Versatel Telecom International NV


- PERSBERICHT -


3 november 2004

Versatel maakt resultaten derde kwartaal 2004 bekend

( miljoenen) Q3 2004 Q3 2003 Groei Q3 2004 Q2 2004 Groei

Omzet 150,0 122,9 22% 150,0 144,0 4% Bruto marge % 51,9% 53,8% N/m 51,9% 52,7% N/m EBITDA 30,2 20,5 47% 30,2 27,3 11% Netto verlies (4,4) (11,9) N/m (4,4) (4,1) N/m Investeringen (32,1) (21,7) 48% (32,1) (25,3) 27% EBITDA ­ Investeringen (2,0) (1,3) N/m (2,0) 2,0 N/m Cash 150,8 150,5 0% 150,8 143,7 5%

FINANCIËLE KERNGEGEVENS:
· De omzet in het derde kwartaal van 2004 steeg met 22% tot 150 mln vergeleken met een omzet van
123 mln in het derde kwartaal van 2003 en met 4% ten opzichte van een omzet van 144 mln in het tweede kwartaal van 2004.
· In het derde kwartaal van 2004 bedroeg de omzet uit rechtstreeks op het glasvezelnetwerk aangesloten `on-net' klanten 110 mln, vergeleken met 89 mln in het derde kwartaal van 2003 en 109 mln in het tweede kwartaal van 2004.
· De bruto marge als percentage van de omzet bedroeg in het derde kwartaal van 2004 52%, vergeleken met 54% in het derde kwartaal van 2003 en 53% in het tweede kwartaal van 2004. · EBITDA bedroeg 30 mln in het derde kwartaal van 2004, vergeleken met 20 mln in het derde kwartaal van 2003 en 27 mln in het tweede kwartaal van 2004. · Versatel's netto verlies in het derde kwartaal van 2004 bedroeg 4 mln vergeleken met een netto verlies van 12 mln in het derde kwartaal van 2003 en een netto verlies van 4 mln in het tweede kwartaal van
2004.
· Investeringen (CAPEX) in het derde kwartaal van 2004 bedroegen 32 mln vergeleken met 22 mln in het derde kwartaal van 2003 en 25 mln in het tweede kwartaal van 2004. · Aan het einde van het derde kwartaal 2004 had Versatel circa 151 mln aan cash op de balans staan, vergeleken met 150 mln aan het eind van het derde kwartaal van 2003 en 144 mln aan het eind van het tweede kwartaal van 2004.

OVERIG:
· Op 16 augustus 2004 kocht Versatel Telco Executive's 10,5% uitstaande minderheidsbelang in zijn Duitse dochteronderneming Versatel Deutschland Holding GmbH ("VDH") door de uitgifte van 15 miljoen nieuwe Versatel aandelen.
· Op 1 september 2004 voltooide Versatel de acquisitie van BerliKomm (waar vervolgens de naam van is gewijzigd in Versatel Berlin GmbH) voor 34,6 mln, door uitgifte van 24 miljoen nieuwe Versatel aandelen. · Op 14 oktober 2004 werden circa 66,6 miljoen warrants, die als onderdeel van Versatel's schuldsanering in
2002 zijn uitgegeven, geconverteerd in circa 13,9 miljoen nieuwe Versatel aandelen, wat resulteerde in ongeveer 21 miljoen netto opbrengst voor Versatel. · Op 17 september 2004 introduceerde Versatel een aanbieding van een hoofdsom van 125 miljoen in converteerbare obligaties, looptijd tot 2011, welke eindigde op 28 oktober 2004. · In het derde kwartaal van 2004 sloot Versatel circa 33.600 DSL en andere ISDN on-net van het koperen netwerk gebruikmakende lijnen aan, inclusief circa 8.700 klanten via Internet dochterbedrijf Zon, circa
5.300 klanten in België en circa 19.600 klanten in Duitsland, exclusief de consolidatie van BerliKomm. Pagina 1 van 5


- PERSBERICHT -

Amsterdam, 3 november 2004 ­ Versatel Telecom International N.V. heeft vandaag haar bedrijfs- en operationele resultaten over het derde kwartaal van 2004 bekendgemaakt.

