Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

29-10-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Valencia, circuit Ricardo Tormo

Valencia biedt goede vooruitzichten voor jakub smrz (17E)

Raymond schouten (37E) vindt zijn draai nog niet

Tijdens de eerste trainingsdag van de 16e en laatste Grand Prix in zijn debuutseizoen, had Raymond Schouten het nog niet echt naar zijn zin. De jongeling uit het Powerfuse-Honda team van Arie Molenaar ondervond nog niet echt veel voordeel van het feit dat hij op dit circuit in Valencia vorig seizoen al een race voor het Spaans kampioenschap had gereden. "Normaal gesproken heb je dan al de rempunten in je hoofd en staat de versnellingsbak al redelijk goed afgesteld. Dat ging ook allemaal nog wel, maar het voordeel kwam nog niet tot uiting in de rondetijden. Vanmorgen wilde het echt niet lekker gaan. Ik had problemen met het aansnijden van de bochten en ook bij het uitaccelereren. En we konden het probleem maar niet vinden. Daarbij kwam ook nog dat er een keiharde koude wind stond. Een wind die op sommige plaatsen als een 'valwind' opdook in sommige bochten en je dan vervaarlijk zomaar een meter opzij kon zetten. Exacte witte lijnen rijden was er daar niet bij. Hoewel ik voor vanmiddag nog wel mijn versnellingsbak iets aanpaste en ik daarmee mij tijd met 1,4 seconde verbeterde, waren de rijgedrag problemen nog niet verholpen tijdens die eerste tijdtraining. Maar gaandeweg die 2e sessie kwamen we wel achter het probleem en kon ik het eindelijk voelen en benoemen wat er mis was. We hadden fikse problemen met de vering, dat was wel duidelijk, maar wat. Bij het insturen van de bocht begon de machine al van achteren te 'dweilen'. Het was alsof ik de bocht in gleed. Door de bocht heen was de voorkant gevoelloos en als je het gas er op zette bij het uitkomen van de bocht zakte de machine achter te er in waardoor hij voor nog lichter werd. Daardoor dreef ik ook nog verder naar buiten. Helemaal mis dus, maar we hebben het probleem gevonden in de achtervering. Die gaat morgen 'harder' en dan moet ik ook harder kunnen. Eigenlijk had ik dat zelf in de eerste training al moeten kunnen voelen en aanwijzen, maart toen wilde het allemaal net even niet. Ik heb en hou wel vertrouwen hoor. Als het gevoel morgen goed is, kan ik hier zeker een stuk sneller rond dan vandaag."

De eerste training voor Jakub Smrz stond nagenoeg geheel in het teken van het uittesten van diverse afstellingen, waarbij de Powerfuse coureur veelvuldig de pitbox aandeed. Ook gebruikte 'Kuba'voor het eerst een nieuw lichter type carbonfiber velgen van het merk BST, die beter voldeden. "Doordat de velgen lichter zijn geeft het een betere handelbaarheid van de machine en ook een betere acceleratie. Dat merkte ik helemaal toen we 's middags ook het achterwil van de nieuwe makelij gebruikten. Aan het einde van de kwalificatie training ging het echt goed. Ik pushte en kwam met een 'verse' Dunlop achterband voor die laatste paar ronden in totaal 1,8 seconden onder mijn tijd van vanmorgen en klom daarmee van de 23e tijd in de vrije training naar plaats 17 in de eerste tijdtraining. Goed dus, en dat terwijl ik weet dat er nog meer in zit. Na de ochtendsessie hebben we alleen een paar kleine veringwijzigingen doorgevoerd, zoals je dat bijna op ieder circuit doet, maar vanmiddag bleek dat de versnellingsbak niet optimaal was. Voor morgen passen we de 3e versnelling aan, die dan een veel betere eerste bocht mogelijk moet maken. Daarbij had ik toch wel wat last van de wind. Vorig jaar was ik in een paar bochtensecties sneller, maar daar was ik nu iets te voorzichtig in verband met die windvlagen die dit stadioncircuit binnenvallen. Het kan dus op een aantal punten sneller, en zelf kan ik er ook nog iets feller tegenaan gaan. Dat komt morgen in die beslissende laatste 15 minuten zeker wel goed", stelt Smrz zijn team en sponsors gerust.

