Ingezonden persbericht


Persbericht

Alcatel en InSites Consulting presenteren onderzoeksresultaten

Het MKB staat open voor innovatieve communicatiediensten

Rijswijk, 3 november 2004 - Onderzoek van InSites Consulting in opdracht van Alcatel wijst uit dat het midden- en kleinbedrijf (MKB) in Nederland interesse heeft voor nieuwe communicatietoepassingen die innovatie van de bedrijfsvoering ondersteunen. Een deel van deze bedrijven overweegt om zelf te investeren in de middelen die nodig zijn om deze toepassingen te implementeren. Meer dan de helft van de MKB-ondernemers die open staan voor dergelijke toepassingen, geeft aan deze diensten liever uit te besteden aan een gespecialiseerde aanbieder. Ze stuiten hierbij echter op een gebrekkig ontwikkeld aanbod bij de bestaande operators, service providers en ICT-dienstverleners.

De gangbare gedachte is dat het MKB in Nederland onvoldoende profijt trekt van beschikbare ICT-technologie. Hierdoor zou het innovatieve vermogen van het MKB onvoldoende zijn en zou de productiviteitsgroei in deze sector achterblijven. Dit onderzoek toont aan dat het MKB wel degelijk open staat voor geavanceerde ICT-toepassingen. Aanbieders van ICT-diensten zullen zich echter meer moeten richten op kant-en-klare diensten waarbij de gebruiker centraal staat en niet langer de technologie.

Het onderzoek van InSites Consulting peilde de mening van het MKB over een zestal communicatietoepassingen die een bijdrage leveren aan de productiviteit en klantgerichtheid van bedrijven en (overheids)organisaties. Hierbij is met name gekeken welke toepassingen ze het meest interessant vinden, naar de manier waarop bedrijven deze toepassingen willen implementeren (investeren of uitbesteden), op welke termijn die bedrijven willen investeren en wat ze bereid zijn om voor die toepassingen te betalen. Daarnaast is de deelnemende bedrijven gevraagd naar de voor- en nadelen die zij zien met betrekking tot het uitbesteden van communicatiediensten. Het onderzoek bestond uit een representatieve steekproef onder meer dan 800 Nederlandse bedrijven met 11 tot 500 werknemers, verdeeld over de verschillende bedrijfssectoren.

Een aantal verrassende resultaten uit het onderzoek is: * De bestaande IT- en telecomvoorzieningen in het MKB zijn vooral traditioneel en vertonen weinig innovatiedrang. Ook in de leverancierskeuze is het MKB nog erg traditioneel; 85% vertrouwt voor hun vaste verbindingen op de grootste telecomaanbieder, voor 66% van de bedrijven geldt dit ook voor hun mobiele communicatiediensten. Meer dan de helft (52%) van de ondernemers verwacht het ICT-budget de komende twee jaar op hetzelfde niveau te handhaven. Bijna een kwart (22%) voorziet in die periode een stijging van de ICT-uitgaven oplopend tot meer dan 20%.
* Het uitbesteden van diensten is de afgelopen decennia gemeengoed geworden, ook in het MKB. Met name schoonmaak en onderhoud (65%), beveiliging (61%) en salarisadministratie (54%) worden door de meeste bedrijven uitbesteedt. Telecomdiensten worden echter maar door 18% van de bedrijven uitbesteedt.

* Ruim 26.000 MKB-bedrijven (43%) heeft interesse in een virtuele kantooromgeving voor flexibel en plaatsonafhankelijk werken (Virtual Office). Van deze bedrijven geeft 66% aan, te overwegen om deze toepassing binnen twee jaar te implementeren en 61% zal dit doen op basis van uitbesteding. Van degenen die niet geïnteresseerd zijn in uitbesteding overweegt 77% om zelf te investeren in de benodigde technologie.
* Bijna een kwart van de ondernemers (22%) die communicatiediensten zouden willen uitbesteden heeft nog geen idee aan wie ze een dergelijke dienst zal uitbesteden. Dit biedt dus mogelijkheden voor alerte aanbieders. Nog eens bijna een kwart (22%) kiest voor zijn huidige telecomprovider.

* Veiligheid, compatibiliteit, betrokkenheid en klantgerichtheid vormen de belangrijkste barrières voor het uitbesteden van innovatieve communicatiediensten. Hiertegenover staan flexibiliteit, uniformiteit, betere en betrouwbaardere communicatie, en nieuwe functionaliteiten als de voornaamste drijfveren.

Alcatel begrijpt dat het niet simpelweg gaat over specifieke diensten, applicaties of zelfs apparaten - gebruikers willen diensten die invulling geven aan hun unieke, persoonlijke wensen. Ze willen niet meer geconfronteerd worden met allerlei verschillende diensten en netwerken. Ze zijn naarstig op zoek naar universele gebruikstoepassingen waarbij het niet meer uitmaakt welk apparaat je op dat moment gebruikt. Ze willen een ervaring die geheel om henzelf draait - een gebruikerscentrische breedbandervaring.

Over InSites Consulting
InSites Consulting is het toonaangevend advies- en onderzoeksbureau op het vlak van Internet en webmarketing. Het InSites onderzoek, dat volledig gefocust is op de interneteconomie, helpt klanten bij het management- en marketingproces van hun webaanwezigheid. Naast prestatiemetingen van websites en bannercampagnes zorgt InSites Consulting voor online inzichten gebaseerd op degelijk onderzoek. InSites brengt regelmatig studies rond o.a. toerisme, winkelen, merken, senioren en jongeren op het net uit. InSites Consulting is mede-stichter van het Internet Advertising Bureau (I.A.B.) en heeft een sturende rol binnen de commissie research van die organisatie. InSites E-research en consulting werd in mei 1997 opgericht door twee marketing profs van de Universiteit Gent en twee senior researchers van Vlerick Leuven Gent Management School als één van de allereerste Europese online onderzoeksbureaus. Meer informatie over InSites Consulting is online te vinden op www.insites-consulting.com .

Over Alcatel
Alcatel levert complete communicatieoplossingen aan telecomoperators, dienstenaanbieders en het bedrijfsleven. Hierdoor kunnen zij spraak-, data en videotoepassingen bieden aan hun klanten of hun medewerkers. Alcatel gebruikt zijn leidende positie op het gebied van vaste en mobiele breedbandnetwerken, -toepassingen en -diensten om toegevoegde waarde te leveren aan zijn klanten. Alcatel boekte in 2003 een omzet van 12,5 > miljard Euro en is actief in meer dan 130 landen.

Ingezonden persbericht