DELOITTE

Toekomst reisbureaus onzeker

Contact: Wilma Bontes
Deloitte Media contacts

010 - 272 5231 of 06 21 27 21 02
wbontes@deloitte.nl

Rotterdam, 5 november 2004 - Het boeken van vakanties via internet neemt een enorme vlucht. De helft van alle reizen wordt via deze weg geboekt. Vorig jaar lag dit perecentage nog op 35%. Met de toenemende groei van het internet als belangrijkste boekingskanaal, verliezen de reisbureaus in ons land steeds sneller terrein. Werd in 2003 nog 41% van de reizen op deze plek geboekt, vandaag de dag doet nog maar 29% van de Nederlanders dat. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het jaarlijkse onderzoek 'Consumer's Choice of Channels' van accountants- en adviesorganisatie Deloitte.

Het onderzoek van Deloitte uitgevoerd onder 3.300 personen die de afgelopen 12 maanden een reis hebben geboekt. Naast informatie over de wijze van boeken, geeft het onderzoek ook antwoord op de wijze waarop er naar informatie over vakanties wordt gezocht. Een overgrote meerderheid (80%) van de ondervraagden geeft aan zich voor de laatst geboekte reis te hebben geïnformeerd via het internet tegenover slechts 11% via het reisbureau. De respondenten noemen snelheid en gemak als belangrijkste argumenten voor de keuze voor internet. Opvallende uitkomst in het onderzoek is de loyaliteit van de consument aan het eenmaal gekozen kanaal. Indien men informatie inwint via het Internet, zal er ook in 64% van de gevallen geboekt worden via internet. Voor het reisbureau geldt dit voor maar liefst 91% van de consumenten.

Onno Oldeman, director bij de industrygroup Travel, Hospitality & Leisure van Deloitte en verantwoordelijk voor het onderzoek, geeft aan dat internet de markt in grote mate heeft veranderd en het einde nog niet in zicht is. 'Binnen de reisbranche zijn al enkele jaren dramatische veranderingen in krachtsverhoudingen gaande. Door het internet weet de consument veel eenvoudiger zijn vakantiereizen te vinden en andersom hebben de leveranciers veel directer toegang tot de consument. Dit heeft verregaande gevolgen voor de gehele reisketen, met name voor de reisbureaus. Zowel qua consumentenvoorkeur als efficiency steekt het reisbureau schril af tegen het internet. In de huidige vorm stelt dit de reisorganisaties voor een acuut probleem voor de toekomst van hun winkels. Het onderzoek toont aan dat juist die aspecten die het internet biedt, gemak en snelheid, nooit door de reisbureaus kunnen worden geboden. Het reisbureau kan ook qua kosten niet op tegen het veel goedkopere internet. Zo zijn de boekingen voor de reisorganisaties via de reisbureaus vier maal duurder in vergelijking tot boekingen via de virtuele weg. Alleen kostenbesparingen zijn niet voldoende, de reisbureaus hebben een groot positioneringsprobleem.'

Over Deloitte Touche Tohmatsu
Deloitte Touche Tohmatsu is een organisatie van zelfstandige memberfirms, die zich richt op de hoogste kwaliteit bij het leveren van professionele dienstverlening en advies. Onze dienstverlening is gebaseerd op een wereldwijde strategie voor circa 150 landen. Daartoe is de expertise beschikbaar van 120.000 professionals in alle werelddelen en van onze memberfirms met hun vestigingen. Dienstverlening wordt aangeboden in vier professionele disciplines: accountants, belastingadviseurs, consultants, financieel adviseurs. Onze memberfirms werken zowel voor de grootste wereldwijde ondernemingen, als voor nationale bedrijven, de publieke sector als voor snelgroeiende bedrijven.

Deloitte Touche Tohmatsu is een Swiss Verein. Noch Deloitte Touche Tohmatsu, noch een van de memberfirms aanvaardt aansprakelijkheid voor het handelen of nalaten van handelen van andere memberfirms. Elke memberfirm is een zelfstandige juridische eenheid die werkt onder de naar 'Deloitte', 'Deloitte & Touche', 'Deloitte Touche Tohmatsu' of enige andere daaraan gerelateerde naam. De dienstverlening zoals weergegeven in deze uitgave wordt geleverd door de betreffende memberfirm en niet door Deloitte Touche Tohmatsu Verein.


05 nov 04 10:28