Gemeente Maastricht

Bericht uit Maastricht (week 44 / 2004)

logo bericht uit maastricht

Afbeelding
Plasticcontainers milieuperrons

Gebruik de containers voor plastic alleen voor plastic flessen en flacons. Andere plastic voorwerpen zoals boterkuipjes, tandpastatubes en champignonbakjes, horen thuis bij het restafval. Deze zijn niet recyclebaar.

dotline

Afbeelding
Proef met bladkorven

Dit najaar begint de gemeente een proef met bladkorven in de buurten Mariaberg, De Heeg en Scharn. In de bladkorven kunt u bladeren verzamelen die op de stoep en op straat zijn gevallen. Op deze manier bestrijdt u samen met de gemeente de overlast van bladeren in uw buurt.

dotline

Afbeelding
Kinderopvang

Vanaf 1 januari 2005 is de nieuwe Wet kinderopvang van kracht. Deze wet regelt de kwaliteit en financiering van de kinderopvang. De wet heeft tot gevolg dat de verordening Kinderopvang is gewijzigd. De aangepaste verordening ligt zes weken ter inzage bij het GemeenteLoket.

> Parkeerdrukte
> Bekendmaking begroting herinrichting
> Bekendmaking verordening baatbelasting
> Bekendmaking intrekken drie verordeningen
> Vergaderdata raad en raadscommissies
> Vooraankondiging verkeersbesluiten Heugemerveld > Bestemmingsplan deelgebieden Amby
> Mandaat rechtstreeks beroep
> Muurschildering benadrukt vriendschapsband met Nicaragua > Workshop `Flexibele Arbeidscontracten'
> Bekendmakingen 27 oktober 2004

Plasticcontainers milieuperrons

Afbeelding Gebruik de containers voor plastic alleen voor plastic flessen en flacons. Ander plastic materiaal hoort thuis bij het restafval.

Wel

Alleen plastic flessen en flacons die gebruikt zijn voor (vloei)stoffen als water, (fris)drank, zeep, shampoo, afwasmiddel, schoonmaakmiddel, melk, plantaardige olie, azijn of (was)poeders.

Niet

Boterkuipjes, tandpastatubes, plastic zakken, champignonbakjes enzovoort mogen er dus niet in. Deze voorwerpen zijn weliswaar gemaakt van plastic, maar het zijn geen flessen en flacons en daarom niet recyclebaar. Het kost de gemeente veel geld om deze voorwerpen uit het afval te verwijderen.

Ook niet

Flessen en flacons die gebruikt zijn voor giftige stoffen (verf, motorolie enzovoorts) mogen er ook niet in: die moeten bij het Klein Gevaarlijk Afval (KGA). Deze producten zijn vaak te herkennen aan het KGA-logo (een huisvuilcontainer met een kruis erdoor). Zie uw afvalkalender voor meer informatie.

Proef met bladkorven

Afbeelding Bladval in de herfst levert voor veel mensen overlast op. Het is voor de gemeente onmogelijk om overal tegelijk de bladeren op te ruimen. Daarom gaan wij dit najaar van start met de proef met bladkorven. In eerste instantie worden in de buurten Mariaberg, De Heeg en Scharn korven geplaatst. Hierin kunt u de gevallen bladeren van de gemeentelijke bomen verzamelen. Op deze manier bestrijdt u samen met ons de overlast van bladeren in uw buurt.

Voor de goede orde: de bladeren moeten dus afkomstig zijn van de openbare ruimte (straat of trottoir). Takken of andere vormen van afval worden niet geaccepteerd. De bladkorven worden tweemaal per week leeggemaakt. Bij misbruik worden de korven verwijderd. Bel voor meer informatie het Klantenmeldpunt (043) 350 40 00.

Kinderopvang

Afbeelding Op 1 januari 2005 wordt de Wet Kinderopvang van kracht. Dit houdt in dat de Regeling Uitkering Kinderopvang, de Regeling Kinderopvang en Buitenschoolse opvang voor Alleenstaande ouders en de Stimuleringsregeling uitbreiding Kinderopvang met ingang van 2005 vervallen. De Wet Kinderopvang geeft ouders de kans werk en zorg te combineren. Uitgangspunten van de wet zijn dat ouders keuzevrijheid hebben aangaande kinderopvang en er meer marktwerking zal optreden.

Door de Wet Kinderopvang verandert de financiering ingrijpend. Een kinderopvangplaats wordt na invoering van de wet als volgt betaald:
1/6 werkgever ouder 1, 1/6 werkgever ouder 2, 1/3 ouder(s) en 1/3 tegemoetkoming rijksoverheid via belastingmaatregelen. Als een ouder behoort tot de door de wet Kinderopvang aangemerkte doelgroepen, is de financiering als volgt: 1/6 werkgever ouder 1, 1/6 gemeente in plaats van de werkgever ouder 2, 1/3 ouder(s)en 1/3 rijksoverheid via belastingmaatregelen. Als beide ouders tot de doelgroep behoren betaalt de gemeente tweemaal 1/6 deel. De vergoeding is gemaximaliseerd op een vastgestelde uurprijs.

