UPC NEDERLAND

UPC Nederland biedt VoIP telefonie vanaf volgende week ook in Amsterdam aan

KPN-abonnement kan de deur uit

Amsterdam, 4 november 2004 - Na een succesvolle introductie vorige maand in Rotterdam, gatt UPC Nederland vanaf volgende week ook in Amsterdam digitale telefonie via VoIP aanbieden. UPC is de eerste telecomaanbieder in Nederland die grootschalig goedkope digitale telefonie via VoIP-technologie via haar geavanceerde breedband IP-netwerk aanbiedt. Een basistelefonie abonnement kost 9,95 euro. Voor vijf euro meer (14,95 euro) kunnen klanten 's-avonds en in het weekend onbeperkt bellen naar vaste telefoonnummers binnen Nederland. Een abonnement bij KPN is niet meer nodig.

Lage prijzen, gegarandeerde kwaliteit en nieuwe gebruiksmogelijkheden

Vanaf deze maand biedt UPC ook haar klanten in Amsterdam een structureel laag geprijsde telefoniedienst van hoge kwaliteit aanbieden via haar eigen kabelnetwerk, gebaseerd op VoIP (Voice over IP) technologie. De VoIP-dienst heet digitale telefonie van UPC. Begin 2005 zal het product beschikbaar zijn in alle UPC-gebieden in Nederland. UPC zal de digitale telefoniedienst ook elders in Europa gaan aanbieden. In Hongarije is dit al het geval.

De klant profiteert direct van de lage kosten van de VoIP-technologie, vergeleken met die van traditionele vaste telefonie. Het basisabonnement zal 9,95 euro per maand kosten, bijna vijftig procent lager dan het BelBasisabonnement van KPN (dat kost 18,16 euro). Een abonnement waarbij men in het weekend en 's-avonds gratis kan bellen naar vaste telefoonnummers kost 14,95 euro per maand. KPN biedt een vergelijkbaar abonnement niet aan.
Combinatiepakketten van telefonie en internet zullen ook zeer goedkoop zijn. Er is al een combinatiepakket vanaf 24,90 euro. De prijs van het abonnement gaat bij de meeste pakketten omlaag. Zo kost het basisabonnement, gecombineerd met de meeste chello-varianten, slechts 6,95 euro. Tikken zullen tien tot vijftien procent minder kosten dan die van KPN. Volgend jaar zullen nieuwe innovatieve diensten beschikbaar komen zoals fax-to-mail en voicemail-to-email.

VoIP-technologie

Omdat UPC gebruik maakt van haar eigen breedband internet netwerk en de meest geavanceerde IP-technologie, kan zij een hoge kwaliteit telefonie via IP aanbieden. UPC heeft speciaal voor telefoongesprekken bandbreedte gereserveerd op haar IP-netwerk, dat zij volledig controleert. Dit garandeert betrouwbare verbindingen en een uitstekende geluidskwaliteit. Wanneer een gesprek het UPC-netwerk verlaat, wordt het gerouteerd als een traditioneel gesprek. Hiermee verschilt het volledig van technologieën die gebruik maken van Voice over Internet, waarbij gesprekken over het voor iedereen toegankelijke internet worden gerouteerd. Dergelijke technologieën kunnen slechts 'best effort' kwaliteit garanderen en hebben geen gegarandeerde bandbreedte.

Diederik Karsten, Algemeen Directeur van UPC Nederland, benadrukt hoe innovatief de nieuwe telefoniedienst is: 'We lanceren een nieuwe 'future proof' dienst. We bieden niet alleen de meest geavanceerde telefonie- en internetdiensten, die een hoge kwaliteit hebben en aantrekkelijke prijzen genieten. Maar ook zorgen we, samen met digitale televisie, voor een breed scala van geïntegreerde telecommunicatieoplossingen voor onze klanten. In concurrentie met andere aanbieders gaan we nu echt steeds nieuwe dingen laten zien. De consument profiteert hiervan. Door onze klanten digitale televisie, internet en telefoon in combinatiepakketten aan te bieden kunnen we onze klanten aanzienlijke kortingen bieden.'