EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

27 oktober 2004

Peijs wil vrachtwagenrijbewijs voor bestelauto

Minister Peijs heeft gisteren in Europa gepleit voor een C1-rijbewijs voor bestelauto's met een laadvermogen groter dan 1000 kilogram. Een zeer kostbare maatregel voor het bedrijfsleven die ook nog eens weinig doelgericht is. EVO pleit ervoor te investeren in maatregelen die de verkeersveiligheid op een effectievere manier verbeteren.

Een apart rijbewijs zou drie verkeersslachtoffers per jaar besparen. Dit terwijl er naar schatting drie keer zoveel slachtoffers bespaard worden als de snelheid van bestelauto's in de fabriek begrensd wordt. Dat laatste alternatief is ook nog eens vele malen goedkoper voor het bedrijfsleven. Begrenzing kost circa 100 euro per bestelauto, terwijl de kosten van een verplicht rijbewijs 3000 euro bedragen. Een kostenverzwaring die vergelijkbaar is met het kabinetsvoorstel van enige tijd geleden om het grijze kenteken af te schaffen.

Het C1-rijbewijs gaat uit van dezelfde rijopleiding en examinering als bij het (vrachtwagen)rijbewijs. Het overgrote merendeel van alle bestelauto's is in het bezit van servicebedrijven. Dit betreft veelal loodgieters, bouwbedrijven en installateurs en zeker geen vrachtwagenchauffeurs. In het MKB zijn er 250.000 bestelauto´s in bovengenoemde categorie.

Het behalen van een extra papiertje is absoluut geen garantie voor een veilig en verantwoord rijgedrag. De rijvaardigheid is niet het probleem, maar de mentaliteit. Die wordt niet aangepakt met de invoering van een apart rijbewijs.