Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Verhoging en verlaging van snelheid op rijkswegen

Op de rijkswegen 120 kilometer per uur waar het kan en 100 kilometer per uur waar het moet. Dat is het vertrekpunt voor het snelhedenbeleid, zo schrijft minister Karla Peijs vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Naar aanleiding van een debat met de Kamer in oktober vorig jaar, is onderzocht waar mogelijk de snelheden konden worden aangepast.

Op tien trajecten in Nederland kan volgens het onderzoek onder bepaalde voorwaarden de maximumsnelheid worden verhoogd van 100 naar 120 kilometer per uur. Het gaat bijvoorbeeld om de A2 van knooppunt Ouderijn naar knooppunt Everdingen en de A4 knooppunt Burgerveen richting Leidschendam. De verhogingen van de snelheid zijn afhankelijk van akoestisch onderzoek per traject en de dekking van de kosten voor geluidsbeperkende maatregelen. De minister zal de Tweede Kamer hierover voor de zomer van volgend jaar verder informeren.

In de tweede helft van 2005 voert de minister vanwege luchtkwaliteit op een aantal trajecten een verlaging van de maximumsnelheid in. Het gaat daarbij om een verlaging van 100 naar 80 kilometer per uur op de A10 West (knooppunt Nieuwe Meer-Coentunnel), de A20 (Kleinpolderplein-Crooswijk) en de A12 (Utrechtsebaan-Voorburg richting Utrecht). Verder wordt op de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten in beide richtingen de snelheid verlaagd van 120 naar 100 kilometer per uur op de hoofdrijbaan en van 100 naar 80 kilometer per uur op de parallelbanen. Tot slot wordt de snelheid op de A13 (Berkel en Rodenrijs - Delft Noord) in beide richtingen van 120 naar 100 kilometer per uur verlaagd vanwege een logische snelheidsopbouw tussen het Prins Clausplein en Overschie.

Meer informatie in het persbericht en de Kamerbrief (volgt later vandaag).