Nutreco NV

PERSBERICHT

Amersfoort, 3 november 2004

Nutreco maakt strategische keuze voor groei van
haar wereldwijde activiteiten in diervoeding en visvoer

Nutreco heeft vandaag haar strategische actieplan 'Rebalancing for Growth' bekendgemaakt. De nieuwe strategie met twee hoofdlijnen is erop gericht opnieuw solide winstgroei te realiseren, de volatiele resultaatontwikkeling te reduceren en het rendement op geïnvesteerd vermogen te verbeteren. Teneinde deze doelstellingen te bereiken, zal Nutreco de balans in haar activiteitenportefeuille en geïnvesteerd vermogen aanpassen door middel van:

. Focus op de groei van de wereldwijde diervoeding- en visvoeractiviteiten door haar bedrijfs-middelen op dit deel van de Nutreco-portfolio te concentreren. Nutreco is 's werelds grootste producent van visvoer en een leidende Europese speler in premixen, speciaalvoer en mengvoeders. De wereldmarkt voor diervoeding heeft een geschatte omvang van EUR 150 miljard. Met een omzet van EUR 2 miljard in diervoeding is Nutreco wereldwijd een vooraanstaand speler in deze industrie.

. Ontwikkeling van haar voedings- en fokkerijbedrijven tot leidende spelers in hun markten, indien wenselijk door partnerschap, binnen danwel buiten Nutreco. Nutreco heeft al twee grote stappen aangekondigd. Alle viskweek-, visverwerking- en marketing & sales activiteiten van Nutreco's Marine Harvest worden samengevoegd met Stolt Sea Farm in een zelfstandige en onafhankelijk gefinancierde onderneming. Dit is een voorbeeld van een partnerschap waarmee onbetwist marktleiderschap wordt gecreëerd. Nutreco is gecommitteerd aan de verdere ontwikkeling van Marine Harvest, 's werelds grootste onderneming in aquacultuur. Daarnaast biedt de aangekondigde verkoop van Nutreco-dochter Hendrix Meat Group aan Sovion - Europa's nummer twee in vleesverwerking - uitstekende mogelijkheden voor toekomstige groei voor alle belanghebbenden.

Wout Dekker, Nutreco's Chief Executive Officer: "Na diepgaande studie en evaluatie kunnen we vandaag een duidelijke reeks van strategische keuzes bekendmaken voor de groei van de onderneming in de komende jaren. Nutreco zal zich ontwikkelen tot een diervoeding- en visvoeronderneming met een sterke oriëntatie op voedselproductie. We zullen verderop in de voedselketen selectief posities aanhouden, waarbij het nadrukkelijk de doelstelling is om marktleiderschap te verwerven."

"In de tien jaar dat Nutreco nu bestaat, zijn we erin geslaagd om alle verschillende activiteiten van onze onderneming te laten groeien. Nu hebben we een punt bereikt waarop we zorgvuldig afgewogen keuzes moeten maken. We kunnen niet al onze activiteiten op eigen kracht op hetzelfde ambitieniveau door laten groeien, " aldus de heer Dekker.

>>

De ratio van de nieuwe strategie
Nutreco werd in 1994 opgericht na de management buy-out van verschillende BP Nutrition-activiteiten. In 1997 ging de onderneming naar de beurs en verkreeg een notering aan de Amsterdamse Effectenbeurs. Sinds 1999 is de strategie van Nutreco gericht op de ontwikkeling van sterke posities in de productieketens voor kip, pluimvee en zalm, naast haar traditioneel sterke basis in diervoeding. Vrijwel alle acquisities uit die periode zijn in dit strategische raamwerk te plaatsen. Nutreco werd 's werelds grootste speler in zalmkweek en de productie van visvoer, marktleider in pluimvee in Spanje, een vooraanstaand producent van kip in de Benelux en Europa's grootste producent van mengvoer, premixen en speciaalvoer. De sterke groei van de omzet bij Nutreco's voedingsbedrijven resulteerde echter in een meer volatiele en minder voorspelbare resultaatontwikkeling. Gedurende de afgelopen twee jaar heeft Nutreco last gehad van de gevolgen van lage zalmprijzen en de effecten van de vogelpest op de pluimvee-industrie in de Benelux.

Herschikking van het geïnvesteerd vermogen
De onderneming zal beter gepositioneerd zijn om in te spelen op wereldwijde en winstgevende groeikansen indien de balans in de activiteitenportefeuille en het geïnvesteerde vermogen zodanig wordt gewijzigd dat diervoeding meer focus krijgt. Tegelijkertijd moeten maatregelen worden getroffen om de invloed van activiteiten met sterk volatiele resultaten te beperken. Het geïnvesteerd vermogen zal verschuiven van zalmkweek en vlees- en visverwerking (thans 70%) naar de diervoederactiviteiten (thans 30%). Het rendement op het gemiddeld geïnvesteerd vermogen ('ROACE') zal naar verwachting toenemen van het huidige niveau van circa 10% naar een niveau tussen de 15% en 20%. Naar verwachting zal de overgang naar de herschikte portefeuille, voortvloeiend uit deze nieuwe strategische richting, ongeveer 2 tot 3 jaar in beslag nemen.

