Ryanair

News Release

Michael O'Leary and analysts conference call post publication of half year results. Click here to download your media file.

02.11.04

WINST VAN RYANAIR STIJGT MET 15 % TOT RECORDHOOGTE VAN 201 MILJOEN EURO VERKEER STIJGT MET 24 %, NETTOMARGE MET 28 %

Ryanair, Europa's Nr.1 low fares airline, heeft gisteren (2 november 2004) bekendgemaakt in het laatste halfjaar een recordwinst van 201,3 miljoen euro te hebben geboekt. Het verkeer nam toe met 24 % tot 14,1 miljoen passagiers, de opbrengsten daalden met 5 % en de totale inkomsten stegen met 21 % tot 721,1 miljoen euro. De kosten per eenheid (exclusief brandstofkosten en vluchtheffingen) daalden met 4 % (inclusief brandstofkosten en vluchtheffingen bleven ze onveranderd). Als een gevolg daarvan daalde de winstmarge na belastingen met 1 % tot 28 %, de hoogste van de sector.

Samenvattende tabel van de resultaten (Ierse algemeen aanvaarde boekhoudprincipes) - in euro

Halfjaar dat eindigde op

Sept 30, 2003

Sept 30, 2004

Stijging (in %)

Passagiers

11.3m

14.0m


+24%

Inkomsten

EUR596.4m

EUR721.1m


+21%

Gecorrigeerde winst na belastingen (opm. 1)

EUR175.5m

EUR201.3m


+15%

Gecorrigeerde basis-wpa (eurocent) (opm. 1)

23.21

26.51


+14%

Opm. 1: In de gecorrigeerde winst na belastingen en wpa voor 2003 is geen rekening gehouden met buitengewone kosten van 2,7 miljoen euro (na aftrek van belastingen) voor de vroeger dan voorziene afdanking van 6 Boeings 737-200, 2,7 miljoen euro (na aftrek van belastingen) voor de reorganisatie van Buzz in april 2003 en ten slotte 1,2 miljoen euro goodwillkosten in beide periodes.

De algemeen directeur van Ryanair, Michael O'Leary, lichtte de bekendmaking van deze resultaten als volgt toe:

"Deze recordcijfers voor verkeer en winst tonen duidelijk aan hoe sterk Ryanairs model van de laagste tarieven is, zelfs in deze zeer moeilijke economische situatie, die gekenmerkt wordt door recordbrandstofprijzen en scherpe prijsconcurrentie. Net als bij Southwest is dit het 30e opeenvolgende kwartaal waarin we winst maken (vóór buitengewone kosten) sinds we van start gingen in mei 1997.

Van groot belang voor deze recordwinst is de continue uitbreiding van het aantal trajecten dat Ryanair aanbiedt. Onze nieuwe bases in Barcelona en Rome hebben onze verwachtingen overtroffen, net als de 41 andere nieuwe trajecten die deze zomer gelanceerd werden. We zetten onze expansie deze winter voort: onze bases in Rome en Milaan krijgen elk twee bijkomende vliegtuigen. Onze bases in Frankfurt, Stockholm en Glasgow krijgen elk één bijkomend vliegtuig en onze basis Londen Luton zal uitgerust worden met vier 737-800's in plaats van één 737-200. Deze winter zal Ryanair ook goedkope vluchten aanbieden naar vijf nieuwe bestemmingen: Riga (Letland), Santander, Sevilla en Valencia (Spanje) en Porto (Portugal).

Ondanks de scherpe prijsconcurrentie en onze aanzienlijke groei viel de daling van de opbrengsten met 5 % tijdens het laatste halfjaar mee. We hadden een daling van 5 tot 10 % verwacht. Dit gunstige resultaat schrijven we toe aan enerzijds de hogere piek in de opbrengsten tijdens de zomer en anderzijds het eerste gevolg van de vele prijsaanpassingen wegens de gestegen brandstofkosten die onze dure concurrenten hebben doorgevoerd, waardoor de vluchten van Ryanair relatief nog goedkoper en dus aantrekkelijker voor de consumenten werden.

De eenheidskosten bleven gelijk tijdens het eerste halfjaar doordat de brandstofkosten en vluchtheffingen veel sneller toenamen dan het verkeer. De brandstofkosten en vluchtheffingen buiten beschouwing gelaten zijn alle eenheidskosten gedaald met 4 % dankzij de toevoeging van meer rendabele Boeings 737-800, nieuwe goedkopere overeenkomsten met luchthavens en een voortdurende strikte kostenbeheersing. We blijven kosten agressief bestrijden. Onlangs hebben we ingestemd met de termijnverkoop van onze resterende Boeings 737-200 voor 10 miljoen USD en we hebben een motoronderhoudscontract voor 10 jaar afgesloten met General Electric (GE), wat moet leiden tot significante kostenverlagingen.

We blijven ons onophoudelijk concentreren op de continue verbetering van ons toonaangevende klantenserviceaanbod. We hebben de laagste tarieven van Europa opnieuw verlaagd met 5 %. Ondertussen blijven we onze passagiers de beste stiptheid bieden, gecombineerd met de minste annuleringen en de minste verloren bagage in de sector. De onlangs bekendgemaakte Britse CAA-statistieken bevestigen nog maar eens dat Ryanair de nummer 1 is op het gebied van stiptheid onder de grote luchtvaartmaatschappijen die Britse luchthavens bedienen. De klanten van Ryanair kunnen deze voordelen genieten in gloednieuwe Boeings 737-800, waarin alle stoelen een lederen bekleding hebben, vanuit gemakkelijk bereikbare plaatselijke luchthavens via Europa's grootste reiswebsite. Weldra zal Ryanair als eerste goedkope luchtvaartmaatschappij ter wereld het Inflight Entertainment Systeem (IFE) introduceren. Dan kunnen alle passagiers genieten van de laatste Hollywood-films, videoclips van actuele hits, cartoons, sitcoms en audio-cd's. Het klantenserviceaanbod van Ryanair is nu beter dan dat van al onze dure concurrenten. De snelle toename van ons verkeer en ons marktaandeel liegen er niet om.

