Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors


31-10-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix de la Comunitat Valenciana (E), circuit Ricardo Tormo

LICHTE LONGONTSTEKING 'VELT' RAYMOND SCHOUTEN IN LAATSTE GRAND PRIX

JAKUB SMRZ (13E) ZORGT MET 9e KEER BIJ TOP 15 VOOR WAARDIGE AFSLUITING

Valencia was een Grand Prix-circuit waar hij vorig jaar al eens een race gereden had en daarmee was Powerfuse-coureur Raymond Schouten vol goede moed naar Zuid Spanje vertrokken. Echter een lichte longontsteking gooide tijdens de slot Grand Prix van wegraceseizoen 2004 roet in het eten van de 19-jarige Brabander, die toch nog wilde starten, maar na zes rondjes zwaar bezweet en totaal uitgewoond vroegtijdig de pitbox moest opzoeken. Teammaat Jakub Smrz kwam wel aan de finish en scoorde voor de 3e keer op rij een klassering binnen de Top 15, waarmee hij met zijn 14e plaats wederom 2 dure WK-punten aan zijn conto mag toevoegen.

"Ik kan gewoon niet meer", was de eerste zucht die achter het vizier van de helm van Raymond Schouten vandaan kwam toen hij na 6 rondjes de strijd in zijn laatste GP van dit seizoen de pitbox binnenkwam. "Een grote desillusie, hier baal ik van", vervolgde de gedreven jongeling, die door teambazen Martin van Genderen en Arie Molenaar direct werd gerustgesteld. "Je hebt het geprobeerd om met een longontsteking en zware infectie nog te racen, maar dat ging niet. Neem dat jezelf niet kwalijk", stelde manager Van Genderen hem gerust. Maar de wil om te presteren was nog steeds van het door de koorts zwaar bezwete gezocht van de fanatieke Schouten af te lezen. "Ik voelde me het hele weekeinde al niet zo tof, maar ik hoopte dat het wel over zou gaan. Dat was echter niet het gevoel. Soms leek het wel alsof het minder werd, maar nadat ik vannacht mijn bed uitgezweet was, ben ik vanmorgen naar dr. Costa geweest. Die heeft me nog een infuus gegeven om me op te kalefateren en een antibiotica kuur. Costa constateerde dat ik een hele zware luchtweginfectie had opgelopen, een lichte longontsteking zelfs. Logisch dat ik me niet lekker voelde. Ik wilde er niet aan toegeven en doorzetten, maar het ging niet. Ik had geen kracht genoeg. Dat was het hele weekeinde eigenlijk al zo, alleen dacht ik dat ik zelf zat te klooien", besloot Schouten die met een flinke antibiotica kuur minstens een halve week plat moet." Teameigenaar Arie Molenaar kijkt echter tevreden terug op het debuutjaar van Schouten junior. "De doelstelling was circuits leren kennen en proberen te kwalificeren. Dat is Raymond overal goed gelukt en met een 20e plaats op nat Jerez en een 19e plaats in Maleisië heeft hij bewezen dat hij de potentie in zich heeft om door te groeien. Hij heeft keihard gewerkt en verdient een 2e jaar waarin hij dan op voor hem bekende circuits in actie komt. Dat zal; zeker een stuk schelen", besluit Molenaar, die volop in onderhandeling is om het enige overgebleven Nederlandse Grand Prix team in dezelfde situatie voort te kunnen zetten.

Ook Jakub Smrz bracht zondagmorgen nog een bezoek aan de Clinica Mobile, waar de fysiotherapeuten van de Italiaanse medische staf zijn zwaar geblesseerde schouder oplapten. "Met wat pijnstillers en een injectie moest ik de race in, nadat ik zaterdagmorgen met een zware highsider hard op het asfalt was gekomen. In de eerste ronden van de race had ik het moeilijk. Ik kwam redelijk weg van mijn 14e startplaats, maar verloor in het gedrang drie plaatsen. Maar in diezelfde openingsronde pakte ik nog twee rijders terug en reed meteen al in de punten. De openingsfase was zwaar. Vooral bij het insturen van de bochten had ik het moeilijk om de machine met volle tank te kunnen mannen. Daardoor moest ik wel wat terrein prijsgeven, maar ik had geluk dat er bij de top 10 een aantal mannen onderuit gingen. Ik verbeet de pijn en het leek wel of de pijn naar mate de race vorderde steeds minder werd. Baldolini, DeGea en Vincent kon ik net niet begaan nadat ze me voorbij waren gekomen, maar ik wist de mannen achter me op afstand te houden. Na de diskwalificatie van Aoyama eindigde ik uiteindelijk op de 13e plaats en finishte daarmee voor de 9e keer binnen de Top 15 in de WK-punten", verhaalt Smrz, die ondanks de pijn een sterke race reed. De 21-jarige Powerfuse coureur boekte dit jaar in Le Mans met een 11e plaats zijn beste seizoenprestatie, finishte daarna in Barcelona, Sachsenring en Donington als 15e, pakte drie keer een 14e plaats in Brno, Estoril en Sepang en besloot het seizoen met twee keer een 13e plaats op Phillip Island en Valencia. "Dat is een mooie uitgangspositie voor 2005. Met beter materiaal moeten we dan iedere GP richting Top 10 kunnen komen", werpt teammanager Martin van Genderen alvast een blik in de toekomst.

