Ingezonden persbericht


Assen/Valencia, 27 okt. 2004

Voorbeschouwing finale wegrace Grand Prix-seizoen

Komend weekeinde wordt de 16e en laatste wegrace Grand Prix van seizoen 2004 verreden op het circuit Ricardo Tormo in het Spaanse Valencia. Hoewel de wereldtitels verdeeld zijn (Rossi - MotoGP; Pedrosa - 250cc en Dovizioso - 125cc) zal de strijd er in de 3 GP-klassen niet minder om zijn. Naar verwachting zal er zelfs nog harder gevochten worden, omdat na dit weekeinde voor een periode van vier maanden het doek valt voor de GP-coureurs, die zich voor de stoelendans om het beste fabrieksmateriaal zeker in the picture willen rijden. Zo ook Powerfuse coureur Raymond Schouten in de 125cc klasse op zijn Honda in het Molenaar Racing Team, die de laatste gelegenheid krijgt om zijn beste seizoensprestatie (19e plaats in Sepang en 20e in Jerez) te kunnen evenaren of misschien zelfs wel te verbeteren.

Doek valt na de Valencia GP voor kleurrijk MotoGP seizoen

2004 gaat te boek als een seizoen vol MotoGP races die niet snel zullen worden vergeten. Valentino Rossi is al voor de vierde keer op rij tot kampioen gekroond toch blijft er voldoende over voor het ruim aanwezige publiek om naar uit te kijken in een wedstrijd die zo goed als uitverkocht is.

Er zijn zelfs extra tijdelijke tribunes gebouwd om de verwachte 120.000 man publiek op de wedstrijddag een zitplaats te kunnen bieden, de publieke belangstelling zou ook de rijders moeten motiveren om er een mooie wedstrijd van te maken. Het is voor de locale rijders een belangrijk weekeinde, zo zal Sete Gibernau er veel aan gelegen zijn om zijn verlies van Australië recht te zetten met zijn vijfde overwinning van het jaar en dat op de plek waar hij in 2001 ook al eens een overwinning behaalde.

Ondertussen beloofd het ook een emotioneel weekeinde te worden voor Carlos Checa die na 95 starts voor Yamaha na zondag afscheid zal nemen van het merk wat in Australië bekend maakte dat Colin Edwards zijn plek over zal nemen. Gibernau is niet de enige rijder die zal hopen op een herhaling van een goed resultaat uit het verleden op Valencia want ook ander rijders hebben er mooie resultaten behaald. Alex Barros stond er bijvoorbeeld twee keer op het podium, ook Valentino Rossi brak vorig jaar de ban op het circuit waar hij tot dan toe niet had kunnen winnen in de MotoGP.

Troy Bayliss behaalde vijf podiumplaatsen in het WK Superbike op het Valencia circuit inclusief een dubbeloverwinning in 2002, hij zal hopen op een goed resultaat omdat hij voor het komende jaar nog niet zeker is van een werkplek. Garry McCoy pakte met de Yamaha tweetakt de overwinning op dit circuit in 2000, hij zal dit weekeinde ook weer aan de start verschijnen in Valencia als vervanging van de nog steeds geblesseerde Shane Byrne op Aprilia. Byrne is herstellende van aan operatie aan zijn pols die nodig bleek nadat hij een slepende blessure in Brno opliep.

Kenny Roberts is terug na drie races afwezigheid, Kenny is in tegenstelling tot Byrne dus wel voldoende hersteld om aan de laatste race van een tijdperk voor Suzuki deel te nemen, Suzuki zal het komend weekeinde na bijna drie decennia afscheid nemen van teammanager Garry Taylor, de Amerikaan was 390 Grand Prix betrokken bij Suzuki. Roberts' jongere broer Kurtis is ook hersteld van een gebroken elleboog en zal starten op de Proton Team KR V5. Het zal waarschijnlijk voor het laatst zijn dat de V5 in actie komt omdat het er alle schijn van heeft dat het team zeer binnenkort met een eigen frame met daarin een KTM V4 motorblok zal gaan testen. Ook Olivier Jacque lijkt voor ontwikkelingswerk te worden ingezet, de ervaren Fransman zal voor de tweede keer dit jaar als wildcard zijn opwachting gaan maken op het Moriwaki MD211VF prototype.

