Betuweroute Internet site

persbericht 'laatste megastort beton voor Betuweroute in Gelderland'

27 Oktober 2004

Op 26 oktober wordt er 620 kubieke meter beton gestort voor de aansluitboog van de Betuweroute op het bestaande spoor Utrecht-Den Bosch. Het zal niet (vaak) meer voorkomen dat dit soort hoeveelheden beton gestort worden voor de Betuweroute. Alle kunstwerken op de Betuweroute zijn inmiddels min of meer gereed en de afbouw van de route is in volle gang.

De projectorganisatie Betuweroute heeft inmiddels de afgelopen jaren 130 kunstwerken gebouwd. Dit spoorviaduct is het laatste kunstwerk in de provincie Gelderland wat nog in de steigers staat. Het viaduct kruist de spoorlijn Utrecht-Den Bosch ongeveer 300 meter ten noorden van de A15. Het viaduct is 80 meter lang en 7 meter breed en passeert op een hoogte van zeven meter het bestaande spoor Utrecht-den Bosch. Het spoorviaduct is enkel geschikt voor goederenvervoer. Het dek van deze aansluitboog wordt in één dag gestort. Er wordt 620 m3 beton aangebracht. Treinreizigers hebben geen hinder van dit werk. Zodra de betonstort achter de rug is, volgt de afwerking. In februari 2005 is dit laatste grote kunstwerk klaar om te worden voorzien van spoor, bovenleiding, geluidsschermen en veiligheidssystemen. Daarmee is er een einde gekomen aan de bouw van de vele aanpassingen aan kruisende wegen en bestaande sporen in Gelderland die over of onder de Betuweroute en A15 heen geleid zijn.

De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland. De Betuweroute wordt in 2007 in gebruik genomen.