Gemeente Amsterdam

Lessen uit herprofilering Overtoom
28 oktober 2004 - Djoe Lan Tan
Het college heeft naar aanleiding van de herprofilering van de Overtoom in stadsdeel Oud West besloten om de bevoegdheden voor het uitvoeren van grote en complexe projecten naar zich toe te trekken. Daarnaast wil het College het projectmanagement binnen de gemeente versterken en komen er kwartaalrapportages voor projecten.

Deze besluiten zijn genomen na 3 rapportages over de Overtoom en de bijhorende hogere kosten.

Geschiedenis Overtoom

In mei 1999 nam de Gemeenteraad het profiel- en kredietbesluit herprofilering Overtoom, waarmee na een lange en soms turbulente voorbereidingsfase, de uitvoering van de herprofilering door het stadsdeel Oud-West mogelijk werd. Vanwege de inpassing in het project van de aanleg van een persriool door de Overtoom, start de uitvoering van het project in mei 2000 en wordt eind 2002 afgerond. Het project kent een tumultueuze voorbereiding en uitvoering, die leidden tot een negatieve beeldvorming van het project.

Daarop is in opdracht van de wethouder VVI een (eerste) quick scan uitgevoerd gericht op een analyse van het proces van voorbereiding en uitvoering. Dit onderzoek had als belangrijkste conclusie dat er een gebrek aan regie en betrokkenheid was. Een financiële paragraaf is niet in deze quick scan opgenomen: de meerkosten zouden worden uitgewerkt.

Tweede quick scan

In 2004 meldt men een totale overschrijding van EUR 5,5 miljoen en dat er tussen de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer, de Dienst Waterbeheer en Riolering en het Stadsdeel Oud-West geen overeenstemming was over de verdeling van de dit tekort. Hierop heeft de wethouder de opdracht gegeven om een tweede quick scan gericht op de financiële kant van het project en de trage financiële afwikkeling. Tijdens het onderzoek naar de financiële aspecten is nader, ondersteunend onderzoek van Gemeentelijk Accountants Dienst (ACAM) ten behoeve van een meer nauwkeurige bepaling van de omvang van uitgaven en het tekort noodzakelijk gebleken. ACAM onderschrijft in hoofdlijnen de conclusies van quick scan Overtoom deel II en berekent een nog ongedekt tekort van EUR 5,95 miljoen.

Opbreking Overtoom

Oorzaken overschrijding

Als belangrijkste oorzaken voor overschrijdingen bij de Overtoom zijn:
* een tumultueus verloop van de voorbereiding waardoor de politieke en ambtelijke prioriteit bij de uitvoering van het project en het tevreden stellen van de omgeving (m.n. omwonenden, ondernemers) kwam te liggen en te weinig oog was voor het in de hand houden van de kosten,

* onduidelijkheden in de verantwoordelijkheden tussen stadsdeel en centrale stad waardoor verantwoordelijkheid voor projectvoortgang en verantwoordelijkheid voor kosten/budgetbeheer in verschillende handen lagen,

* een te lage, onrealistische raming van de kosten vooraf door het stadsdeel Oud-West,

* een te beperkt ambtelijk opdrachtgeverschap bij dienst Infrastructuur, Verkeer &Vervoer

* een gebrekkige projectorganisatie en gebrekkige financiële projectadministratie bij het Stadsdeel Oud-West.

De overschrijding van de herprofilering Overtoom bedraagt EUR 5.950.560. De Centrale stad neemt hiervan EUR 5.605.810 voor haar rekening en het Stadsdeel Oud-West EUR 344.750.

Lessen uit de Overtoom

Naar aanleiding van de bevindingen komt het College met verbetervoorstellen voor de regie en uitvoering Hoofdnet Auto:
* de verantwoordelijkheid voor projectvoortgang en voor het geld (kosten en dekking) van het project in één hand liggen. De voorkeur gaat uit naar een model waarbij projecten `hoofdnet Auto' onder verantwoordelijkheid van de centrale stad vallen. Wethouder Van der Horst zal de stelselherziening bespreken met de stadsdelen.

* deskundigheid op het gebied van projectmanagement binnen de gemeente aanwezig moet beter benut, versterkt en verankerd worden.
* bestuurlijke informatievoorziening over voortgang project en kredietbeheer wordt verbeterd door kwartaalrapportages aan het college en de gemeenteraad.

"Projecten als de Overtoom zijn, gezien de complexiteit en stedelijke belangen, grootstedelijke projecten. Stadsdelen zijn hiervoor, begrijpelijk, niet geëquipeerd: een dergelijk reconstructieproject vindt immers gemiddeld één keer per dertig jaar plaats", aldus wethouder Mark van der Horst.

Deze raadsvoordracht wordt op 23 november besproken in de Raadscommissie VVI en in de gemeenteraad op 21 december 2004.

© Gemeente Amsterdam