De nieuwe wet heeft tot gevolg dat de verordening Kinderopvang is gewijzigd en vastgesteld bij Raadsbesluit van 19 oktober 2004 en drie dagen na publicatie in werking zal treden. De verordening ligt zes weken ter inzage bij het GemeenteLoket.

Drukke dagen

Maandag 1 (Allerheiligen) en dinsdag 2 november (Allerzielen) kunnen weer drukke dagen worden in Maastricht. Gemeente Maastricht en de Maastrichtse winkeliers verwachten dat veel mensen de stad zullen bezoeken. Deze drukte kan problemen opleveren met parkeren. Om parkeerproblemen het hoofd te bieden is het van Gend en Loosterrein aan de Cabergerweg 24 uur geopend. U kunt hier parkeren voor 0,80 euro per uur of 4,- euro per dag. Ook het parkeerterrein aan de Maagdendries/Lindenkruis is geopend. Hier gelden dezelfde tarieven. Beide parkeerterreinen liggen op loopafstand van het centrum. Uiteraard kunt u ook gebruikmaken van de parkeergarages. Deze zijn op de normale tijdstippen geopend. De Onze Lieve Vrouweparkeergarage is niet beschikbaar om te parkeren.

Bekendmaking begroting herinrichting

Burgemeester en wethouders delen mee dat de raad van de gemeente Maastricht op 19 oktober 2004 heeft vastgesteld de geactualiseerde begroting herinrichting kernwinkelgebied.
Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na die van de bekendmaking. De bekendmaking vindt plaats door opneming van het besluit in het gemeenteblad op 28 oktober 2004 onder nummer C71. De geactualiseerde begroting herinrichting kernwinkelgebied ligt ter inzage bij het GemeenteLoket. Een ieder kan op verzoek een afschrift krijgen van het genoemde besluit.

Bekendmaking verordening baatbelasting

Burgemeester en wethouders delen mee dat de raad van de gemeente Maastricht op 19 oktober 2004 heeft vastgesteld de verordening baatbelasting kernwinkelgebied.
Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na die van de bekendmaking. De bekendmaking vindt plaats door opneming van het besluit in het gemeenteblad op 28 oktober 2004 onder nummer C72. De verordening baatbelasting kernwinkelgebied ligt ter inzage bij het GemeenteLoket. Een ieder kan op verzoek een afschrift krijgen van het genoemde besluit.

Bekendmaking intrekken drie verordeningen

Burgemeester en wethouders delen mee dat de raad van de gemeente Maastricht op 19 oktober 2004 heeft vastgesteld het besluit tot intrekken van drie verordeningen baatbelasting in het kernwinkelgebied. Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na die van de bekendmaking. De bekendmaking vindt plaats door opneming van het besluit in het gemeenteblad op 28 oktober onder nummer C73. Het besluit tot intrekken van drie verordeningen baatbelasting in het kernwinkelgebied ligt ter inzage bij het GemeenteLoket. Een ieder kan op verzoek een afschrift krijgen van het genoemde besluit.

Vergaderdata raad en raadscommissies

In november staan de volgende vergaderingen gepland:


1/11: 17.30 uur commissie Breed Welzijn; 20.00 uur commissie Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit

2/11: 17.30 uur commissie Sociale en Economische Zaken; 20.00 uur commissie Stadsontwikkeling

3/11: 18.30 uur commissie Middelen; 20.00 uur commissie Algemene Zaken

9/11: 14.30 uur raadsvergadering

De vergaderingen vinden plaats in het Stadhuis en zijn openbaar. De agenda's zijn in te zien bij het GemeenteLoket en via het Raadsinformatiesysteem op www.maastricht.nl (Stadsbestuur). Enkele dagen voor een vergadering vindt u daar ook de bijbehorende stukken.

Vooraankondiging verkeersbesluiten Heugemerveld

In het kader van de herontwikkeling van het plan Heugemerveld is de gemeente begonnen met de sloopwerkzaamheden in de omgeving van het Mgr. Poelsplein. Om alle werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk een deel van het gebied af te sluiten voor alle verkeer. De verkeersbesluiten die hiervoor nodig zijn, worden naar verwachting in week 45 of 46 gepubliceerd.

Vooruitlopend hierop willen wij u alvast informeren over de omvang van het gebied dat voor afsluiting in aanmerking komt. De Kardinaal van Rossumstraat wordt afgesloten net voorbij de aanhaking van de brandgang van de woningen Kardinaal van Rossumplein 35 t/m 44 en vanaf de aanhaking aan de Jonkheer Ruysstraat. Verder zijn afsluitingen voorzien in de Paus Leo XIII straat (net ten zuiden van de toegang naar de parkeerplaatsen achter de woningen in de Minister Talamastraat) en op het Mgr. Poelsplein (net voorbij huisnummer 48).

