Erasmus Universiteit Rotterdam

Erasmus Universiteit Rotterdam kritisch over OCW rapport

Ministerie hanteert verouderde gegevens

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) reageert kritisch op het rapport âKennis in kaartâ, dat het ministerie van OCW deze week presenteerde. In de nota signaleert het ministerie te lage aantallen studenten in het WO, vergrijzing van het personeel en achterblijvende rendementen. Het commentaar van de Rotterdamse universiteit richt zich op de verouderde gegevens waarop het rapport gebaseerd, en op het vergelijken van universiteiten onderling. De EUR sluit zich aan bij de opvatting van de VSNU dat het buitengewoon lastig is om instellingen als geheel met elkaar te vergelijken en dat door de gehanteerde methodiek een ranglijst ontstaat die op zijn minst aanvechtbaar is.

In de bijlage van âKennis in kaartâ geeft OCW een handvol cijfers over de afzonderlijke hbo- en wo-instellingen. Een van de lijstjes is het percentage excellente en onvoldoende scores in visitatierapporten van de laatste acht jaar. Die scores zijn nog gebaseerd op de oude opleidingen. Dit grotendeels verouderde materiaal wordt als recente analyse van OCW gepresenteerd. Zo is universitair Nederland inmiddels al aan het derde jaar van de nieuwe Bacheloropleidingen bezig. Met het uitbrengen van dit rapport heeft het ministerie de afspraak met de EUR geschonden dat de ranking zich ten hoogste zou beperken tot opleidingsniveau. Het ministerie was bij monde van topambtenaren immers met de EUR van mening dat ranking per universiteit niet zinvol was.
Ook in de recent uitgebrachte Keuzegids Hoger Onderwijs, eveneens gefinancierd door OCW, blijkt dat universiteiten niet in een rijtje van goed naar slecht geplaatst kunnen worden. Per opleiding worden de verschillen zichtbaar. In deze gids heeft de EUR landelijk gezien de beste opleidingen in Psychologie en Filosofie. Ook in andere richtingen vinden de studenten het onderwijs vaak van goede kwaliteit, al hebben ze soms klachten over voorzieningen. De medische opleidingen scoren heel goed voor wat betreft de inhoud van het onderwijs, al ligt de sterke kant van het Erasmus MC vooral in het onderzoek. Visitatierapporten worden niet geschreven voor rankings, maar om het onderwijs te verbeteren. En dat is precies waarop het beleid van de EUR zich richt.