Gemeente Utrecht


2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
93 Vragen van de heer J.J. Peetoom
(ingekomen 29 september 2004)

Op 29 en 30 april jongstleden werd in de Utrechtse Noordelijke Oude Binnenstad wederom de Koninginnedag - Vrijmarkt georganiseerd. Onder de in het Vrijmarkt-gebied gevestigde horecaondernemers ontstond enkele dagen vóór Koninginnedag onrust als gevolg van de door de gemeente verstrekte buitentapvergunningen.

Daar waar de vergunning de voorgaande jaren sprak van verplicht gebruik van milieuvriendelijker Ecoglazen (met statiegeld), werden de ondernemers nu verplicht gebruik te maken van plastic wegwerpglazen. De grote afvalbergen die het gebruik van wegwerpglazen met zich meebrengt, zijn door de medewerkers van de Reinigingsdienst overigens zeer snel weer opgeruimd.

Ook bleek plots dat de vergunning nog maar tot 18.00 uur liep, terwijl voorgaande jaren sprake was van 21.00 uur. Ondernemers zijn hier bij de programmering van de muzikale ondersteuning vanzelfsprekend vanuit gegaan.

De uiterst slordige gang van zaken rondom de vergunningverlening, leidt bij Leefbaar Utrecht tot de volgende vragen:

1. Is de buitentapvergunning tot 21.00 uur afgeschaft? Waarom?
2. De laatste jaren zijn Ecoglazen verplicht gesteld, aanvankelijk ook voor 2004. In de verstrekte vergunning, die enkele dagen voor Koninginnedag door de betrokken ondernemers ontvangen werden, werd enkel gesproken over het verplicht gebruik van plastic wegwerpglas. Is hiermee het Ecoglazen-beleid afgeschaft? Waarom?
3. Waarom worden de betrokken ondernemers pas zo kort voor een groot evenement op de hoogte gesteld van dergelijke - voor de bedrijfsvoering ingrijpende - beleidswijzigingen? Is het College het met de fractie van Leefbaar Utrecht eens dat dit uiterst onzorgvuldig is?
4. Waarom heeft er geen Ecoglazen-beleidsevaluatie plaats gevonden in de commissie, voordat het beleid kort voor Koninginnedag is afgeschaft?
5. Wat zijn de beweegredenen voor het College om het gebruik van milieuvriendelijke Ecoglazen te verbieden?
6. Waarom heeft de commissie Bestuur & Veiligheid dit jaar geen evaluatie mogen ontvangen (en bespreken) van de Koninginnedag?

Op 8 juni heeft de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een advies geschreven en toegestuurd aan burgemeester Brouwer.

7. Deelt het College de door KHN geuite conclusies en aanbevelingen? Zo nee, waarom niet?
8. Zal uw College de brief van KHN nog inhoudelijk beantwoorden?

Rond Koninginnedag vindt er een kermis plaats op de Neude. Bewoners en ondernemers zijn ontevreden over deze kermis, onder andere vanwege geluidsoverlast en enkele incidenten.

9. Is het College van zins de aanwezigheid, de plaats en het tijdstip van de Kermis op de Neude te heroverwegen, mede met het oog op het nieuwe terrassenbeleid op dit plein?


Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(verzonden 26 oktober 2004)

1. t/m 5.
Het bestaande beleid ten aanzien van tapvergunningen en podia voor de horeca rond Koninginnedag luidt als volgt.
Er is een onderscheid te maken tussen het vastgestelde "vrijmarktgebied" en daarbuiten.
Binnen het vrijmarktgebied wordt van 29 april 18.00 uur tot 30 april 18.00 uur vrijmarkt gehouden.
De horecaondernemers die zijn gevestigd binnen dit gebied mogen podia plaatsen en taps neerzetten gedurende deze 24 uur. Wel moet tussen 1.00 uur en 10.00 uur de muziek stoppen om de bewoners een beetje nachtrust te gunnen.
Buiten het vrijmarktgebied worden op 29 april geen vergunningen verleend. Op 30 april mag de horeca tot 21.00 uur buiten tappen.
In 2003 is in de verleende podiavergunningen buiten het vrijmarktgebied een zin opgenomen dat overwogen werd om de vergunningen in 2004 tot 18.00 uur te beperken. Daartoe is echter niet definitief besloten. Door een misverstand is in de aanloop naar Koninginnedag genoemde eindtijd van 18.00 uur wel in vergunningen opgenomen. Toen ondernemers daarover op of omstreeks 22 april jl. - dus ruim een week voor Koninginnedag- terecht aan de bel trokken is dit onmiddellijk hersteld. Alle betrokken ondernemers zijn door de afdeling Bijzondere wetten van de politie gebeld. Er zijn excuses aangeboden en er toestemming verleend om tot 21.00 uur te blijven tappen.
Op 22 april jl. heeft de fractie van Leefbaar Utrecht hierover een vraag gesteld aan de burgemeester, die op 23 april jl. de fractie in bovenstaande zin heeft geïnformeerd.

Het gebruik van ecoglazen is bij de meeste evenementen goed toepasbaar. Er is dan nl. één organisator aan wie een evenementenvergunning wordt verleend. Een bekend aantal horecaondernemers doet mee, zodat sprake is van een "gesloten systeem". Dit is een voorwaarde in verband met het daaraan verbonden statiegeldsysteem. Bij de vrijmarkt en op Koninginnedag wordt niet aan deze voorwaarde voldaan. Uit een oogpunt van veiligheid is dit jaar aan ondernemers wel het gebruik van plastic glazen verplicht gesteld.

6. Wij maken niet jaarlijks een uitgebreide evaluatie van Koninginnedag ten behoeve van de commissie. In 2003 is dit wel gebeurd, omdat er toen een grote verandering in de opzet van de vrijmarkt is ingevoerd. In dat jaar is nl. de vergunningplicht voor commerciële handelaren ingevoerd. Die ingrijpende verandering van het tot dan toe gevoerde beleid is geëvalueerd. In 2004 is hetzelfde beleid gevoerd als in 2003.

7. en 8.
Bij brief van 1 juli 2004 heeft de burgemeester Horeca Nederland bedankt voor de wijze waarop zij Koninginnedag hebben geëvalueerd. Daarbij is aangegeven dat de evaluatie van de horecaorganisatie wordt betrokken bij de ambtelijke voorbereiding op Koninginnedag 2005 en dat Horeca Nederland in het laatste kwartaal 2004 wordt benaderd voor overleg.

9. In 2003 hebben wij besloten dat de kermis op de Neude gehandhaafd blijft. Wel is de organisator toen opgedragen een aantal maatregelen te treffen, zoals extra toezicht, een alcoholverbod en dergelijke. Noch in 2003, noch in 2004 is gebleken van ernstige overlast of incidenten op de kermis. Over de invulling van terrasvorming op de Neude vindt nog overleg plaats met betrokkenen. Er moeten nog besluiten worden genomen over de manier waarop de Neude gebruikt kan worden als terraslocatie en als evenemententerrein.


---- --