Vereniging Nederlandse Gemeenten

Brandweeronderzoek en voorstellen cva

De afgelopen dagen is er in diverse media aandacht besteed aan de belastbaarheid en gezondheid van brandweerpersoneel. Aanleiding voor deze berichtgeving was het uitlekken van de resultaten van een onderzoek dat in opdracht van vakbonden en werkgevers in de gemeentelijke sector is uitgevoerd. In de berichtgeving werd ook ingegaan op de voorstellen van de werkgevers om het Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) te hervormen. Het College voor Arbeidszaken (CvA), de werkgeversvereniging van Nederlandse gemeenten, merkt dat de berichtgeving voor onrust zorgt en vragen oproept bij de beroepsbrandweer en de vrijwilligers. Daarom wordt hier ingegaan op de (voorlopige) resultaten van het onderzoek en de voorstellen van de werkgevers om de FLO te hervormen.

Onderzoek
Een aantal maanden geleden hebben de vakbonden en de werkgevers in de gemeentelijke sector gezamenlijk opdracht gegeven voor een onderzoek naar de gezondheidkundige onderbouwing van (vervroegde) uitdiensttreding op basis van leeftijd bij brandweerpersoneel. Aanleiding hiervoor is de invoering van de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij arbeid. Deze wet verbiedt iedere vorm van leeftijdsdiscriminatie bij arbeid. Alleen als er een goede reden voor is (een objectieve rechtvaardigingsgrond), is onderscheid naar leeftijd toegestaan. De bonden en werkgevers hebben het Coronel Instituut, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, gevraagd te onderzoeken of er voor de gestelde leeftijdsgrens van 55 jaar bij brandweerpersoneel zon objectieve rechtvaardigingsgrond bestaat. Onderzocht is of er een leeftijd is waarop brandweermensen het vak niet meer op een verantwoorde wijze kunnen uitvoeren. Verantwoord ten opzichte van de gezondheid en veiligheid van het brandweerpersoneel zelf en ten opzichte van de kwaliteit van de hulpverlening. Het Coronel Instituut heeft een conceptrapport toegezonden aan de bonden en werkgevers maar deze hebben de resultaten nog niet besproken. ABVAKABO FNV heeft tevens aangegeven nog extra informatie te zullen leveren ten behoeve van het rapport. Het rapport is dus nog niet vastgesteld door de opdrachtgevers. Buiten het CvA om is het rapport uitgelekt naar de Telegraaf. Deze krant heeft hierover een artikel geplaatst waardoor er veel onduidelijkheid is ontstaan. Het CvA heeft om die reden het concept-rapport naar buiten gebracht.

Voorlopige conclusies Coronelonderzoek
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:
* Het blijkt dat de leeftijd die tot nu geldt, 55 jaar, in 1968 is ingevoerd op basis van een aanbeveling van een door de overheid ingestelde commissie. Hieraan lag geen wetenschappelijk onderzoek ten grondslag. Het Coronel Instituut onderzocht of het beroep in de tussenliggende 35 jaar zwaarder of lichter is geworden. Het blijkt dat het werk in sommige opzichten lichter is geworden, door beter materiaal e.d., maar in andere opzichten zwaarder, bijvoorbeeld door toename van het aantal uitrukken en intensiever contact met slachtoffers.

* Het onderzoek van het Coronel Instituut bevestigt dat het brandweerberoep zwaar is. Dit geldt zowel voor de fysieke als voor de psychische en mentale belasting. Het brandweerwerk kenmerkt zich met name door zware belasting tijdens piekmomenten: de fysieke, psychische en mentale belasting vindt plaats in relatief korte perioden, maar kan zo zwaar zijn dat een herstelperiode nodig is om de gezondheid van de brandweerman te beschermen.
* Hoewel het werk zwaar is, is de gemiddelde brandweerman fitter en gezonder dan vroeger. Mensen worden strikter geselecteerd op hun belastbaarheid en sporten is een verplicht onderdeel van het werk. Brandweermensen zijn dus over het algemeen goed in staat om het zware werk uit te voeren. Wel blijkt dat de capaciteit om te herstellen van de zware inspanningen afneemt met de leeftijd. De leeftijd waarop deze afname begint te tellen verschilt per individu. Bij sommige mensen neemt de herstelcapaciteit al na het veertigste levensjaar af, bij anderen op een later tijdstip. Er is dus geen leeftijd te noemen waarop alle brandweermensen het vak nog op een verantwoorde (gezonde en veilige) manier kunnen uitoefenen.