Bestemmingsplan deelgebieden Amby

De raad van Gemeente Maastricht heeft in zijn openbare vergadering van 19 oktober 2004 besloten te verklaren dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor: diverse deelgebieden in Amby. Dit maakt de burgemeester volgens het bepaalde in artikel 22 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend.

Het besluit treedt met ingang van 28 oktober 2004 in werking en ligt voor iedereen ter inzage bij het GemeenteLoket.

Als uw belang rechtstreeks bij het besluit is betrokken, kunt u een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag van deze bekendmaking. Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten: naam en adres van de indiener, dagtekening, omschrijving van het besluit waartegen het is gericht, de gronden van het bezwaar en een ondertekening. U moet het bezwaarschrift richten aan: De Raad van de Gemeente Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Mandaat rechtstreeks beroep

Burgemeester en wethouders hebben in hun vergadering van 19 oktober 2004 besloten de in artikel 7:1a, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, neergelegde bevoegdheid tot het instemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter, te mandateren aan de portefeuillehouder. Dit besluit treedt in werking met ingang van 28 oktober 2004.

Muurschildering benadrukt vriendschapsband met Nicaragua

Wethouder Jacques Costongs (Welzijn) onthulde vrijdag 22 oktober bij basisschool Elckerlijc Boschpoort een muurschildering. De muurschildering werd gemaakt door leerlingen van deze school in samenwerking met de Nicaraguaanse kunstenares Soraya Moncada Abel. Het thema van de schildering is de vriendschapsband tussen Elckerlijc Boschpoort en de Nicaraguaanse basisschool Escuela Holanda in Rama. Het muurschilderproject was een initiatief van de stichting Stedenband Maastricht-Rama.

Een belangrijk thema in de projecten van deze stichting is een versterking van de onderwijsstructuur in Rama. Bij de projecten zijn diverse Maastrichtse instanties betrokken en ze blijken zeer succesvol. Gemeente Maastricht raakte in 1995 actief betrokken bij de stedenband met Rama. Dat gebeurde na een bezoek van gemeenteambtenaren uit Rama aan Maastricht. Tijdens dat bezoek werd duidelijk dat ambtenaren van verschillende continenten voor een deel bezig waren met dezelfde thema's. Al zijn de situatie en problematiek in Rama natuurlijk niet te vergelijken met die van Maastricht. Tussen de betrokken ambtenaren ontstond echter al snel een gevoel van verbondenheid en in de jaren daarna werden diverse initiatieven ondernomen.

Zo werd met steun van de gemeente in 1998 de eerste openbare bibliotheek in Rama geopend. Vanaf 2000 werden diverse onderwijsprojecten opgezet, waaronder een uitgebreid project voor risicoleerlingen. Bij deze projecten werd gebruik gemaakt van de deskundigheid van Maastrichtse organisaties. Tijdens een van de laatste werkbezoeken in 2003 is met betrokkenen een plan opgesteld voor de continuering van de opgezette onderwijsprogramma's onder Nicaraguaanse verantwoordelijkheid. Wat niet wil zeggen dat de ondersteuning uit Maastricht daarmee vervalt.

De filosofie van de aanpak is dat Maastrichtse organisaties in Rama een structuur opbouwen zodat het stadsbestuur en de scholen zelf hun ontwikkeling ter hand kunnen nemen. Deze succesvolle aanpak om het onderwijs te versterken en risicoleerlingen een goede schoolloopbaan te geven is ook de rijksoverheid in Nicaragua opgevallen. De rijksoverheid is bezig met het opzetten van programma's om de methodiek van Rama te verbreden naar andere steden in het land.

Workshop `Flexibele Arbeidscontracten'

Gemeente Maastricht werkt met de Federatie Samenwerkingsverband Ondernemersverenigingen Maastricht (FOVM) en het Centrum voor Werk en Inkomen succesvol samen in het Servicepunt Detailhandel Maastricht (SDM).

Op maandagavond 8 november aanstaande verzorgt het SDM in samenwerking met Deloitte een nieuwe workshop voor ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf met als thema `Flexibele Arbeidscontracten'. Deze workshop sluit in 2004 de rij van succesvolle workshops en trainingen die het SDM in opdracht van FOVM heeft georganiseerd. Dit onderwerp is gepland in een periode dat veel winkeliers en horecaondernemers tijdelijk extra personeel nodig hebben en/of gebruik maken van deeltijdcontracten (herintreders). Extra voorlichting op dit terrein is bij ondernemers zeer welkom. Ondernemers kunnen zich aanmelden via e-mail: petra.van.meeteren@cwinet.nl of via fax 015- 2191219.

De trainingen zijn een initiatief van de FOVM. Vooraf is bij de ondernemers geïnventariseerd welke onderwerpen zij graag behandeld zouden willen hebben. Deze liepen uiteen van arbeidsrecht tot criminaliteitsbeheersing. Op basis van de door de ondernemers aangedragen informatie zijn trainingen `op maat' ontwikkeld waarvoor de animo onder ondernemers erg hoog bleek. Deze trainingen verliepen zo succesvol dat gevraagd werd om herhaling en uitbreiding.