Naast Raymond Schouten start dit weekeinde een 2e Nederlander in Valencia. De 250cc coureur Hans Smees uit het Gelderse Harreveld die dit jaar op zijn Honda 2e werd in het ONK 250cc achter Patrick Lakerveld, kreeg een wildcard. Zijn manager Jaap Kingma meldt het volgende vanuit Spanje: "De eerste vrije training is voor Hans Smees goed verlopen. Hij overtreft alle verwachtingen. Hij trainde vanmorgen een 30e tijd en heeft nog twee coureurs achter zich. Zijn tijd is: 1.42.397. Deze tijd is binnen de 7% limiet van het pole-record. In deze training was deze 104,9% van die Porto, die de snelste tijd (1.37.528) reed. Hans heeft nog nooit eerder op dit circuit gereden. De vering zal nog verbeterd moeten worden want de banden slijten veel te snel. Nou hebben de meeste Grand Prix teams hier vandaag last van, bleek bij navraag. Tijdens de eerste tijdtraining verbeterde Hans zijn tijd niet, waarmee hij op een voorlopige 30e plaats, op 1,1 seconde binnen de kwalificatielimiet staat." Smees was zelf nog niet tevreden met de voortgang tijdens deze training. "Ik kwam niet goed in mijn ritme en maakte steeds kleine foutjes met schakelen en remmen, waardoor ik meer ging letten op hoe ik moest rijden. Hierdoor werd er niet echt soepel gereden. Gelukkig kon ik in de laatste ronden weer de tijden rijden die in de buurt kwamen van vanmorgen, waardoor ik voorlopig ruim binnen de kwalificatie limiet zit. Ik had liever wat vooruitgang gemaakt en sneller rond gegaan. Ook zal ik mijn stijl heel erg aan de Aprilia aan moeten passen want het is heel anders rijden dan op de Honda die ik gewend was. Met wat meer Aprilia ervaring weet ik zeker dat het nog sneller kan".

Biaggi naar Repsol...?

Op het circuit Ricardo Tormo gaan geruchten dat Max Biaggi volgend jaar de plaats van Alex Barros in het Repsol Honda team zal overnemen, en dat daarover morgen een persconferentie gehouden zal worden. Marco Melandri lijkt dan de opengevallen plaats van Biaggi in het Camel Honda team over te gaan nemen.

Gibernau deelt voorlopig 'thuis' in Valencia de lakens uit

Sete Gibernau liet merken dat we op Spaans territorium zijn op het circuit van Valencia. De Spanjaard werd gedragen door de nu al ruim aanwezige steun vanuit het publiek, en behaalde de voorlopige pole ondanks dat zijn Japanse merkgenoot nog erg dichtbij kwam, maar Tamada strandde uiteindelijk op 0.003 van Gibernau die met 1.33.531 dus op de voorlopige pole staat. Tamada's late aanval dwong Valentino Rossi genoegen te nemen met een derde plaats, als gevolg hiervan viel ook Troy Bayliss een plaats terug hij dat die positie nog maar net te pakken maar voorlopig moet de Australiër dus genoegen nemen met een plek op de tweede rij in zijn laatste weekeinde dat hij waarschijnlijk op Ducati uit zal komen.

Bayliss heeft zijn teamgenoot bij zich staan op de tweede rij, maar Capirossi is wel zesde nog achter Max Biaggi. Colin Edwards, die dit weekeinde voor het laatst op Honda uitkomt start als zevende nog voor Suzuki rijder John Hopkins en Shinya Nakano op zijn Kawasaki. Alex Barros wist zich als tiende te plaatsen maar hij deed dit op zijn tweede motor nadat hij vroeg in de sessie zijn eerste motor al bij een val had beschadigd. Verder waren er geen valpartijen te melden, wel trok zich Kenny Roberts terug omdat zijn blessure toch teveel opspeelde om zonder onnodige risico's verder te kunnen rijden. Wel had de Amerikaan vanmorgen in de vrije training de snelste tijd gezet. De oud wereldkampioen verscheen vanmorgen weer op de baan nadat hij vier races had gemist als gevolg van zijn val in Motegi, hij reed weliswaar de snelste tijd maar liet naderhand weten het zeker geen gehele race vol te kunnen houden en na overleg met het team besloot hij zijn plek beschikbaar te stellen aan Gregorio Lavilla voor het resterende deel van dit weekeinde.