Vrolijke terugkeer voor Pedrosa

WILDCARD VOOR NEDERLANDER HANS SMEES IN 250cc GP VALENCIA

Een jaar geleden vierde Dani Pedrosa zijn 125cc titel met een rondje in een cabriolet over het Ricardo Tormo circuit nadat hij beide enkels had gebroken bij een trainingscrash in Phillip Island. Dit weekend keert de Spanjaard weer terug in Valencia en hoopt nu 27 ronden aan de leiding te kunnen liggen nadat hij in Australië de 250cc titel bij zijn eerste poging in de klasse wist binnen te slepen.

Pedrosa zal dit weekend zeker een van de belangrijkste attracties zijn voor de lokale fans als hij een perfect jaar met zijn zevende overwinning hoopt af te kunnen sluiten maar hij zal zeker onder druk komen te staan van eveneens patriottische landgenoten zoals Toni Elías en Fonsi Nieto en natuurlijk ook van de man die het beste in vorm is in de categorie, Sebastián Porto. Porto heeft dit weekend nog genoeg om voor te vechten ondanks het in Australië mislopen van de titel en hij heeft genoeg redenen om het feestje van Pedrosa te verstoren. Met 256 punten achter zijn naam kan de Argentijn een nieuw record pakken voor het meeste aantal punten wat de nummer twee in het 250cc kampioenschap bij elkaar heeft weten te sprokkelen, hij moet daarvoor wel komende zondag in de top twee zien te komen. Hij komt dan voorbij de 273 punten die Tetsuya Harada achter Daijiro Katoh in 2001 had behaald. Porto maakt ook kans op een evenaring van het record van het meeste aantal pole posities in een seizoen in de 250cc klasse - momenteel in handen van Toni Mang met tien pole posities in 1981 op een Kawasaki - en hij kan de constructeurtitel voor Aprilia binnenhalen. Na Australië heeft Honda nog maar een punt voorsprong op de Italiaanse fabriek waardoor het merk met de hoogste positie in Valencia de titel zal pakken.

Uit de recente geschiedenis blijkt dat Porto en Aprilia het voordeel hebben ten opzichte van Pedrosa en Honda, die met Tohru Ukawa in 1999 en Daijiro Kato in 2001 twee overwinningen wist te behalen op Valencia. Ondertussen hebben Aprilia rijders de laatste twee jaar, met Marco Melandri in 2001 en Randy De Puniet vorig jaar, de overwinning gepakt terwijl Yamaha in 2000 zegevierde met Shinya Nakano.

Elders in het veld zal Alex De Angelis, net als Pedrosa een rookie in deze klasse, er alles aan doen om te zorgen dat niet alle aandacht naar de wereldkampioen zal gaan. De San Marinees behaalde zijn beste resultaat van het seizoen in Australië en keert dit weekend terug naar een van de weinige circuits waar hij al data van de 250cc Aprilia heeft omdat hij daar afgelopen winter heeft getest en hij is op zijn eerste overwinning uit.

De 250cc klasse wordt deze laatste race, naast de gebruikelijke Nederlandse/Tsjechische inbreng van het team van Arie Molenaar, versterkt met een Nederlander. De 32 jarige Hans Smees zal met een wildcard gaan deelnemen op een Aprilia voor Kingma Racing. Smees werd afgelopen seizoen 2e in de 250cc klasse van het Open Nederlands Kampioenschap (ONK) en nam eerder dit jaar deel aan de TT van Assen maar wist zich toen niet te kwalificeren vanwege een motorisch probleem.

