Openbaar Ministerie

Persberichten
BVOM/Soesterberg, 28 oktober 2004

Minder hardrijders door trajectcontrole

In de eerste twee maanden na de invoering van trajectcontrole op de A4 en A12 is het aantal hardrijders aanzienlijk gedaald. Voor de invoering van trajectcontrole in september reed zo'n 10 á 15% van de snelweggebruikers te hard. Na een maand daalde het aantal hardrijders tot 5% en inmiddels rijdt ongeveer 3% van de snelweggebruikers nog te hard. Opvallend is dat er in de weekends meer overtreders zijn dan op weekdagen.

Ook op de N919 bij Veenhuizen, tot nu toe de enige provinciale weg waarop trajectcontrole staat, heeft de nieuwe controlemethode veel effect. Daar heeft slechts één procent van de bestuurders een te hoge snelheid, terwijl voorheen ongeveer 20 procent van de passanten te hard reed.

Op grond van de cijfers van de eerste twee maanden is het de verwachting dat het aantal overtreders op de snelwegen A4 (tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep) en A12 (tussen Woerden en De Meern) verder zal dalen. Op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 120 km/uur. Op alle trajecten, zowel op snelwegen als op provinciale wegen, worden de bestuurders met borden langs de weg geattendeerd op de trajectcontroles.

Nieuwe trajectcontroles

Op dit moment wordt op drie andere plaatsen in Nederland gewerkt aan de introductie van trajectcontrole. Het gaat om de A2 tussen Maarssen en Breukelen en op de Zeelandbrug. Daarnaast komt er een verplaatsbaar systeem in Flevoland. Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier van snelheid controleren. Het systeem meet over langere afstand de snelheid van elk passerend voertuig. Trajectcontrole werkt zeven dagen per week en 24 uur per dag. Door trajectcontrole worden de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers kleiner en dat komt de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu ten goede.