Groeivooruitzichten voor diervoeding
Nutreco is reeds 's werelds grootste producent van visvoer via Skretting en 's werelds nummer drie in premixen en speciaalvoer met haar bedrijf Trouw Nutrition International.

De onderneming beschikt verder over omvangrijke Europese mengvoeractiviteiten in Spanje (Nanta) en Noordwest-Europa (o.a. Hendrix UTD). Verdere ontwikkeling zal plaatsvinden via autonome groei (visvoer en specialiteiten), consolidatie in mengvoer en premixen, acquisities en geografische expansie in nieuwe markten in Latijns-Amerika, Centraal- en Oost-Europa, Azië en de Pacific. Nutreco beschikt over uitstekende uitgangsposities om deze winstgevende activiteiten uit te bouwen en deze groeimarkten te penetreren.

De onderneming beschikt over aan de voedselkolommen gerelateerde technische know-how, alsmede expertise op het gebied van kwaliteit en veiligheid in de keten van voer-tot-voeding. Hiermee onderscheidt Nutreco zich van vele andere ondernemingen. Niet in de laatste plaats kan Nutreco ook profiteren van schaalvoordelen bij de wereldwijde productie van diervoeding en inkoop van grondstoffen.

Marktleiderschap voor Nutreco's voedings- en fokkerijbedrijven Leidende marktposities zullen ons in staat stellen om fluctuaties in de resultaatontwikkeling te beperken. We zullen alle herstructureringsprogramma's voortzetten die gericht zijn op kostenreductie bij de verwerking van verse kipproducten en op innovaties bij gemaksvoeding en verder verwerkte producten, teneinde toegevoegde waarde te bieden aan onze retailklanten. Voor Nutreco's fokkerij-activiteiten van Euribrid - dat beschikt over leidende wereldwijde posities op het gebied van varkens- en pluimveegenetica - worden nog verschillende groei-opties en aanvullende samenwerkingsverbanden bestudeerd.

Voorlopige kalender:

. december 2004
Buitengewone Vergadering van Aandeelhouders Nutreco

. 17 februari 2005
Jaarcijfers Nutreco over 2004
>>

. Eerste helft 2005
Uitspraak verwacht van de EU mededingingsautoriteiten over de verkoop van HMG aan

Sovion.

Uitspraak verwacht van mededingingsautoriteiten over de fusie van Marine Harvest en Stolt SeaFarm

. 19 mei 2005
Algemene Vergadering van Aandeelhouders Nutreco


* * * * * *

Opmerkingen voor de redactie:

Live audio web cast en conference call over Nutreco's strategische actieplan, 3 november 2004 om 15.00 uur (CET).

Op 3 november 2004 om 15.00 uur zal de Chief Executive Officer van Nutreco - de heer Wout Dekker - de nieuwe strategie van de onderneming presenteren op een analistenbijeenkomst in Amsterdam. Journalisten die deze presentatie willen volgen, worden verzocht om hiertoe een speciaal conference call telefoonnummer te draaien (vanuit Nederland): +31 (0) 45 631 69 05.

Zij kunnen ook de presentatie volgen via een live audio web cast op www.nutreco.com (zie homepage, 'Spotlights', 'Audio web cast Strategy Update 3/11/2004').

Nutreco Holding N.V.
Nutreco Holding N.V. is een internationale onderneming op het gebied van kwalitatief hoogwaardige voeding voor mens en dier. De onderneming is actief in verschillende schakels van de voedselproductiekolom van vis, pluimvee- en varkensvlees. Deze activiteiten zijn onderverdeeld in Nutreco Aquaculture en Nutreco Agriculture. Binnen acht Business Groepen opereren verschillende Business Units, met meer dan 120 productie- en verwerkingsfabrieken in 22 landen met in totaal circa 13.000 medewerkers. Sinds haar beursnotering in juni 1997 heeft Nutreco acquisities afgerond in Nederland, Spanje, Duitsland, Canada, Polen, Chili, Portugal, Frankrijk, Schotland, België, Hongarije, Noorwegen, Australië en de Verenigde Staten. In 2003 bedroeg de omzet van Nutreco EUR 3.674,3 miljoen. Nutreco is genoteerd aan het officiële segment van Euronext in Amsterdam en maakt deel uit van de Midkap Index (Amsterdam), de Euronext 150 Index en de Next Prime Index (Euronext).

Voor meer informatie voor de pers:
Frank van Ooijen, Director Corporate Communications, Nutreco Holding N.V. Telefoon: 033 - 422 6140, mobiel: 06 55 34 00 12.


---- --