Lokale favorieten strijden voor 2e plaat in de 125cc klasse

Het 125cc kampioenschap is dan wel beslist maar de strijd voor de tweede plaats nog lang niet, twee lokale favorieten willen deze plaats heel erg graag claimen in Valencia. Andrea Dovizioso behaalde de titel twee races geleden in Maleisië en maakt dit weekend de kans om het op een na hoogste punten totaal achter Valentino Rossi op zijn naam te schrijven. Achter Dovizioso liggen Hector Barberá en Jorge Lorenzo op respectievelijk twee en vijf punten achter Roberto Locatelli en zijn alledrie op jacht naar de prestigieuze tweede plaats. Wat de huidige vorm van de coureurs betreft gaat Jorge Lorenzo de laatste race duidelijk als favoriet in want naast een voorsprong van twee punten op zijn landgenoot stond hij ook vijf keer in de laatste zeven races op het podium, inclusief twee overwinningen.

In diezelfde periode is Barberá maar vier keer aan de finish gekomen en bij één daarvan kwam hij op het podium. Zijn overwinning in Portugal staat als een paal boven water tussen de teleurstellende resultaten waarmee hij terugzakte uit de titelstrijd na halverwege het seizoen de voornaamste rivaal van Dovizioso te zijn geweest. Barberá, die vorig jaar in Valencia derde werd, na in de laatste bocht buiten de baan te zijn geraakt tijdens een gevecht met Casey Stoner, viert twee dagen na de Grand Prix zijn 18e verjaardag. Het lijkt er op dat Stoner de vijfde plaats in het kampioenschap veilig heeft weten te stellen doordat de Australiër weer in goede vorm verkeert en wist in de de laatste twee races een overwinning en een derde plaats te behalen nadat hij zes races op rij geen punten had weten te scoren. Stoner's overwinning vorig jaar was de eerste in zijn carrière en hij was daarmee een van de drie rijders die met een Aprilia een zege hadden behaald op Valencia. Hij trad daarmee in de voetsporen van Gianluigi Scalvini in 1999 en Roberto Locatelli in 2000.

Terwijl het gevecht voor de overwinning waarschijnlijk tussen de eerste vijf rijders in het klassement zal gaan heeft deze race voor een aantal rijders een andere betekenis. Met de reglementaire wijziging met betrekking tot de maximale leeftijd, 28 jaar, van de 125cc coureurs betekent dit de laatste race voor een aantal rijders die al jaren in deze klasse meerijden. Namen als Mirko Giansanti, Stefano Perugini, Roberto Locatelli, Steve Jenkner, Gino Borsoi, Max Sabbatani en Andrea Ballerini zullen allemaal een andere bezigheid moeten gaan zoeken voor in 2005, een aantal daarvan zullen waarschijnlijk overstappen naar de 250cc klasse. Een aantal lokale helden zullen willen schitteren op hun thuiscircuit waarbij een viertal wildcards de Spaanse vertegenwoordiging in deze klasse verhogen tot twaalf rijders.

FIM beloond Rolfo met 'Fair Play' prijs

Roberto Rolfo heeft van de internationale motorbond FIM het afgelopen weekeinde de 'Fair Play' prijs toegekend gekregen, dit gebeurde op het jaarlijkse congres wat dit jaar in Parijs gehouden werd. De Fortuna Honda rijder kreeg de prijs als gevolg van zijn opstelling bij een ongeval wat hem overkwam tijdens de Gran Premio Gauloises de Catalunya afgelopen juni toen hij van zijn machine werd getikt door Manuel Poggiali.

Poggiali mistte zijn rempunt, en raakte als gevolg hiervan Rolfo, waardoor zij beiden ten val kwamen. Rolfo's eerste reactie was het kijken naar de conditie waarin zijn collega verkeerde, die op zijn beurt zijn excuses voor het ongeval aanbood.

Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl

**************************

Copyright vrij High Res beeldmateriaal vindt u op www.tt-assen.com onder de button Perszone.