We betreuren dat de Minister voor Transport in Ierland, die zich twee jaar heeft ingespannen om het overheidsmonopolie te doorbreken en echte concurrentie te introduceren in de luchthaven, een andere portefeuille heeft gekregen. We hopen dat de nieuwe Minister snel zal handelen om de ontwikkeling van concurrerende onafhankelijke terminals in de luchthaven van Dublin te bevorderen. Op 31 oktober jongstleden was het twee jaar geleden dat deze regering 13 verschillende aanbiedingen heeft ontvangen voor de ontwikkeling van een tweede concurrerende terminal in Dublin. Ondanks de enorme steun van heel de toerismesector is er in twee jaar tijd geen stap vooruitgang geboekt in de invoering van concurrentie in het luchthavenmonopolie in Dublin. We zijn bezorgd dat het nieuwe bestuur van de Dublin-luchthaven de draad heeft opgenomen daar waar het oude monopolie hem heeft laten hangen: bij een onnodig voorstel om een tweede start- en landingsbaan te bouwen, wat zou neerkomen op een verspilling van 120 miljoen euro. De twee huidige start- en landingsbanen in Dublin hebben nauwelijks 16 miljoen passagiers per jaar, terwijl de luchthaven in Gatwick met slechts één start- en landingsbaan 40 miljoen passagiers bedient. Dublin heeft concurrerende terminals nodig, geen "Cartier start- en landingsbanen". Het luchthavenmonopolie in Dublin heeft zijn klanten al meermaals in de steek gelaten. We verzoeken de regering dan ook dringend om daar iets aan te doen en concurrerende terminals te introduceren in Dublin. Het zou een omwenteling betekenen voor het Ierse toerisme!

De enorme invloed van de olieprijzen op de luchtvaartsector zal ook een weerslag hebben op de toekomstige richtsnoeren. In november vorig jaar (gedurende de aanloop tot de oorlog in Irak) toen de olieprijzen plots de hoogte in schoten, zijn we gestopt met onze hedging. Vanaf november 2004 zijn we niet gehedged en we zullen zo blijven tot de termijnkoersen weer dalen tot hun "normale" niveau. Zoals gewoonlijk was veel van de commentaar op het brandstofprijzenbeleid in Ryanair sterk overdreven. Ryanair kan veel hogere olieprijzen aan dan zijn concurrenten en nog altijd de laagste vluchttarieven bieden. We blijven met enige afstand de rendabelste luchtvaartmaatschappij in Europa. 50 USD per vat voor Brent crude voor de rest van dit fiscaal jaar komt neer op een verhoging van onze totale begrote kosten met 55 miljoen euro. Terwijl onze concurrenten ervoor kozen de prijzen herhaaldelijk te verhogen om de gestegen brandstofkosten te compenseren, hebben wij een verlaging van ons opbrengstpercentage aanvaard. De hoger dan verwachte opbrengsten compenseren de hogere brandstofkosten gedeeltelijk.

Bovendien zijn veel van onze concurrerende luchtvaartmaatschappijen die al verlies leden toen de olieprijs 25 USD per vat bedroeg, ten dode opgeschreven naarmate de prijs langer op 50 USD per vat blijft. Het door ons voorspelde bloedbad waarin luchtvaartmaatschappijen het loodje leggen, zal deze winter in een stroomversnelling komen als de olieprijzen op een recordhoogte blijven en de irrationele concurrentie zo voort woedt. Amper twee weken geleden sloot V-Bird in Duitsland de deuren. Wij zijn ervan overtuigd dat er deze winter en later nog andere faillissementen zullen volgen. Ondanks deze situatie zal Ryanair dankzij zijn marges, die momenteel de hoogste zijn ter wereld, de hogere brandstofprijzen aankunnen - zonder zijn tarieven te verhogen - en Europa's snelst groeiende en meest winstgevende luchtvaartmaatschappij blijven.

We zijn voorzichtig in onze vooruitzichten voor de rest van het fiscale jaar. We verwachten voor dit fiscaal jaar aanzienlijke toenames van het aantal passagiers en een stijging van de belastingsfactoren. We verwachten dat de natuurlijke verlaging van het opbrengstpercentage in het 3e en 4e kwartaal beter zal zijn dan de aanvankelijke voorspelde 10 tot 20 %. Uit de financiële boekingstendensen concluderen we dat de verlaging 5 tot 10 % zal bedragen. Dit zal helpen om de hogere brandstofprijzen gedeeltelijk te compenseren tijdens het tweede halfjaar. We voorspellen dat er nog verlieslatende luchtvaartmaatschappijen zullen sneuvelen door de "perfecte storm" van dalende tarieven en recordhoge olieprijzen. Ondanks de stijging van de vluchtheffingen en de brandstofprijzen blijven we betere marges halen dan al onze concurrenten. Omdat we beschikken over de laagste kostenbasis, de laagste tarieven en een toonaangevende klantenservice, zijn we ervan overtuigd dat Ryanair winstgevend zal blijven groeien in het voordeel van onze klanten, onze medewerkers en onze aandeelhouders."