie vinden hun oorsprong in de topklasse van het merk. Zo is het nu mogelijk te kiezen voor het navigatiesysteem BMW Business of Professional als optie - beide systemen werken met DVD s. En het eveneens als optie verkrijgbare HiFi-systeem Professional LOGIC7 maakt zelfs geluidsweergave met surroundsound mogelijk.