Hiroshi Aoyama, die als 3e over de finish kwam, werd na afloop gediskwalificeerd omdat bij de keuring zijn machine 500 gram onder het minimum toelaatbare gewicht werd gewogen.

Basketbalster Michael Jordan 'test' Ducati Desmosedici MotoGP-racer

Basketball legende Michael Jordan maakte vandaag op Valencia zijn MotoGP debuut met een ritje op de Ducati Desmosedici tweezitter! Jordan, bekent als de beste basketball speler aller tijden, reed samen met vier vaste deelnemers - Sete Gibernau, Colin Edwards en de broers Kenny en Kurtis Roberts - vier rondjes over het Spaanse circuit. Jordan, een liefhebber van motoren sinds 5 jarige leeftijd, komt in de Verenigde Staten regelmatig op racecircuits omdat hij teameigenaar is van het Jumpman23.com team met Montez Stewart in de AMA Supersport en Superstock klasse. De zesvoudig NBA kampioen is zelf ook een enthousiaste motorrijder en bezit onder andere een Ducati 998 en 999. Jordan vloog in zijn privé-jet naar Spanje met het idee om gewoon de Gran Premio Marlboro de la Comunitat Valenciana, het laatste evenement van 2004, te gaan bekijken. Daarna werd hij overgehaald om een keer op de meer dan 230 pk sterke V4 Ducati te rijden.

"Het was Sete die me overhaalde!" lachte de iets meer dan twee meter lange reus die een op maat gemaakt leren pak van Alpinestars droeg. "Dat was erg leuk, maar ik kwam maar tot in de vierde versnelling. Ik kan me niet voorstellen hoe het voelt als je met dit ding volgas gaat in de zesde versnelling! De rechte stukken waren geen probleem maar ik probeerde de rempunten voor de bochten te vinden en toen reden de anderen naast me en tikten me op mijn been! Deze machines hebben zoveel kracht, ik probeerde een wheelie te maken maar uiteindelijk durfde ik het niet en toen begon ik maar wat te slingeren! Ik denk dat je wel kan zeggen dat ik nog wat meer tijd nodig heb om aan dat vermogen gewend te raken." Voor het ritje ontmoette Jordan de Ducati team rijder Loris Capirossi en Troy Bayliss terwijl Randy Mamola, die regelmatig met de tweezitter rijdt, de basis van de Desmosedici uitlegde. "Al bijna mijn hele leven ben ik gek op motoren, ik begon met dirtbikes toen ik vijf jaar was," voegde de voormalig Chicago Bulls speler toe. "En ik ben helemaal gek op dit MotoGP gebeuren. Misschien wil ik ooit nog eens een team hebben maar op dit moment moet ik daar nog een hoop over leren."

Uitslag 125cc klasse:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Hector BARBERA