Rossi gekozen tot beste coureur ooit

Valentino Rossi is door de bezoekers van www.motogp.com verkozen tot beste MotoGP coureur aller tijden, dit blijkt uit de uitslag van de poll die werd gehouden op de officiële website van het MotoGP kampioenschap nadat Valentino Rossi zijn vierde opeenvolgende titel had behaald. In de tien dagen na de Grand Prix van Australië stemden via www.motogp.com een indrukwekkende 32.634 fans op de gestelde vraag, 28.466 van hen stemden er mee in dat Rossi de beste coureur was in de 55 jarige moderne Grand Prix geschiedenis. Een overweldigende meerderheid van 87.23% lijkt voor de Italiaan te hebben gekozen nadat hij in Australië zijn zesde wereldtitel pakte, zijn vierde opeenvolgende in de MotoGP. Met zijn achtste overwinning van het jaar streefde hij ook nog eens Wayne Rainey voorbij die tot op dat moment de meeste overwinningen op Yamaha in een seizoen op zijn naam had staan en het was ook weer voor het eerst sinds dezelfde Rainey dat Yamaha de titel in de hoogste Grand Prix klasse wist te behalen. Overigens deelde Rainey het record aantal overwinningen met Eddie Lawson die ook zeven overwinningen haalde in 1986 en 1988.

Aan het begin van dit jaar na de race in Zuid Afrika was Rossi al de eerste rijder die in de koningsklasse twee races achter elkaar wist te winnen op machines van twee verschillende fabrikanten. Zijn overwinning op Welkom maakte van Rossi eveneens de eerste coureur sinds Barry Sheene die de openingswedstrijd van het kampioenschap vier keer achter elkaar won Sheene deed dit ook in 1976, 77, 78 & 79. Voor Yamaha was dit de eerste overwinning sinds Max Biaggi won in Maleisië in 2002. Rossi is de zevende rijder die vier titels of meer in de koningsklasse van de MotoGP wist te behalen. Giacomo Agostini heeft er acht weten te winnen voor Mick Doohan met vijf en dan Geoff Duke, Mike Hailwood, Eddie Lawson en John Surtees, allemaal met vier.

Van de genoemde rijders hebben echter alleen Giacomo Agostini, Mick Doohan en Mike Hailwood de titel vier maal achter elkaar gewonnen, maar zelfs zij wisten dit niet op verschillende merken te doen. De enige andere rijder die dit wist te presteren was Lawson, hij deed het tegenovergesteld aan Rossi, Lawson won eerst op Yamaha in 1988 en daarna op Honda in 1989. Alleen Doohan, Agostini en Lawson hebben vaker dan Rossi op het podium gestaan van de zwaarste klasse in de MotoGP, maar Rossi heeft al op meer verschillende types motoren de overwinningen behaald - V4 tweetakt Honda, V5 viertakt Honda, viercilinder in lijn viertakt Yamaha. En met nog een race te gaan heeft Rossi op een Yamaha al 279 punten behaald, dit is meer dan welke andere Yamaha rijder ooit behaalde in een seizoen in de koningsklasse. Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl

Suzuki bevestigd Lavilla als vervanging voor Roberts

Kenny Roberts jr. raakte bij de massale crash in Motegi betrokken en bij die crash raakte zijn elleboog uit de kom. Roberts heeft drie races moeten missen en keek er naar uit om de laatste race van teammanager Garry Taylor te kunnen rijden. Gereden heeft hij maar daar blijft het ook bij want de Amerikaan heeft zich na de eerste vrije training terug getrokken voor het vervolg van het race weekend. De beslissing om Roberts te vervangen voor Lavilla werd direct na de eerste vrije training door het team genomen. Ten eerste om het lange termijn herstel van Roberts geen gevaar te laten lopen maar ook om Lavilla een betere kans te geven voor de race op zondag. Roberts was in ieder geval zwaar teleurgesteld. "Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Naar een race gaan zonder dat je weet of je sterk genoeg bent. De omstandigheden waarin ik verkeerde, zeker als we bekijken waar we in het seizoen zitten, zorgden voor de beslissing om me terug te trekken uit deze race," aldus Roberts. Het rijden ging eigenlijk als vanouds. De arm voelt goed en ik heb geen pijn maar na vier of vijf ronden had ik de kracht niet meer om met de motor te doen wat ik wilde. Je hebt geen idee hoeveel kracht je nodig hebt, zeker met remmen, totdat je die kracht niet meer hebt. Tien dagen geleden had ik nog geen push-up gedaan, toen begon ik met mijn training en uiteindelijk kwamen we dus gewoon tijd te kort. Het is ook teleurstellend omdat het Suzuki teammanager Garry Taylor's laatste race is en ik had graag willen rijden." Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl

Dovizioso richt zich op puntenrecord

Met de wereldtitel al opzak heeft Andrea Dovizioso op het oog niet veel meer te winnen maar als de Italiaan nog zeven punten weet te behalen in de laatste race van dit jaar op Valencia dan schuift hij voorbij aan Dirk Raudies naar een tweede plaats op de lijst van het hoogste aantal punten ooit behaald in neen jaar in het wereldkampioenschap 125cc. Raudies, die de titel in 1993 behaalde met 280 punten, heeft tot nu toe alleen de huidige MotoGP kampioen Valentino Rossi voor zich staan nadat deze in 1997 321 punten had weten te scoren. Dovizioso ligt met zijn huidige puntenaantal al derde in de lijst met 273 punten. De Italiaan heeft er vertrouwen in dat hij zich nog kan verbeteren in deze lijst al heeft Dovizioso nog nooit op het podium van de baan in Valencia mogen staan.

"Het is me op de baan van Valencia nog nooit meegevallen," moet de Italiaan, die na deze race over zal stappen naar de 250cc, dan ook toegeven. "Langzamere banen liggen me altijd minder, mijn voorkeur gaat uit naar langere snelle bochten zoals op het TT Circuit Assen, Phillip Island en Barcelona. Toch blijft het mijn doel om de race in Valencia te winnen." Mocht het Andrea Dovizioso inderdaad lukken om na Phillip Island, ook op het circuit van Valencia te winnen dan zou Dovizioso een reeks doorbreken van achtendertig wedstrijden in de 125cc klasse waarin het geen enkele rijder lukte om twee achtereenvolgende races te winnen. Arnaud Vincent was in 2002 de laatste rijder die twee opeenvolgende zeges boekte en wel op Donington en op de Sachsenring. "Ik heb de goede vorm er wel voor te pakken op het moment, en ook de motor draait uitstekend op het moment. Het zou wel heel mooi zijn om met twee opeenvolgende overwinningen mijn 125cc carrière af te kunnen sluiten," vervolgde hij. Ik zal dan de eerste rijder zijn die dat in de afgelopen twee jaar lukte en het zou een fantastische afsluiting zijn."

Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl

Pedrosa en Dovizioso testen RC211V

Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso mogen als dank voor de door hun behaalde titels in de 125cc en 250cc aanstaande maandag een Honda MotoGP-machine RC211V op het circuit van Valencia aan de tand gaan voelen. Pedrosa, die aanstaande zondag zijn titel met 120.000 landgenoten hoopt te kunnen vieren gaf toe dat hij het, ondanks het feit dat de Spanjaard het komende jaar in de 250cc zal blijven waar hij dus Dovizioso gaat tegen komen, een opwindende gedachte vond om op de RC211V te mogen rijden. "Ik ben bijna net zo opgewonden over de test als over de race komende zondag voor mijn thuispubliek," liet Pedrosa vanmiddag weten. "Het zal een nieuwe ervaring zijn en ik ben nieuwsgierig om te ontdekken in hoeverre ik in de buurt kan komen van de huidige MotoGP rijders. Maar het eerste waar ik me op richt is de race van zondag, ik wil mijn seizoen vieren met een mooi resultaat voor mijn fans, dat is mijn hoofddoel." Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl

