ChristenUnie


Bijdrage debat begroting VWS Dinsdag 26 Oktober 2004 - 11:15

Alleen uitgesproken tekst geldt

André Rouvoet: Voorzitter! Volgens het SCP-rapport 2004 wensen burgers goede zorg, maar vrezen zij voor onbetaalbaarheid. De ChristenUnie rekent er vooralsnog op dat het nieuwe zorgstelsel leidt tot betaalbare en goede zorg. Grote premiestijgingen zijn dan ook niet meer uit te leggen, zeker nu vaststaat dat miljarden kunnen worden bespaard door betere organisatie.
Wat de aangekondigde premiestijging voor volgend jaar betreft vraagt ook mijn fractie zich af of deze zijn afgestemd. Is hier sprake van kartelvorming?
Voor mijn fractie staat de kwaliteit van de zorg voorop: wij moeten niet telkens opnieuw worden geconfronteerd met gebrekkige toestanden in verpleeghuizen, zoals deze ook zijn aangekaart door het IGZ-rapport over de verpleeghuizen. Over de uitvoerbaarheid van de convenanten met de caresector heb ik dan ook zorgen. Uit een CPB-studie blijkt dat door de strakke budgettering in de intramurale AWBZ-zorg nauwelijks meer doelmatigheidswinst valt te halen. Ook de noodzaak om de vermogenspositie te verbeteren met het oog op de grotere risicos die zorginstellingen zullen gaan dragen speelt hierbij mee. Verdergaand bezuinigen bij de intramurale AWBZ-zorg leidt dus tot kwaliteitsverlies. Graag reactie.
De noodrem die de staatssecretaris dit jaar toepaste op de AWBZ-uitgaven toepaste had onze steun, met name omdat zij ook toezegde eventuele aanvullende productiegroei zou honoreren indien onaanvaardbare situaties zouden ontstaan, nadat door het zorgkantoor tevergeefs is geprobeerd om compensatie binnen de eigen regio te vinden. Bij de instellingen heerst echter nu veel onzekerheid, zo zeer zelfs dat het leidt tot oplopende wachtlijsten. Dat was toch niet de bedoeling? Kan de staatssecretaris hier nog eens bevestigen dat de situatie zich niet kan voordoen dat instellingen wel zorg hebben geleverd, maar achteraf naar de vergoeding kunnen fluiten? Snelle duidelijkheid is ook nodig omdat zij hun begroting moeten vaststellen. Datzelfde geldt ten aanzien van thuiszorginstellingen waar onzekerheid over de functietarieven bestaat. Wanneer worden deze vastgesteld? De stijgende kosten en de achterblijvende kwaliteit schaden ook het imago van de zorgsector. Negatieve berichtgeving demotiveert ook het personeel dat met veel toewijding zijn werk doet. Vindt de minister het geen tijd voor een imagocampagne á la de lerarencampagne? Evenzeer schadelijk, maar ook onrechtvaardig vindt mijn fractie de exorbitante salarissen van directeuren in de zorg. Het valt niet uit te leggen dat men twee tot drie keer zoveel verdient als de minister-president. De minister moet meer doen dan afkeuring uitspreken. Kunnen we vandaag afspreken dat volgend jaar de salarissen dalen?
Ook het nieuwe uurtarief van 140,-- voor medisch specialisten is mijn fractie een doorn in het oog. Waarom is niet vastgehouden aan het oorspronkelijke en goed onderbouwde tarief van 82,80 (brief CTG d.d. 17 juli 2002)?
Voorzitter, voor de dekking om de huisarts uit de no-claimkorting te halen is 50 mln weggehaald bij de versterking van de eerstelijnszorg. Dit geld was destijds nodig, nu niet meer? Ik denk het wel, en wil dat dan ook regelen.
Dan kom ik op de WMO. In hoog tempo gaat de staatssecretaris door met de voorbereidingen. Mijn fractie voorziet echter dat een invoeringsdatum van 1 januari 2006 niet verantwoord is. De opschorting van het overleg met de VNG baart ons zorgen. Ik herinner de staatssecretaris aan haar toezegging dat met de overheveling naar gemeenten geen bezuiniging beoogd werd. Herhaald zij dat vandaag? Dat is belangrijk om het vertrouwen van de gemeenten te herwinnen. De ChristenUnie steunt de beweging van staat naar samenleving die achter de WMO ligt, maar is de samenleving daar ook klaar voor? Eerdere rapporten zijn niet eenduidig. Staat mantelzorg bovendien niet onder druk door het tegenstrijdige beroep vanuit de overheid om zowel meer te werken, als om meer te zorgen? Daarom mijn vraag aan de staatssecretaris, of zij een omvattende analyse wil opstellen van behoefte, aanbod en ondersteuning van vrijwilligerswerk en mantelzorg. (Daarbij kan mogelijk ook het voorstel van de heer Van der Vlies voor fiscale ondersteuning worden betrokken.)
Voorzitter, de keuzemogelijkheid tussen zorg in natura en het PGB is een belangrijke verworvenheid gelet op de zelfstandigheid van de gehandicapte of zieke en blijft wat ons betreft behouden, ook na invoering van de WMO. Om de kosten te beheersen denkt mijn fractie aan normering van vergoedingen aan mantelzorgers. Graag een reactie. Mijn fractie heeft in ons inkomensplan Omzien naar elkaar enkele voorstellen gedaan voor terugdraaien van pakketverkleiningen. Het kabinet heeft verzachting voorgesteld van de bezuiniging op zelfzorggeneesmiddelen. Wil de minister ingaan op ons voorstel om de zelfzorggeneesmiddelen voor chronisch zieken en gehandicapten geheel te vergoeden? Dit kan volgens de KNMP door de aandoening te vermelden op het recept, zodat er controle kan plaatsvinden bij receptplichtige zelfzorgmedicijnen. Daarnaast wil ik de minister vragen in te gaan op onze voorstellen om de eigen bijdrage in de thuiszorg voor chronisch zieken en gehandicapten te halveren.

