PERSBERICHT

airBaltic verandert corporate identity en positioneert zichzelf als regionale airline van betekenis

Riga, 28 oktober 2004 - Vanaf half oktober is de corporate identity van de Letse luchtvaartmaatschappij airBaltic, onderdeel van de SAS groep gewijzigd. De nieuwe kleuren zijn het donkerblauw van de Baltische zee en het groen van de Baltische lente. airBaltic's nieuwe corporate image is levendig, eigentijds, opvallend, zelfverzekerd en accentueert de regionale status van de airline.

airBaltic's president Bertolt Flick licht toe: 'Op dit moment is airBaltic een andere airline dan het was in 1995. Met de nieuwe airBaltic identiteit willen we overkomen en gezien worden als een sterke airline uit de Baltische regio, die een dynamische groei doormaakt. airBaltic's nieuwe identiteit is eenvoudig en makkelijk, het reflecteert direct de voornaamste kwaliteiten van het product dat wij leveren. De enkele reisprijsstructuur is duidelijk en complementair bij andere toeristische producten.'

In de afgelopen twee jaar heeft airBaltic radicale strategische veranderingen doorgemaakt. Bijvoorbeeld de introductie van de enkele reisprijsstructuur, daarvoor onbekend in Letland, gecombineerd met lage ticket prijzen. Daarnaast het initiëren van verschillende, op hun eigen wijze unieke, toeristische producten en diensten (zoals Rail&Fly). airBaltic is de eerste regionale luchtvaartmaatschappij die volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van het 'open sky' beleid van de Europese Unie door vanaf juni van dit jaar vanuit Vilnius, de hoofdstad van het buurland Litouwen te vliegen. Al deze ingrijpende veranderingen hebben de ontwikkeling van airBaltic's nieuwe corporate imago ondersteund.

Sinds de oprichting in 1995 is airBaltic de grootste luchtvaartmaatschappij in de Letse markt geworden, met een sterke invloed op de ontwikkeling van de luchtvaart en toerisme in de Baltische regio. Op dit moment heeft airBaltic een marktaandeel van 57% op Riga International Airport en vervoerde het tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 423.632 passagiers, een stijging van 75% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. September was een uitermate succesvolle maand, waarin airBaltic het recordaantal van 62.924 passagiers vervoerde, 84% meer dan in dezelfde maand vorig jaar. 'airBaltic's huidige bedrijfsvoering getuigt van een stabiele groei en geeft ons het recht om optimistisch naar de toekomst te kijken' aldus Bertolt Flick.

Over airBaltic

Het beursgenoteerde AIR BALTIC CORPORATION (airBaltic) is opgericht in 1995 met als belangrijkste aandeelhouders de Letse staat (52,6%) en SAS AB (47,2%). In 2003 maakte airBaltic een winst van LVL 1.1 miljoen (¤ 1.63 miljoen) bij een omzet van LVL 33.5 miljoen (¤ 49.7 miljoen) en werden 336 duizend passagiers vervoerd. Op dit moment voert airBaltic vluchten uit vanuit twee Baltische hoofdsteden: Riga en Vilnius.

Vanuit Riga vliegt airBaltic naar: Amsterdam, Berlijn, Brussel, Kopenhagen, Keulen, Dublin, Hamburg, Helsinki, Kiev, Londen, Manchester, Milaan, Minsk, Moskou, Oslo, Praag, Stockholm, Tallinn, Wenen en Vilnius. Vluchten naar Stuttgart beginnen vanaf 31 oktober.

Vanuit Vilnius vliegt airBaltic naar: Berlijn, Keulen, Kopenhagen, Dublin, Hamburg, Helsinki, Oslo, Tallinn en Wenen. Vluchten naar Londen en München beginnen vanaf 31 oktober.

airBaltic's vloot bestaat op dit moment uit vijf Boeing 737 - 500, drie AVRO RJ 70 and zes Fokker 50 vliegtuigen.


Noot voor de redactie,