Gemeente Amsterdam

Amsterdam geeft stadsdelen mogelijkheid voor ruimere openingstijden horeca
Duidelijke handhaving en afspraken met horeca als voorwaarde gesteld 28 oktober 2004 - Mirjam Otten
Het college van B & W van Amsterdam wil stadsdelen de mogelijkheid geven om de openings- en sluitingstijden van de horeca te verruimen. Dit voorstel is deze week vrijgegeven voor verdere inspraak. Met een wijziging van de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) die hiervoor nodig is maakt de gemeente Amsterdam het mogelijk voor de stadsdelen om de openings- en sluitingstijden binnen bepaalde marges te versoepelen.

Verschillende stadsdelen (onder meer stadsdeel Centrum) hebben daar eerder om gevraagd. Burgemeester en wethouders stellen wel als voorwaarde dat er voor de politie een overzichtelijk en handhaafbaar systeem blijft bestaan. Ook zullen stadsdelen duidelijke afspraken met de horeca moeten maken. De verruiming van de openingstijden geeft de horecabranche de mogelijkheid om te laten zien dat zij op een verantwoordelijke manier hiermee om kan gaan. Het woon- en leefklimaat in de stadsdelen mag niet verder onder druk komen te staan.

De APV moet voor de uitvoering van dit plan op een aantal punten worden gewijzigd. Zo wordt aan stadsdelen de mogelijkheid geboden om de openingstijd van avond en nachtzaken te vervroegen naar 9.00 uur. Deze zaken mogen volgens de huidige APV 's avonds pas hun deuren openen. Bedrijven die alcohol schenken, kunnen een uur later sluiten en terrassen worden straks mogelijk bij alle soorten horecabedrijven. De openingstijden van de terrassen blijven daarbij wel ongewijzigd.

Het bekende `gat' in de nacht, een periode waarin geen alcohol meer verkrijgbaar is, blijft ook bestaan. Bovendien moet de horeca zelf een belangrijke bijdrage leveren om te zorgen dat er geen extra overlast ontstaat en alles soepel verloopt. Stadsdelen maken hierover afspraken met de horecabranche.

Met de voorstellen biedt de gemeente een raamwerk, dat door de stadsdelen moet worden ingevuld. Dit gebeurt door het maken van een horecabeleidsplan waaraan bepaalde eisen worden gesteld. Zo zullen stadsdelen capaciteit beschikbaar moeten stellen voor een goede handhaving en zullen er door stadsdelen duidelijke afspraken met de horeca moeten worden gemaakt. Het is niet de bedoeling dat verruiming van de horecatijden leidt tot het inzetten van meer politie.

Na bespreking in de desbetreffende subdriehoek (stadsdeelvoorzitter, politie en justitie) wordt het horecabeleidsplan van het stadsdeel vrijgegeven voor inspraak. Als blijkt dat het plan genoeg draagvlak heeft, wordt het ter goedkeuring voorgelegd aan burgemeester Cohen die bestuurlijk verantwoordelijk is.

Na twee jaar vindt een evaluatie plaats naar de effecten van de verruimingen en, waar nodig, bijsturing van het beleid. Niet alleen de stadsdelen hebben de komende zes weken de mogelijkheid om te reageren op de voorgenomen plannen, maar iedereen kan schriftelijk reageren. De inspraakreacties worden vervolgens door het College verwerkt in een raadsvoordracht die aan de gemeenteraad van Amsterdam ter goedkeuring zal worden voorgelegd.

Pb-173

© Gemeente Amsterdam