Medisch-ethische kwesties
Voorzitter! Mijn fractie heeft van dit kabinet hoge verwachtingen ten aanzien van een zorgvuldige omgang met medisch-ethische themas. Over het kabinetsstandpunt inzake euthanasie komen wij nog te spreken. Mijn fractie maakt zich zorgen over de handelwijze van het OM bij de kwestie van levensbeëindigend handelen bij het vooruitzicht op dementie. Aan de staatssecretaris vraag ik of zij initiatieven overweegt om de draaglijkheid van dementie te bevorderen door goede begeleiding en zorg. Ik heb eerder dit jaar aandacht gevraagd voor goede richtlijnen voor toepassing van terminale sedatie. Op één vraag wil ik alvast antwoord: als er richtlijnen komen, worden deze dan ook aan de Kamer ter beoordeling voorgelegd?
Ten aanzien van de 10 miljoen die ooit voor palliatieve zorg ter beschikking zijn gesteld vraag ik mij zo langzamerhand af of het geld wel op de goede plek aankomt als 50% daarvan via zorgzwaartefinanciering naar verpleeghuizen vloeit. Ik stel voor om het budget geheel aan te wenden voor palliatieve netwerken en steunpunten.
Dan heb ik dit jaar enkele series vragen gesteld over de Wet afbreking zwangerschap naar aanleiding van de indrukwekkend 3D-beelden van prof.Campbell. De staatssecretaris wil zich niet uitspreken over verlaging van de wekengrens tot bij de evaluatie, maar ik heb ook vastgesteld dat zij dit niet uitsluit. Klopt dat? Mijn fractie heeft voorts de indruk dat het kabinet bij deze evaluatie wel oog heeft voor voorlichting ten aanzien van preventie van ongewenste zwangerschap, maar niet ten aanzien van voorlichting over alternatieven voor abortus. Ik wijs op de mogelijkheid van maatschappelijke opvang voor tienermoeders, maar zeer nadrukkelijk ook op de mogelijkheid van adoptie. Kan de staatssecretaris toezeggen dat zij bij de evaluatie zal ingaan op adoptie als alternatief voor afbreking van de zwangerschap?
Voorzitter, mijn breed gesteunde amendement voor alternatieven voor dierproeven bij de begroting van vorig jaar is niet uitgevoerd, noch is de Kamer schriftelijk geïnformeerd. Waarom is de minister niet akkoord gegaan met de suggestie van ZonMw om dit te besteden aan het Nederlands Centrum voor Alternatieven voor dierproeven? Wat wil de Minister precies doen met de gereserveerde gelden? Daarnaast vraag ik de minister ook het tweede aspect van het amendement uit te voeren, namelijk een principiële discussie inzake de ethische aspecten rond dierproeven te initiëren.

_______________________

vastgesteld op 140,--. Met een werkweek van 45 uur en 40 weken per jaar komt het salaris op 252.000, wat ver boven het niveau van een minister ligt.

---