De omzet voor het kwartaal eindigend op 30 september 2004 bedroeg 150,0 mln, een stijging van 22,1% vergeleken met een omzet van 122,9 mln in het derde kwartaal van 2003 en een stijging van 4,1% vergeleken met een omzet van 144,0 mln in het tweede kwartaal van 2004. Deze top-line groei is met name gerealiseerd door de groei van omzet van grootzakelijke klanten, de groei van particuliere DSL klanten en de consolidatie van 4,0 mln, wat een maand omzet is, van de acquisitie van BerliKomm.

In totaal bedroeg de `on-net' omzet voor Versatel in het derde kwartaal van 2004 110,5 mln, vergeleken met
89,4 mln in het derde kwartaal van 2003 en 108,9 mln in het tweede kwartaal van 2004.

Voor het kwartaal eindigend op 30 september 2004 bedroeg de bruto marge als percentage van de totale omzet 51,9%, vergeleken met 53,8% in het derde kwartaal van 2003 en 52,7% in het tweede kwartaal van
2004. Gedurende het derde kwartaal daalde de bruto marge als percentage van de omzet licht tengevolge van de churn van smalband inbel-omzet. De voortgaande vervanging van lage Average Revenue Per User (gemiddelde omzet per gebruiker of "ARPU"), hoog bruto marge percentage, smalbandige inbel-omzet met hogere ARPU, lager bruto marge percentage, maar meer winstgevende breedbandige omzet, werd verwacht en wordt aangemoedigd door Versatel, maar het zal invloed houden op het bruto marge percentage zoals dat in Versatel's voorgaande verwachtingen werd benoemd. Deze churn van inbel-omzet in Nederland had een impact van circa 1,2 mln op zowel de omzet en de EBITDA basis gedurende het derde kwartaal van 2004.

Raj Raithatha, Chief Executive Officer, verklaarde: "We zijn tevreden met de stabiele evolutie van onze business, die zich kenmerkte door voortdurende top-line groei tijdens het traditioneel mindere vakantieseizoen in het derde kwartaal. Daarnaast zijn we in staat geweest om de versnelde migratie van smalband gebruikers naar breedband diensten te compenseren door de diversiteit van onze kernmarkten en omzetstromen. Hiernaast hebben we met opzet marketing initiatieven in Nederland in de wacht gezet ter voorbereiding op de aankondiging van vandaag over de naamswijziging van Zon naar Versatel."

Verkoop, algemene en administratieve kosten (SG&A) in het derde kwartaal van 2004 bedroegen 47,7 mln, een stijging vergeleken met 45,6 mln in het derde kwartaal van 2003 en 48,6 mln in het tweede kwartaal van 2004. Marketinguitgaven bedroegen 2,4 mln in het derde kwartaal van 2004, vergeleken met
2,3 mln in het derde kwartaal van 2003 en 3,6 mln in het tweede kwartaal van 2004.

Voor het kwartaal eindigend op 30 september 2004 bedroeg Versatel's resultaat voor rente, belasting en afschrijvingen (EBITDA) 30,2 mln positief, vergeleken met 20,5 mln positief in het derde kwartaal van 2003 en 27,3 mln positief in het tweede kwartaal van 2004.

Mark Lazar, Chief Financial Officer, verklaarde: "Hoewel dit traditioneel een zwak kwartaal is vanwege het vakantieseizoen en hoewel we een significante churn gezien hebben in onze hoge marge inbel internet omzet, zijn we in staat geweest om onze groeitrend op EBITDA door te zetten op zowel jaarlijkse als opeenvolgende basis. Ik denk dat dit te danken is aan de waarde van onze diversiteit in de wijze waarop we klanten benaderen en het bekrachtigt onze strategie die zich richt op volledige dienstverlening in onze markten. We verwachten dat de EBITDA groei zich in het vierde kwartaal zal voortzetten, ook al gaan we meer doen op het gebied van marketing in al onze kernmarkten dan we dit kwartaal hebben gedaan."

Voor het kwartaal eindigend op 30 september 2004 boekte Versatel een netto verlies van 4,4 mln vergeleken met een netto verlies van 11,9 mln in het derde kwartaal van 2003 en een netto verlies van 4,1 mln in het tweede kwartaal van 2004.

