AutoRai

27-10-2004

Toyota: Europese verkopen eerste negen maanden 11% gestegen

Toyota heeft in de periode van januari tot en met september 2004 een recordaantal van 715.438* auto's verkocht, een toename van 11% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2003.

Ook voor de maand september heeft Toyota een verkooprecord gevestigd met 86.774 verkochte eenheden, een toename van 4% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dankzij de verkopen in september had Toyota in deze maand een Europees marktaandeel** van 5,2%; in september 2003 bedroeg dit 5,1%. Het marktaandeel van Toyota over de eerste negen maanden is ten opzichte van 4,8% in 2003 toegenomen naar 5,1%. De productieresultaten van Toyota over de eerste negen maanden: 426.327 auto's (+30%), 366.912 motoren (+18%) en 142.294 transmissies (+65%) in de fabrieken in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Turkije en Polen.

Dankzij de verkoopresultaten over de eerste negen maanden van dit jaar, die mede te danken zijn aan de toegenomen productiecapaciteit in Europa, zien wij het behalen van onze Europese verkoopdoelstelling voor 2004, meer dan 900.000 voertuigen, met het volste vertrouwen tegemoet.", aldus Dr. Takis Athanasopoulos, Executive Vice-President van Toyota Motor Europe (TME). Dit betekent dat wij verwachten dat wij voor het achtste achtereenvolgende jaar verkooprecords in Europa vestigen, zodat we een stap dichter bij onze doelstelling zijn om in het jaar 2010 in Europa 1,2 miljoen eenheden te verkopen., vult Athanasopoulos aan.

Verkopen Toyota Prius spectaculair
De totale verkopen van de Toyota Yaris zijn in de periode januari-september ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 7% toegenomen tot 180.088 eenheden. De Corolla-verkopen zijn met 3% toegenomen tot 143.125 eenheden, terwijl de Avensis bijzonder succesvol is met 116,815 eenheden (+39%). Van de Corolla Verso zijn in de eerste negen maanden 44.774 eenheden (+24%) verkocht, terwijl de RAV4 en de Land Cruiser met respectievelijk 86.982 en 31.461 eenheden een verkoopstijging van 7% laten noteren. De verkopen van de hybride Toyota Prius zijn spectaculair: met 5.838 eenheden - een toename van
1.236% ten opzichte van het afgelopen jaar.

Gedurende de eerste negen maanden was het Verenigd Koninkrijk met 114.352 eenheden (+6%) de grootste afzetmarkt in Europa, gevolgd door Italië (100.185 eenheden; +1%), Duitsland (92.668 eenheden; +15%) en Frankrijk (59.831 eenheden; +11%). De verkopen van Toyota in Spanje, de op vier na grootste afzetmarkt van Toyota in Europa, maakten met een totaal van 42.097 eenheden een explosieve groei door met een toename van 32%. Het meest indrukwekkend is echter de verkoopstijging in Rusland: met 31.761 eenheden een toename van maar liefst 91%.

Marktaandeel stijgt in Nederland gestaag
De verkoopstijging van Toyota in Nederland over de eerste negen maanden van 2004 bedraagt 14,02% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toyota heeft een als maar groeiend marktaandeel. Liet Toyota in Nederland over de eerste negen maanden van het vorig jaar een marktaandeel zien van 5,27%, in de eerste negen maanden van dit jaar noteert het een marktaandeel van 6,18 %.

2004

2005

Verkochte

eenheden*

Sept.

86.774

83.541

Jan.-

sept

715.438

644.430

Marktaandeel**

Sept.

5,2%

5,1%

Jan.-

sept

5,1%

4,8%


* De Europese verkoopcijfers van Toyota hebben betrekking op alle personen- en bedrijfsauto's die zijn verkocht in de 25 lidstaten van de EU en de landen Monaco, Andorra, Faerøer, Groenland, Bulgarije, Roemenië, Macedonië, Albanië, Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen, Rusland, Wit-Rusland, IJsland, Gibraltar, NAVO Verenigd Koninkrijk, Portugal Export, Kroatië, Servië & Montenegro, Bosnië-Herzegovina, NAVO Duitsland, Kazachstan, Azerbeidzjan, Uzbekistan, Oekraïne, Tadzjikistan, Turkmenistan en Georgië.

** Het marktaandeel heeft betrekking op de verkoopresultaten van alle personen- en bedrijfsauto's in 16 West-Europese landen, Polen, Hongarije en Tsjechië.