Time : 6:54:35 PM
Date : Thursday, October 28, 2004
Sender Name: Utopia Belgium

Strategie bevestigd door goed resultaat Utopia Groep

Bezoekers :
Tijdens de eerste zes maanden van het jaar heeft de Utopia Groep 1,9 miljoen bezoekers mogen verwelkomen in zijn bioscoopzalen. Een vooruitgang met 19,3% tegenover het eerste semester vorig jaar. Als men geen rekening houdt met de twee Nederlandse complexen die pas eind 2003 de deuren openden (Den Helder en Hengelo, met een participatie van 50%) bedraagt de vooruitgang 8,3%.

In een Europese context, die duidelijk gunstiger was dan tijdens het eerste semester 2003, zien de stijging van de bezoekersaantalen er binnen de Utopia Groep uit als volgt:


- Luxemburg: een stijging van 5,2% tegenover de eerste zes maanden van 2003, vooral dankzij de goede prestaties van de bioscoop Utopia Luxemburg en ondanks de sluiting van "Ciné Cité" in januari 2004.
- België: stijging met 30% ten opzichte van 2003, terwijl de stijging op nationaal gebied slechts geschat wordt op 10%. Deze stijging is het gevolg van de marketing en de goede prestaties van alle complexen, vooral deze van Mechelen en Turnhout.
- Nederland: Tengevolge van een negatieve conjunctuur op de cinema markt in Nederland hebben de bestaande complexen hun bezoekersaantallen in 2003 zien dalen met 13,5% maar dankzij de twee nieuwe zalencomplexen in Den Helder en Hengelo steeg het totaal aantal verkochte tickets met 18%.

- Frankrijk: Het complex te Longwy kende een sterke stijging met 45% ten opzichte van 2003, duidelijk hoger dan het nationale gemiddelde dat slechts een stijging van 19% liet zien. Utopolis Longwy realiseert daardoor voor het eerst zijn objectieven.

GECONSOLIDEERDE CIJFERS:

Zakencijfer
Het zakencijfer van de groep bedraagt 17,2 miljoen EURO op 30 juni 2004. Tegenover de 14,3 miljoen EURO van 2003 betekent dit een stijging van 19,9%. Geografisch wordt dit geconsolideerde zakencijfer gerealiseerd als volgt: Luxemburg 35%, Nederland 29,9%, België 28,3% en Frankrijk 6,8%.

Ebitda
Het Ebitda stijgt met 28,6% tot 4,0 miljoen EURO (3,1 miljoen EURO op 30 juni 2003), wat overeenstemt met 23,1% van het zakencijfer (21,5% op 30/06/2003). Deze verbetering is vooral te danken aan de stijging van het aantal bezoekers. Het Ebitda is echter negatief beïnvloed door de opstartkosten van twee sites in Nederland: Utopolis Den Helder en Utopolis Hengelo (50% in bezit op 30 juni 2004).

Geconsolideerd Netto resultaat
Het geconsolideerd Netto resultaat is gestegen met 360.000 EURO tot 19.000 EURO op 30 juni 2004 tegenover een verlies van 340.000 EURO op 30 juni 2003. Dit geconsolideerd Netto resultaat van het eerste semester 2004 is zo beperkt door de uitzonderlijke lasten ten bedragen van 657.000 EURO die de groep geprovisioneerd heeft met het oog op de totale overname van Utopolis Hengelo op 31 augustus 2004. Teneinde dit complex op hetzelfde niveau ten brengen als de andere bioscopen van de groep, werd een grote herstructurering gepland, waarvoor een herstructureringsprovisie noodzakelijk was.

Voor de boven vermelde uitzonderlijke kosten en voor afschrijving van de goodwill, bedraagt het geconsolideerd Netto resultaat van de groep
1.083.500 EURO tegenover 10.760 EURO in juni 2003.

MAATSCHAPPELIJK RESULTAAT UTOPIA NV:
Het maatschappelijk netto resultaat van Utopia SA stijgt met 73% van 520.000 EURO eind juni 2003 tot 900.000 EURO voor dezelfde periode in 2004.

VOORUITZICHTEN 2004:
Hoewel het filmaanbod voor de laatste maanden van het jaar er niet zo veelbelovend uitziet als dat van het einde van 2003, kan het lopende jaar nu toch reeds als goed worden omschreven. Na de renovatie en het aanpassen aan de Utopia normen van de belangrijkste complexen in België, na het invoeren in maart 2004 van een echte marketingstrategie volgens het concept "Movies, Moments and More", na een gunstige zomer wat betreft bezoekersaantallen (ten gevolge van weersomstandigheden en filmaanbod) ligt de stijging van de bezoekersaantallen in België en Frankrijk duidelijk hoger dan de respectievelijke nationale en regionale evoluties.

Eind september eindigde de opstartfase van Utopolis Longwy (vooruitgang met 46% tegenover een nationaal gemiddelde van 18%) en de Belgische complexen zijn met 32% vooruitgegaan. De Luxemburgse complexen overtroffen de bezoekersaantallen van eind september 2002, qua bezoekers in Luxemburg het beste jaar sinds 30 jaar. Enig minpunt dit jaar blijft de sombere situatie in Nederland, waar de Utopia complexen geen uitzonderingen vormen op de algemene situatie. De terugloop van het aantal bezoekers met 9,7% is in overeenstemming met de nationale tendens.

De politiek van geografische spreiding van de Utopia groep blijkt dus opnieuw zeer verstandig. Zoals in 2003 worden de conjuncturele zwaktes op de ene markt gecompenseerd door de positieve evoluties op de anderen.

Intussen blijft de groep investeren in de toekomst, meer bepaald met de eerste fase van de renovatie van het complex Utopolis Luxemburg die momenteel wordt uitgevoerd.

De opening van het complex Utopolis Almere (Nederland) is voorzien voor november. Deze nieuwe site met 8 zalen en 2300 zetels, ingepland midden in het centrum van de nieuwe stad van Almere (Almere Hart op 25 km van Amsterdam) en ontworpen door de architect Rem Koolhaas zal het "flagship" zijn van de groep in Nederland.

Vanaf de opening van dit nieuwe complex, zal de oude bioscoop die de groep uitbaat in Almere omgevormd worden tot een zaal "Arthouse" onder het label "Ciné Utopia".

Digitale cinema
Utopolis Almere zal trouwens de eerste cinema in Nederland zijn die uitgerust is voor de digitale cinema. Utopia Groep is ervan overtuigd dat de toekomst van de film numeriek is. De groep wil ook bijdragen aan deze ontwikkeling. Daarom werd beslist om, in plaats van elke site uit te rusten met één enkele projector, de belangrijkste sites uit te rusten met verschillende digitale projectoren. Zo kunnen de films blijvend worden afgespeeld in plaats van beroep te moeten doen op 35mm kopieën. Deze investeringen geven de groep de mogelijkheid nieuwe projecten te ontwikkelen (heruitzending van live-evenementen, uitzending van plaatselijke low budget producten, B2B, ...)

Relaties met de investeerders:
Voor bijkomende inlichtingen gelieve contact op te nemen met:

Utopia NV

De Heer Nico SIMON
Tel.: +352 42 95 11-1
nsimon@utopolis.com
of
De Heer Boudewijn MUTS

+32 (0) 15 55 77 33
bmuts@utopolis.com