Versatel's investeringen (CAPEX) in het derde kwartaal van 2004 bedroegen 32,1 mln, vergeleken met 21,7 mln en 25,3 mln in respectievelijk het derde kwartaal van 2003 en het tweede kwartaal van 2004.

Versatel had op 30 september 2004 150,8 mln aan cash op de balans staan, vergeleken met 150,5 mln op 30 september 2003 en met 143,7 mln op 30 juni 2004. Deze kasbalans vormt geen weergave van de impact van de uitgifte van het converteerbare obligatie bod of de uitoefening van de warrants, aangezien die plaatsvonden in oktober 2004 en die hebben geresulteerd in circa 142 mln in netto opbrengsten voor Versatel.

Het bedrijf had een positief aandeelhoudersvermogen van 523,5 mln op 30 september 2004 wat een weerspiegeling vormt van de sterke balans.
Pagina 2 van 5


- PERSBERICHT -

In het derde kwartaal van 2004 boekte Versatel een belastinglatentie van 123,2 mln op zijn balans als gevolg van de boekwinst die is gerelateerd aan de voltooiing van de financiële herstructurering in 2002 en waarbij alle volgende verliezen in Nederland tegen deze belastinglatentie zullen worden geboekt.

Gezien onze significante kaspositie blijven we van mening dat ons organische business plan volledig gefinancierd is zonder noodzaak van externe financiering en dat we significante overvloed aan financiële middelen in kas hebben om mogelijkheden voor potentiële organische groei en voor groei door middel van acquisities in onze kernmarkten te onderzoeken.

OPERATIONELE KERNGEGEVENS PER LAND

Nederland
De omzet in Nederland in het derde kwartaal van 2004 bedroeg 66,1 mln vergeleken met een omzet van 57,3 mln in het derde kwartaal van 2003 en 66,3 mln in het tweede kwartaal van 2004. EBITDA in het derde kwartaal van 2004 bedroeg 17,8 mln vergeleken met respectievelijk 15,0 mln in het derde kwartaal van 2003 en 16,9 mln in het tweede kwartaal van 2004. Investeringen (CAPEX) in het derde kwartaal van 2004 bedroegen 13,3 mln vergeleken met 13,4 mln in het derde kwartaal van 2003 en 13,4 mln in het tweede kwartaal van 2004.

De lichte afname in omzet in het kwartaal was een rechtstreeks resultaat van een sneller dan verwachte churn van smalband klanten en de seizoensgebonden invloed van de vakantieperiode in het derde kwartaal van 2004. Zoals we hierboven verklaarden heeft de churn van smalband klanten in Nederland een impact van circa
1,2 mln op omzet en EBITDA tijdens het derde kwartaal van 2004. Als we de invloed van deze churn buiten beschouwing laten, bleef onze on-net omzet in Nederland stijgen. Deze groei werd met name gerealiseerd door de oplevering van grootzakelijke contracten die eerder in 2004 werden getekend en door de voortgaande uitbreiding van het aantal DSL klanten. Daarnaast hebben we een versnelde groei in on-net omzet geconstateerd in de markt voor het Midden en Kleinbedrijf (MKB).

Als genoemd, tijdens het kwartaal constateerden we groei in het aantal particuliere DSL klanten, welke Versatel bedient via haar dochteronderneming Zon. Tijdens het derde kwartaal van 2004 voegde zon circa
8.700 DSL klanten toe tot een totaal van 153.000 ADSL klanten aan het eind van het kwartaal. Hoewel dit aantal minder was dan in voorgaande kwartalen van 2004, kan dit voornamelijk worden verklaard door de seizoensgebondenheid van het derde kwartaal en door onze beslissing om de naamswijziging van Zon naar Versatel door te voeren wat resulteerde in een gebrek aan marketingactiviteiten gedurende het kwartaal. De komende kwartalen zijn we van plan om meer marketing- en verkoopacties te lanceren om onze groei voort te zetten.

Raj Raithatha verklaarde: "We bouwen verder aan onze leidende alternatieve positie in Nederland door een gevarieerde omzetmix. Gedurende het kwartaal bleven we sterke groei zien in onze gevestigde grootzakelijke- en consumentenomzetstromen, maar we zagen bovendien een onverwacht sterke vraag naar onze on-net producten, inclusief ISDN-30 spraakdiensten voor de MKB markt, wat wij zien als een positieve ontwikkeling voor de verdere diversificatie van onze business."

