NMBS

Aanleg spoorboog Leuven gaat van start

04/11/2004

Begin november gaat de bouw van de spoorboog Leuven van start. Een 1720 meter lang spoor zal het mogelijk maken om eind 2006 rechtstreeks vanuit de regio Hasselt Aarschot naar Brussel te sporen zonder overstap in Leuven. Dit levert de treinreizigers uit deze regio een tijdwijst van minstens 15 minuten op.

De spoorboog vergt de bouw van een 520 meter lang viaduct over de Kolonel BĂ©gaultlaan, de Leuvense Vaart, de Aarschotse Steenweg, de Dijle, de spoorverbinding Leuven-Mechelen, de Vunt en toegangswegen naar het waterzuiveringsstation Aquafin en de ECO werf.

Daar waar de spoorboog moet worden aangesloten op de spoorverbinding Leuven-Aarschot- Hasselt, komt een verbreding van het spoorwisselknooppunt. Op deze plaats komt aan beide zijden een geluidsscherm als groene buffer voor de bewoners in de omgeving. Dit vergt een straataanpassing van Klein Langeveld in Holsbeek. De gemeente zal van de gelegenheid gebruik maken om een fietspad aan te leggen.

De aannemers CEI De Meyer hebben 480 kalenderdagen om de ruwbouw van dit project te verwezenlijken. Tijdens de eerste fase worden 20 huizen van de Elektriciteitswijk in Wilsele afgebroken. Het project kost 9,69 miljoen euro. Begin 2006 start de afwerking met het leggen van sporen en plaatsen van seinen en bovenleiding.