Ingezonden persbericht


04.11.2004/200 nl

Austrian blijft groeien door offensieve strategie

Toename van 13,6% in passagiervolume - sterk verbeterde EBIT

In de eerste negen maanden van dit jaar heeft de Austrian Airlines Group een groei van 13,6% in het passagiervolume gerealiseerd. De gemiddelde bezettingsgraad op lijndiensten is met 3% toegenomen naar 73,2%. Beide resultaten zijn het effect van het uitbreidingsoffensief naar Centraal- en Oost-Europa (het 'Focus East' programma) en naar Azië en Australië, in combinatie met de intensieve marketingactiviteiten.

Vergeleken met vorig jaar is de EBIT flink gestegen, van -7,5 miljoen naar 39,7 miljoen euro. De gecorrigeerde EBIT is met 48,5 euro verbeterd en bereikte een niveau van 25,1 miljoen euro. De winst vóór belastingen nam toe van -19,0 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2003 tot 36,0 miljoen euro dit jaar (gecorrigeerd: van -37,4 vorig jaar naar 10,2 miljoen euro dit jaar). De inkomsten uit vluchten stegen de eerste negen maanden met 13,1%, van 1.404,4 miljoen naar 1.587,8 miljoen euro. De totale operationele omzet van de Austrian Airlines Group steeg met 7,8% naar 1.756,2 miljoen euro. De uitgaven stegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 4,9% naar 1.716,5 euro. Dit was vooral het gevolg van sterk gestegen kerosineprijzen.

Wekelijks 99 extra vluchten
Vagn Soerensen, Chief Executive Officer van de Austrian Airlines Group, over de cijfers van het derde kwartaal 2004: "We versterken ons marktleiderschap op de routes naar Centraal- en Oost-Europa door in onze winterdienstregeling voor 2004/2005 wekelijks 99 extra vluchten naar 39 bestemmingen op te nemen. De uitbreiding van de langeafstandsvluchten op Azië en Australië heeft er al toe geleid dat wij op die routes de op vier na grootste Europese aanbieder zijn. We zijn erin geslaagd de daling in de opbrengsten te minimaliseren door een aanzienlijke toename van de bezettingsgraad te combineren met een kostendaling, terwijl we tegelijkertijd ons marktaandeel in onze traditionele segmenten en de low-cost markt (redticket - inclusief retourvlucht) versterken."

Soerensen legt uit dat de exorbitante stijging van de kerosineprijzen van grote invloed is geweest op de resultaten in 2004. "De brandstofprijzen zijn meer dan verdubbeld in vergelijking met het gemiddelde van het gehele voorgaande jaar (van 240 euro naar rond de 540 euro per ton op het moment van publicatie van dit bericht). De prijsstijging van ruwe olie kunnen we slechts heel beperkt in de vorm van toeslagen doorberekenen aan onze klanten."

Hij constateert dat de vliegindustrie nu bijna elk jaar wordt geconfronteerd met negatieve externe factoren. "Daarom blijven we alert en nemen we voortdurend tegenmaatregelen. We laten ons niet van onze koers afleiden en blijven ons inspannen om van Wenen een van de meest efficiënte vervoerscentra van Europa te maken. We zijn gemotiveerd, beschikken over de juiste middelen en voeren een offensieve strategie. Dat geeft een gezonde basis voor een succesvolle toekomst!"

De Austrian Airlines Group bestaat uit Austrian, Austrian arrows en Lauda Air en maakt deel uit van de Star Alliance.