Edwards vertrouwd erop volgende week te mogen testen

Colin Edwards zegt dat hij erop rekent dat al het noodzakelijke papierwerk op tijd klaar zal zijn om volgende week op het circuit van Valencia zijn debuut te kunnen op de Yamaha M1 voordat hij de daadwerkelijke overstap van Honda naar Yamaha maakt. De Amerikaan werd circa twee weken geleden bevestigd als de nieuwe teamgenoot van Valentino Rossi en neemt de plaats in van de vertrekkende Carlos Checa. De Amerikaan hoopt snel zijn eerste indrukken te kunnen krijgen van de M1 die hij het komende jaar mag gaan besturen. Edwards, die ooit zijn Superbike carrière op Yamaha begon voordat hij twee keer met Honda de titel in deze klasse behaalde, kijkt al uit naar de test en vertelde het volgende: "We willen alles zo gaan doen zoals het contractueel hoort, maar ik denk dat dit wel gaat lukken en ik kijk uit naar de test. Niemand wacht graag tot januari of februari voordat je kennis maakt met een nieuwe motor. Het liefst zou ik maandag na Valencia gelijk gaan testen maar dat zal niet lukken ik hoop echter dat ik maar een paar dagen hoef te wachten want ik kijk er echt naar uit. Het zal een belangrijk jaar voor me worden want ik zit dicht bij het vuur. Ik zal op de motor zitten waarmee het kampioenschap behaald werd als teamgenoot van de, op dit moment, beste rijder ter wereld en daardoor zal ik ook een bepaalde druk meekrijgen, maar ik ga er vanuit dat positief voor mij is." Over zijn relatie met Rossi voegde Edwards nog het volgende toe: "We vormden een goed team tijdens de 8 uren van Suzuka in 2001 en ik denk dat we dat ook nu zullen gaan vormen. Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik kijk uit naar de samenwerking met hem." Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Jorge LORENZO

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing


1'40.881

222.7


2

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc


1'41.098

220.5


3

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Kopron Team Scot


1'41.277

222.9


4

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc


1'41.333


221.4


5

Hector BARBERA

SPA

APRILIA Seedorf Racing


1'41.547


225.5


6

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI Semprucci Malaguti


1'41.632


219.1


7

Casey STONER

AUS

KTM Red Bull KTM


1'41.669


222.5


8

Lukas PESEK

CZE

HONDA Ajo Motorsport


1'41.671


220.2


9

Gino BORSOI

ITA

APRILIA Globet.com Racing


1'41.804


225.9


10

Simone CORSI

ITA

HONDA Kopron Team Scot


1'41.811


223.5


11

Steve JENKNER

GER

APRILIA Rauch Bravo


1'41.854


218.4


12

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


1'42.098


224.1


13

Julian SIMON

SPA

HONDA Angaia Racing


1'42.224


220.5


14

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM


1'42.297


219.7


15

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'42.468


219.0


16

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix


1'42.472


222.5


17

Fabrizio LAI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team


1'42.624


220.9


18

Dario GIUSEPPETTI

GER

HONDA Elit Grand Prix


1'42.631


219.8


19

Angel RODRIGUEZ

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing


1'42.735


217.6


20

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Seedorf Racing


1'42.746


221.6


21

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


1'42.936


218.5


22

Michaele PIRRO

ITA

APRILIA Rauch Bravo


1'43.071


218.2


23

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Sterilgarda Racing


1'43.102


216.9


24

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Team Hernandez


1'43.114


212.1


25

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'43.258


220.5


26

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Hungary


1'43.378


223.5


27

Nicolas TEROL

SPA

APRILIA Globet.com Racing


1'43.488


219.4


28

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team


1'43.576


220.1


29

Julian MIRALLES

SPA

APRILIA MIR Racing


1'43.715


217.3


30

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA Matteoni Racing


1'43.768


219.1


31

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'43.875


222.6


32

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Racc Caja Madrid


1'44.270


213.5


33

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA Team Hungary


1'44.878


217.3


34

Enrique JEREZ

SPA

HONDA TMR Competicion


1'44.889


217.2


35

Max SABBATANI

ITA

HONDA Ajo Motorsport


1'45.161


214.6


36

Michael RANSEDER

AUT

KTM Red Bull KTM Junior Team


1'45.392


220.5


37

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing


1'45.911


216.4


38

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI Semprucci Malaguti


1'46.806


216.4

Not

qualified (Out 107%)


