Den Haag, 3 november 2004

Vragen van de leden Arib en Waalkens (beiden PvdA) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de minister van Economische Zaken

over de campagne van een chipsfabrikant

1. Hebt u kennisgenomen van de onlangs gestarte advertentie/promotie uiting van Lays Rocket Power Stunt Wheels speciaal gericht op kinderen, waarbij kinderen worden aangespoord chips te kopen en hun favoriete tekenfiguurtjes te sparen?

2. Wat is uw mening over deze campagne? Acht u deze campagne verantwoord gezien de alarmerende wetenschappelijke berichten over de toename van obesitas? 1

3. Deelt u de mening dat deze reclame in strijd is met de gedragscode die onlangs door de voedingsmiddelenindustrie is opgesteld?

4. Bent u van mening dat de promotie van Lays in strijd is met de door de voedingsmiddelenindustrie zelf opgestelde gedragscode art.4 van bijlage 1 van de VAI (Nederlandse Voedingsmiddelen Industrie) en artikel 14. 4b TV reclame voor kinderen?

5. Bent u nog steeds van mening dat er geen specifieke regels nodig zijn die marketingactiviteiten gericht op kinderen, ontmoedigen en dat door middel van zelfregulering de sector zijn verantwoordelijkheid dient te dragen?

6. Bent u het met de stelling eens dat dit soort campagnes de activiteiten gericht op de preventie van obesitas, ondermijnen?

7. Welke concrete maatregelen gaat u ondernemen richting de producent en de voedingsmiddelenindustrie teneinde deze reclame aan banden te leggen?

1. RIVM-rapport en WHO rapport moet nog de titels opzoeken

2. Schriftelijke vragen Arib 300