Arbowetgeving
De resultaten van het onderzoek zijn voor het CvA reden de huidige FLO-regeling te willen hervormen. De regeling is immers in strijd met de wetgeving, omdat er geen objectieve rechtvaardiging bestaat om een leeftijdgrens te hanteren. Overigens is dit niet de enige reden waarom werkgevers de FLO-regeling willen herzien.
De arbowetgeving verplicht werkgevers bij de organisatie van het werk de veiligheid en gezondheid van werknemers in acht te nemen en hen te behoeden voor risicos op dat gebied. Uit het rapport blijkt dat het fysiek en psychisch zware werk voor bepaalde brandweermensen op den duur ongezond is. Werkgevers willen en kunnen de resultaten van het rapport niet negeren, zij hebben een verplichting zorg te dragen voor de gezondheid en veiligheid van werknemer en burger.

Voorstellen werkgevers
De werkgevers hebben mede om bovengenoemde redenen voorstellen gedaan aan de bonden voor nieuw beleid voor psychisch en fysiek zwaardere beroepen. Belangrijk uitgangspunt in de voorstellen is dat de huidige wijze van keuring aan de onderzoeksresultaten wordt aangepast. Vanzelfsprekend geldt dit zowel voor de beroepsbrandweer als voor de vrijwilligers bij de brandweer. Op dit moment verschilt de wijze van keuring per brandweerkorps. Werkgevers willen toe naar één systeem van keuren dat rekening houdt met de functiespecifieke eisen, de geschiktheid van de medewerker op dit moment, maar ook met de geschiktheid en de ontwikkeling van de gezondheid van de medewerker in de toekomst.
De uitkomst van de keuring kan voor vrijwilligers en beroepspersoneel verschillen omdat de inzet tussen deze groepen (en dus ook het effect op de herstelcapaciteit) sterk verschilt.

Indien de bonden en werkgevers overeenstemming bereiken over de nieuwe wijze van keuring is de verwachting dat de loopbaan binnen het brandweerkorps niet kan duren tot de pensioengerechtigde leeftijd. Gedurende zijn loopbaan bij de brandweer zal de medewerker zich gaan oriënteren op een loopbaan na de brandweer. Deze loopbaan kan zich voortzetten binnen de brandweerorganisatie, maar ook daarbuiten. De werkgever zal de huidige medewerkers bij dit proces begeleiden en heeft hierbij de plicht om te zorgen voor vervangend werk, binnen of buiten de gemeente. Voorkomen moet worden dat medewerkers na een loopbaan bij de brandweer in WAO of WW terechtkomen.

Het CvA stelt voor om nieuw personeel voortaan niet meer in dienst te nemen met het perspectief van een leven bij de brandweer. Dat is immers, gelet op de resultaten van dit onderzoek, niet reëel. Een oplossing hiervoor zou zijn om medewerkers voor een bepaalde tijd in dienst te nemen. In een eerste voorzet voor de discussie over dit nieuwe model heeft het CvA een periode van 15 jaar genoemd. Achtergrond hiervan is dat op basis van de resultaten van het onderzoek verwacht mag worden dat een medewerker niet zijn gehele arbeidsleven bij de brandweer zal werken. Werkgevers zullen daarom met de medewerkers toewerken naar een andere functie. Medewerkers zullen al overstappen naar een andere functie vóór het moment dat het werk bij de brandweer te zwaar wordt. Werkgevers willen medewerkers ervoor behoeden dat zij te lang doorwerken in een functie waardoor zij op latere leeftijd moeilijker kunnen overstappen naar ander werk. Vanzelfsprekend is zon model niet direct in te voeren. Het zal gepaard moeten gaan met een ingrijpende aanpassing van opleidingstrajecten en personeelsbeleid.

Vrijwilligers
Dit voorgestelde model voor de beroepsbrandweer hoeft niet één op één te gelden voor vrijwilligers. Voor hen geldt immers dat het brandweervak niet hun hoofdbetrekking is. Zij kunnen in beginsel bij de brandweer werken zolang hun gezondheid/inzetbaarheid dit toelaat. Voor hen is immers geen verandering in hun loopbaan nodig op het moment dat zij niet meer inzetbaar zouden zijn.

Vervolg
De voorstellen van het CvA voor nieuw seniorenbeleid zijn ingebracht in het CAO-overleg. Werkgevers hebben de bonden gevraagd mee te denken over nieuw beleid bij de brandweerkorpsen. Het CvA zal hierover ook overleg voeren met het brandweermanagement.
In de ogen van het CvA zal het overleg onder andere leiden tot een nieuwe structuur voor de keuring van het brandweerpersoneel. Hierbij staat de gezondheid en veiligheid van brandweerpersoneel (zowel beroeps als vrijwilligers) en burgers voorop. Het nieuwe beleid zal mogelijk ook gevolgen hebben voor de structuur van opleiding en training bij de brandweer. De vormgeving hiervan kan worden ontwikkeld in het CvA-BZK project Kwaliteitsborging brandweerpersoneel.

Concept brandweer onderzoek, (pdf, 1.43 MB)

geactualiseerd op: 29 oktober 2004