1'47.942

Marketa JANAKOVA

CZE

HONDA Angaia Racing


1'48.282


220.1


250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'36.830


258.4


2

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


1'37.234


256.2


3

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA Aprilia Racing


1'37.648


256.5


4

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'37.755


260.1


5

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA Campetella Racing


1'37.799


259.7


6

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


1'37.937


257.0


7

Toni ELIAS

SPA

HONDA Fortuna Honda


1'38.011


257.0


8

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


1'38.148


251.6


9

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA Team UGT Kurz


1'38.245


252.1


10

Roberto ROLFO

ITA

HONDA Fortuna Honda


1'38.688


254.3


11

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


1'38.860


254.7


12

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Campetella Racing


1'38.884


251.3


13

Arnaud VINCENT

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'38.952


256.2


14

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA MS ApriliaTeam


1'39.095


256.8


15

David DE GEA

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


1'39.119


252.2


16

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany


1'39.275


255.0


17

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing


1'39.503


252.3


18

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team


1'39.590


250.5


19

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA NC World Trade


1'39.748


249.7


20

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA Aprilia Germany


1'39.817


247.2


21

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc


1'40.027


254.2


22

Erwan NIGON

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'40.057


253.8


23

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Campetella Racing


1'40.270


256.2


24

Alvaro MOLINA

SPA

APRILIA Andulucia Mas Racing Team


1'40.428


245.8


25

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'40.755


251.9


26

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc


1'40.961


246.9


27

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA Team UGT Kurz


1'40.963


241.0


28

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Leblanc Racing Team


1'41.006


249.9


29

Frederik WATZ

SWE

HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing


1'41.176


243.5


30

Hans SMEES

NED

APRILIA Performance Racing


1'42.555


248.6


31

Jarno RONZONI

ITA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team


1'43.581


254.1

Not

qualified (Out 107%)


1'43.608

Gergo TALMACSI

HUN

YAMAHA NC World Trade


1'44.966


240.0

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Sete GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda


1'33.531


313.0


2

Makoto TAMADA

JPN

Camel Honda


1'33.534


314.8


3

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha


1'33.795


308.2


4

Troy BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team


1'34.102


311.8


5

Max BIAGGI

ITA

Camel Honda


1'34.299


315.5


6

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


1'34.324


316.9


7

Colin EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda


1'34.394


311.0


8

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'34.420


301.3


9

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


1'34.475


309.7


10

Alex BARROS

BRA

Repsol Honda Team


1'34.500


310.8


11

Carlos CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha


1'34.500


309.0


12

Alex HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team


1'34.599


305.3


13

Ruben XAUS

SPA

D'Antin MotoGP


1'34.881


311.0


14

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


1'34.938


308.8


15

Norick ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech 3


1'35.072


309.8


16

Jeremy McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing


1'35.177


304.9


17

Marco MELANDRI

ITA

Fortuna Gauloises Tech 3


1'35.374


309.8


18

Gregorio LAVILLA

SPA

Team Suzuki MotoGP


1'35.858


301.0


19

Nobuatsu AOKI

JPN

Proton Team KR


1'35.956


303.9


20

Neil HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP


1'36.177


313.2


21

Olivier JACQUE

FRA

Moriwaki Racing


1'37.129


302.4


22

Garry McCOY

AUS

MS Aprilia Racing


1'37.212


306.7


23

Kurtis ROBERTS

USA

Proton Team KR


1'37.922


297.4


24

James ELLISON

GBR

HARRIS WCM


1'38.427


291.7


25

Chris BURNS

GBR

HARRIS WCM


1'38.661


296.8

************