Erasmus Universiteit Rotterdam

Consumenten zijn als ratten⦠maar ratten zijn zo dom nog niet

Consumenten beoordelen en kiezen producten op basis van wat zij geleerd hebben en wat ze zich kunnen herinneren over karakteristieken van die producten, zoals merknamen, ingrediënten en andere kenmerken. Onderzoek wijst uit dat zelfs gesofisticeerd beslisgedrag van consumenten verklaard kan worden door bijzonder eenvoudige associatieve leer- en geheugenprocessen. Opmerkelijk is dat deze processen gelijkenissen vertonen met processen die ook bij ratten, honden en andere dieren voorkomen. Dit stelt prof.dr. Stijn van Osselaer in zijn inaugurele rede Over ratten en merken: consumentenbeslissingen vanuit een leer- en geheugenperspectief, waarmee hij op vrijdag 29 oktober 2004 zijn leerstoel Consumentengedrag aan de Faculteit der Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam aanvaardt.

Tijdens zijn oratie belicht Van Osselaer, naast de theoretische implicaties op het gebied van de menselijke geheugen- en leerpsychologie, ook strategische implicaties en voorschriften voor brand management en de bescherming van het consumentenwelzijn. Stijn van Osselaer (1971) studeerde psychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven in België en promoveerde in marketing aan de University of Florida. Van 1998 tot 2003 was hij verbonden aan de University of Chicago Graduate School of Business en lid van het Center for Decision Research aldaar. In 2003 werd Van Osselaer benoemd tot hoogleraar Consumentengedrag in Rotterdam. Hiermee was hij de jongste hoogleraar ooit aan deze business school. Hij presenteerde zijn onderzoek aan diverse buitenlandse universiteiten, o.a. Columbia University, het Massachusetts Institute of Technology, Harvard University, de University of California at Berkeley, INSEAD en de London Business School. Zijn onderzoek verscheen in o.a. het Journal of Consumer Research, het International Journal of Research in Marketing en het Journal of Consumer Psychology.