Ingezonden persbericht


55fbd1d.jpg
PERSBERICHT

Uitgeverijen twijfelen over outsourcing ict

Voordelen niet snel zichtbaar, risico's vaak onbekend

Weesp, 19 oktober 2004 - Is de uitgeverij van de toekomst een marketing- en onderzoeksorganisatie die kant-en-klare componenten - inclusief content - afneemt van derden, deze eventueel bundelt, en verkoopt? Dit is niet alleen een radicale ommezwaai voor veel uitgeverijen zelf, maar ook voor de toeleveranciers. Veel uitgeverijen zijn bezig met de transformatie richting informatiemakelaar, de spin in het web van gegevensstromen van auteur naar lezer. In deze rol van information broker lijkt outsourcing van ict een vanzelfsprekende stap. Niet alleen operationele ict-processen, maar ook de specifieke uitgeefprocessen en elektronische eindproducten kunnen uitbesteed worden. De beoogde voordelen blijken echter in de praktijk niet zo makkelijk te behalen. Sterker nog, uit recent onderzoek blijkt dat de risico's vaak onderschat worden. Een risico zou zijn dat het intellectueel eigendom van uitgeefproducten in handen van de outsourcingspartner zou komen te liggen. In nummer 3 van InCT, vakblad voor uitgeven, innovatie en ict, is onderzocht wat de rol van outsouring en offshoring voor uitgevers is. Naast een uitgebreid achtergrondartikel komen meerdere uitgevers aan het woord die een deel van hun processen, zoals helpdesk en backoffice, en/of de softwareontwikkeling hebben uitbesteed. Verder in dit nummer van InCT onder meer een innovatieve case bij Ten Hagen & Stam, alles over het Creative Commons auteursrecht, een special over de toekomst van de vakuitgeverij en een vooruitblik op InCTspiratie, het eerste congres voor uitgeven, innovatie en ict.

Over InCT55fbd36.jpg

Het vakblad InCT (spreek uit als 'inkt') richt zich op innovatie en ict-toepassingen bij uitgevers van boeken, tijdschriften en kranten en multimedia. InCT, een uitgave van de Rotterdamse uitgeverij Letter & Geest, maakt geen onderscheid tussen kleine, grote en corporate uitgevers en bedient zowel de Belgische als de Nederlandse markt. Aan de hand van cases, interviews, achtergrondartikelen en praktische toepassingen belicht InCT het grensvlak van automatisering, nieuwe media, innovatie en uitgeven.

Elk nummer van de kwartaaluitgave bevat een gebalanceerde mix over innovatie, nieuwe media en uitgeefproducten als electronic paper, internet, cd-rom en dvd, maar ook over de automatisering van bedrijfsprocessen, zoals database publishing, mediumneutrale opslag, e-marketing, abonnementenadministratie en redactionele automatisering. Op de website van InCT (www.inct.nl) wordt wekelijks een nieuwsrubriek bijgehouden met relevante ontwikkelingen voor de doelgroep. Abonnees ontvangen maandelijks het InCT ezine, met nieuwe artikelen en de beste innovatieagenda voor het boeken- en uitgeefvak.

De primaire doelgroep bestaat uit de innovator en beslisser binnen de uitgeverij en de hoofden van het marketing-, content- en ict-team van algemene, educatieve, wetenschappelijke en corporate uitgeverijen in Nederland en België. Tot de secundaire doelgroep behoren de verschillende leveranciers van (ict-) producten en diensten en alle in ict-geïnteresseerden binnen de uitgeverij en daarbuiten.

Op 27 oktober organiseert InCT het eerste congres voor innovatief uitgeven en ict onder de titel: InCTspiratie, van inspiratie tot business case.

###


---