Gemeente Zwolle

Uniek uitzendbureau voor bijzondere doelgroepen

Als het aan het college van BenW ligt, heeft Zwolle begin 2005 een uitzendbureau voor bijzondere doelgroepen. Hierbij valt te denken aan dak- en thuislozen, uitkeringsfraudeurs en fase 4-clienten, doelgroepen die in onze verhardende maatschappij steeds sneller worden opgegeven en aan de kant gezet.


1
Het op te richten uitzendbureau krijgt de naam Pauropus BV. Die naam verwijst naar de pauropus, een klein beestje dat familie is van de duizendpoot. Jarenlang is dit beestje nergens meer gezien. Maar onlangs is het weer gesignaleerd. Het diertje staat hierdoor symbool voor doelgroepen die gedurende de laatste jaren steeds verder in de vergetelheid zijn geraakt. Door voor het uitzendbureau te werken worden deze mensen ? in positieve zin ? weer zichtbaar voor de stad. Tegelijkertijd zijn zij nuttig bezig en werken zij aan hun maatschappelijk herstel.

Veiligheid en bestrijding verloedering
Niet alleen de bijzondere doelgroepen hebben belang bij het uitzendbureau. De werkzaamheden die zij verrichten komen ten goede aan de stad en staan in het teken van vergroting van de veiligheid en bestrijding van verloedering. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het verwijderen van graffiti, opruimen van zwerfvuil, schoonmaken van verkeersborden en straatmeubilair, verwijderen van onkruid op looproutes en het beheer en onderhoud van speeltuintjes.

Organisatie
De gemeente Zwolle gaat gedurende de opstartfase van het uitzendbureau (de eerste tweeëneenhalf jaar) een joint venture aan met de Aktief-Groep, een organisatie met jarenlange ervaring met werkprojecten als het onderhavige. Gedurende de opstartfase draagt de gemeente financieel bij. Na deze periode moet het uitzendbureau zelfstandig kunnen functioneren. Instroom van deelnemers vindt plaats via diverse organisaties als de eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente, het Leger des Heils, het CAD, de RIBW e.d.