Gemeente Delft

Kinderen veilig op weg in Delft

Delft gaat meer aandacht besteden aan verkeersveiligheid rond scholen, peuterspeelzalen, bso's en de routes er naar toe. Onder veilige routes voor kinderen wordt letterlijk verstaan: veilige wegen waarop kinderen van punt a naar b kunnen fietsen. Het college van B&W heeft besloten akkoord te gaan met de aanpak zoals in de nota 'Veilige kindroutes' beschreven. Kinderen van vier tot twaalf jaar moeten eerder onder begeleiding of zelfstandig veilig naar school, sport of buitenschoolse opvang kunnen fietsen. In zeven deelprojecten wil Delft in een jaar tijd met alle betrokkenen en belanghebbenden de eerste stappen zetten, zodat kinderen in Delft veilig op weg kunnen. In de 'week van de vooruitgang 2005' zullen alle resultaten gepresenteerd worden in het 'Vooruitgangsboekje'.

In het komend jaar wil de gemeente Delft bereiken dat er tenminste één (onderdeel van een) veilige route is gerealiseerd in een deel van Delft en dat er voor de wijk Tanthof een actieplan ligt voor een routenetwerk tussen scholen en sport/buitenschoolse opvanglocaties. Daarnaast moet elke basisschool een volwaardige fietsenstalling hebben (of op korte termijn krijgen). Er moeten in minstens drie schoolomgevingen concrete afspraken zijn gemaakt tussen alle betrokkenen over de aanpak van de verkeersveiligheid. Ook moet in het brede school-programma de activiteit "Praktische Verkeerseducatie" worden opgenomen. Elke school moet z'n eigen verkeersouders hebben, die vanuit 3VO en de gemeente worden ondersteund. Ook zal er een website worden gelanceerd. Een achterliggend doel is ook dat Delft weer in de top drie van beste fietssteden komt.

Het begrip 'veilige kindroutes' komt vanuit de verkeersveiligheidshoek, waar al jarenlang wordt nagedacht over de vraag hoe kinderen veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. De veiligheid van jonge verkeersdeelnemers is onder andere in het geding bij het halen en brengen op schooltijden. Het gaat dan om parkeren van auto's, het stallen van fietsen en het (parkeer)gedrag van ouders. Op weg naar hun bestemming krijgen kinderen te maken met de snelheden van auto's en met kruisende routes van doorgaand verkeer. Korte oversteektijden bij verkeerslichten zorgen soms dat groepen kinderen niet in één keer over kunnen steken. Ook ruimtelijke keuzes zijn van invloed op de verkeersveiligheid. Daarnaast hebben scholen vaak te weinig tijd voor verkeerseducatie en loopt de communicatie tussen alle betrokkenen niet altijd optimaal.

Ouders worden gestimuleerd om hun kinderen niet langer op de achterbank van hun auto te vervoeren, maar hen te laten fietsen. Dit is ook goed voor de gezondheid van het kind en stimuleert de motorische en cognitieve ontwikkeling. Ook leren kinderen al op jonge leeftijd zelfstandig deel te nemen aan het verkeer. Bijkomende voordelen zijn: vermindering van filevorming in de ochtend en namiddag, minder milieubelastende stoffen in de lucht en een kindvriendelijk en fietsvriendelijk imago van de stad.

Aanleiding voor de aanpak om kinderen veilig op weg in Delft te krijgen, is de gesignaleerde verkeersoverlast rond scholen en locaties voor buitenschoolse opvang. Dit kwam naar voren op de gemeentelijke workshop die is gehouden in december 2003. Ook zijn er instellingen die de gemeente hebben gevraagd ondersteuning te bieden bij initiatieven om kinderen op de fiets te krijgen. 'Veilige kindroutes' is opgenomen in het collegeprogramma en in de programmabegroting 2004 zijn concrete doelstellingen geformuleerd. In 2005 moet het fietsgebruik tussen huis en school met 5% zijn toegenomen vergeleken met 2004.