Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Nieuwe zeehavenbeleid gepresenteerd

De internationale concurrentiekracht van de Nederlandse zeehavens moet worden versterkt. Dat staat in de nota `Zeehavens: Ankers van de economie' die minister Karla Peijs vanmiddag heeft gepresenteerd. Het kabinet zet in op betere marktomstandigheden, heldere randvoorwaarden en het instandhouden en zonodig verbeteren van de bereikbaarheid van de zeehavens. Bij keuzes voor nieuwe haveninfrastructuur staat de economie centraal. De nota beschrijft het nationale zeehavenbeleid voor de periode 2005-2010 en is een uitwerking van de nota Mobiliteit.

Het nieuwe zeehavenbeleid telt een groot aantal actiepunten. Zo gaat de overheid onder meer de inspecties in de havens zoveel mogelijk stroomlijnen en moeten de administratieve lasten worden verminderd door het invoeren van een elektronisch overheidsloket voor de afhandeling van laadpapieren. Door de regelgeving en handhaving zoveel mogelijk op Europees en internationaal niveau te harmoniseren, moeten alle havens dezelfde regels krijgen en worden op deze manier eerlijkere concurrentieverhoudingen bereikt. Verder wil de overheid meer slagkracht voor havenbeheerders, waarbij de overheid de nationale belangen in de gaten houdt. Ook komt er een duidelijker rolverdeling tussen rijksoverheid, decentrale overheden en de markt.

Op dit moment investeert de rijksoverheid al veel in de zeehavens, zoals in de aanleg van de Tweede Maasvlakte en in de achterlandverbindingen van zeehavens. Deze havens zijn van groot belang voor de Nederlandse economie: ze staan garant voor 12,8 miljard euro directe toegevoegde waarde aan het Bruto Nationaal Product en 9,3 miljard indirecte toegevoegde waarde.

Meer informatie over het zeehavenbeleid staat in het persbericht, de Kamerbrief en de nota Zeehavens (pdf, 7380 kb).