Duitsland:
De omzet in Duitsland steeg in het derde kwartaal van 2004 tot 68,6 mln van 54,9 mln in het derde kwartaal van 2003 en 62,9 mln in het tweede kwartaal 2004. EBITDA in het derde kwartaal 2004 bedroeg
10,7 mln vergeleken met 5,5 mln in het derde kwartaal 2003 en 10,2 mln in het tweede kwartaal van
2004. Investeringen (CAPEX) in het derde kwartaal 2004 bedroegen 17,2 mln vergeleken met 7,5 mln in het derde kwartaal van 2003 en 10,0 mln in het tweede kwartaal van 2004.

Gedurende het kwartaal werd BerliKomm geconsolideerd per 1 september 2004, wat resulteerde in 4,0 mln extra omzet en 0,5 mln extra EBITDA voor het derde kwartaal 2004.

De omzetgroei tijdens het kwartaal is voornamelijk veroorzaakt door de groei van ons consumenten breedbandaanbod, nu veel van de wijkcentrales, die we eerder dit jaar aankondigden, operationeel werden en we in staat waren om in nieuwe gebieden te verkopen. Tijdens het derde kwartaal van 2004 voegden we ongeveer 19.600 particuliere DSL en ISDN on-net koperen lijnen toe tot een totaal van meer dan 154.000 aan het eind van het kwartaal.

Raj Raithatha verklaarde: "Ik ben tevreden over de ontwikkeling van onze Duitse activiteiten. Wij menen goed gepositioneerd te zijn om te profiteren van de sterk toenemende vraag naar DSL-diensten in Duitsland. In de Pagina 3 van 5


- PERSBERICHT -

komende maanden zijn we van plan om gerichte marketingcampagnes te lanceren in onze regio's teneinde te profiteren van het kerst koopseizoen. We zijn bovendien van plan om een agressief klantloyaliteitsprogramma te lanceren gericht op het omzetten van onze on-net ISDN spraak klanten naar ons breedband dienstenaanbod. We zijn eveneens van plan om onze positie in Berlijn te ontwikkelen naar nieuwe verkoop door het upgraden van ons DSL-netwerk en een nieuwe marketingcampagne."

België:
De omzet in België steeg tot 15,3 mln in het derde kwartaal van 2004 vergeleken met een omzet van 10,7 mln in het derde kwartaal van 2003 en 14,8 mln in het tweede kwartaal van 2004. EBITDA in België bedroeg
1,7 mln positief in het derde kwartaal van 2004 vergeleken met een breakeven resultaat in het derde kwartaal van 2003 en 0,2 mln positief in het tweede kwartaal van 2004. Investeringen (CAPEX) in het derde kwartaal bedroegen 1,6 mln vergeleken met 0,8 mln in het derde kwartaal van 2003 en 1,9 mln in het tweede kwartaal van 2004.

Tijdens het kwartaal voegde Versatel circa 5.300 DSL klanten toe in België tot een totaal van meer dan 31.700 aan het einde van het kwartaal.

Raj Raithatha verklaarde: "Hoewel onze concurrenten geantwoord heeft met budget ADSL-aanbiedingen van hun kant, geloven we nog steeds in de kracht van de waardepropositie die we klanten op de Belgische markt aanbieden. Omzet en EBITDA groei worden nog steeds aangedreven door het toegenomen aantal DSL gebruikers en we willen deze groei versnellen door de lancering van nieuwe diensten waarmee we ons richten op onaangeboorde vraag vanuit de markt. Daarom verwachten we dat EBITDA in het vierde kwartaal van 2004 zal afnemen in vergelijking met dit kwartaal, nu we nieuwe producten in de markt zetten en nieuwe klanten toevoegen."

UPDATE FINANCIËLE VERWACHTINGEN 2004

Voor het lopende jaar 2004 wil Versatel de eerder uitgevaardigde samengevatte financiële verwachtingen voor wat betreft omzet- en EBITDA-ontwikkeling herzien als gevolg van de consolidering van BerliKomm per 1 september 2004. De hierna volgende gegevens zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van Versatel. Deze verwachtingen zijn toekomstgericht en daadwerkelijk gerealiseerde resultaten kunnen hiervan aanzienlijk afwijken.