SPA

APRILIA Seedorf Racing


40'45.283


141,5 kmu gem


2

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Kopron Team Scot

40'46.044

0.761


3

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

40'46.262

0.979


4

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc

40'46.568


1.285


5

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc


40'46.621


1.338


6

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


40'48.991


3.708


7

Gino BORSOI

ITA

APRILIA Globet.com Racing


40'54.065


8.782


8

Simone CORSI

ITA

HONDA Kopron Team Scot


40'57.708


12.425


9

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI Semprucci Malaguti


40'57.798


12.515


10

Steve JENKNER

GER

APRILIA Rauch Bravo


41'01.938


16.655


11

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


41'05.219


19.936


12

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


41'05.359


20.076


13

Julian SIMON

SPA

HONDA Angaia Racing


41'05.410


20.127


14

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix


41'16.284


31.001


15

Fabrizio LAI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team


41'23.323


38.040


16

Michaele PIRRO

ITA

APRILIA Rauch Bravo


41'24.893


39.610


17

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Sterilgarda Racing


41'25.234


39.951


18

Michael RANSEDER

AUT

KTM Red Bull KTM Junior Team


41'31.167


45.884


19

Julian MIRALLES

SPA

APRILIA MIR Racing


41'31.454


46.171


20

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


41'31.640


46.357


21

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Hungary


41'31.686


46.403


22

Nicolas TEROL

SPA

APRILIA Globet.com Racing


41'32.086


46.803


23

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA Team Hungary


41'41.819


56.536


24

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Racc Caja Madrid


41'41.840


56.557


25

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Team Hernandez


41'45.214


59.931


26

Enrique JEREZ

SPA

HONDA TMR Competicion


41'47.474


1'02.191


27

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA Matteoni Racing


41'47.567


1'02.284

NF

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing

uitgevallen

(longontsteking)


125cc WK-eindstand na 16 GP's:


1. Dovizioso, 293; 2. Barbera, 202; 3. Locatelli, 192; 4. Lorenzo, 179; 5. Stoner, 145; 6. P. Nieto, 138; 7. Bautista, 129; 8. Jenkner, 122; 9. Giansanti, 105; 10. M. Kallio, 86.

Raymond Schouten, NL, Powerfuse-Molenaar Honda scoorde geen WK-punten, maar pakte wel een beste klassering met een 19e plaats in Sepang (Maleisië)

Uitslag 250cc race:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


44'10.176


146,9 kmu gem


2

Toni ELIAS

SPA

HONDA Fortuna Honda


44'18.262


8.086


3

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


44'20.519


10.343


4

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


44'37.588


27.412


5

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA Campetella Racing


44'41.796


31.620


6

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany


44'44.235


34.059


7

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


44'44.960


34.784


8

Roberto ROLFO

ITA

HONDA Fortuna Honda


44'50.528


40.352


9

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA Team UGT Kurz


44'56.937


46.761


10

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc


44'56.946


46.770


11

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


45'08.411


58.235


12

David DE GEA

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


45'13.463


1'03.287


13

Arnaud VINCENT

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


45'15.791


1'05.615


14

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing


45'16.200


1'06.024


15

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


45'17.034


1'06.858


16

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Campetella Racing


45'21.018


1'10.842


17

Alvaro MOLINA

SPA

APRILIA Andulucia Mas Racing Team


45'24.122


1'13.946


18

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA Aprilia Germany


45'24.797


1'14.621


19

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc


45'25.279


1'15.103


20

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA Team UGT Kurz


45'50.221


1'40.045


21

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Leblanc Racing Team


44'54.950


1 lap


22

Hans SMEES

NED

APRILIA Performance Racing


45'04.536


1 lap


23

Jarno RONZONI

ITA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team


45'20.330


1 lap


250cc WK-eindstand na 16 GP's:


1. Pedrosa, 317; 2. Porto, 256; 3. De Puniet, 214; 4. Elias, 199; 5. De Angelis, 147; 6. Aoyama, 128; 7. F. Nieto, 124; 8. Rolfo, 116; 9. Poggiali, 95; 10. Battaini, 93; 20. Jakub Smrz, CZ, Powerfuse-Akuna Molenaar Honda, 20.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha


47'16.145


152,5 kmu gem


2

Max BIAGGI

ITA

Camel Honda


47'16.570

0.425


3

Troy BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team


47'19.278


3.133


4

Sete GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda Mot


47'22.273


6.128


5

Makoto TAMADA

JPN

Camel Honda


47'23.913


7.768


6

Alex BARROS

BRA

Repsol Honda Team


47'30.820


14.675


7

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


47'39.460


23.315


8

Colin EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda Mot


47'43.586


27.441


9

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


47'45.548


29.403


10

Norick ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech 3


47'47.682


31.537


11

Alex HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team


47'57.096


40.951


12

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


48'18.159


1'02.014


13

Jeremy McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing


48'20.782


1'04.637


14

Carlos CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha


48'24.187


1'08.042


15

Neil HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP


48'25.509


1'09.364


16

Garry McCOY

AUS

MS Aprilia Racing


48'31.167


1'15.022


17

Gregorio LAVILLA

SPA

Team Suzuki MotoGP


48'31.419


1'15.274


18

Nobuatsu AOKI

JPN

Proton Team KR


47'35.559


1 lap


19

James ELLISON

GBR

HARRIS WCM


47'41.074


1 lap

MotoGP WK-eindstand na 16 GP's:


1. Rossi, 304; 2. Gibernau, 257; 3. Biaggi, 217; 4. Barros, 165; 5. Edwards, 157; 6. Tamada, 150; 7. Checa, 117; 8. Hayden, 117; 9. Capirossi, 117; 10. Nakano, 83.

************