De positieve invloed van de consolidatie van BerliKomm op onze 2004 omzetverwachting is 15,0 mln, dit bedrag vertegenwoordigt vier maanden van consolidatie in onze financiële gegevens. Onze EBITDA- verwachting is ook herzien om de consolidatie van BerliKomm tot uiting te laten komen, maar omdat we hebben besloten om een rebranding en marketinginitiatief door te voeren in Berlijn, verwachten we dat EBITDA van BerliKomm voor de rest van 2004 ruwweg breakeven zal zijn. Echter, als we deze additionele marketing- en rebrandingskosten, die we in het vierde kwartaal van 2004 op ons nemen, buiten beschouwing laten, genereert BerliKomm omgerekend minstens een EBITDA van 7,0 mln op jaarbasis.

Investeringen die voortkomen uit de integratie en de uitbreiding van voorraad voor onze DSL-uitbreiding in Berlijn die verband houden met BerliKomm zullen ongeveer 5,0 mln bedragen in het vierde kwartaal van
2004. Omdat we van mening zijn dat dit geen materiële invloed zal hebben op de totale Free Cash Flow doelstelling van de groep, laten we onze verwachting voor 2004 ongewijzigd, maar dit zou kunnen resulteren in een verschil tussen daadwerkelijke versus verwachte Free Cash Flow afhankelijk van de timing van enkele investeringen in Berlijn.

We verwachten een toename in het EBITDA-resultaat van de groep te zien voor het vierde kwartaal van 2004 vergeleken met het EBITDA-resultaat van het derde kwartaal van 2004, maar we stellen de reikwijdte van onze verwachting niet bij, omdat we dat alleen doen bij materiële veranderingen in de prestaties van de business vergeleken met eerder uitgesproken verwachtingen.

Pagina 4 van 5


- PERSBERICHT -

Daarom zijn Versatel's huidige financiële verwachtingen voor 2004 als volgt:

( miljoenen) 2004 oud 2004 nieuw Omzet 570 - 590 585 - 595 EBITDA 110 - 120 110 - 120 Positieve kasstroom 10 - 20 (20) ­ (10) (EBITDA minus investeringen)


-EINDE-

Versatel Telecom International N.V. (Euronext: VRSA). Versatel heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en is een concurrerende telecommunicatie operator en toonaangevend alternatief voor de voormalig monopolistische telecommunicatieaanbieders in haar thuismarkten in Nederland, België en Duitsland. Versatel, opgericht in oktober 1995, is in het bezit van volledige telecommunicatielicenties voor Nederland, België en Duitsland en telt ruim 1 miljoen klanten en circa
1.900 werknemers. Versatel heeft een op eigen faciliteiten gebaseerd breedbandig netwerk dat gebruikmaakt van de modernste netwerktechnologieën om aan bedrijven breedbandige spraak-, data- en internetdiensten te bieden. Versatel is een beursgenoteerde vennootschap die een notering heeft aan de Euronext Amsterdam (VRSA). Meer nieuws en informatie is verkrijgbaar via http://www.versatel.com.

This press release includes "forward-looking statements" relating to our business. Such forward looking statements can often be identified by the use of forward-looking terminology such as "believe", "expect", "may", "are expected to", "should", "would be", "seek", or "anticipate" or similar expressions or comparable terminology, or by discussions of strategy, plans or intentions. We have based these forward-looking statements on our current expectations and projections about future events. These forward-looking statements are subject to risks, uncertainties, and assumptions about us, including, among other things: ­Anticipated trends and conditions in our industry, including regulatory reforms and the liberalization of telecommunications services across Europe;
­The impact of the recent slowdown in economic activity generally, and in the telecommunications industry in particular, on our business;
­Our ability to compete, both nationally and internationally; ­Our intention to introduce new products and services; ­Our expectation of the competitiveness of our services; ­The anticipated development of our network;
­Our expectation of the impact of this development on our revenue potential, cost basis and margins; and In light of these risks, uncertainties, and assumptions, the forward-looking events discussed in this presentation might not occur. We undertake no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.
future events or otherwise.