Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Onvoldoende aandacht voor binnenvaart in Europa

Er is onvoldoende politieke en bestuurlijke aandacht voor de binnenvaart in Europa. Daarnaast is het maatschappelijk en economisch belang van de binnenvaart onderbelicht en worden ook de mogelijkheden die de binnenvaart biedt voor afwikkeling van de groeiende vervoerstromen in Europa niet genoeg erkend. Tevens zijn er verbeteringen in de internationale institutionele samenwerking nodig. Dit zijn de belangrijkste conclusies van het rapport over de toekomstige institutionele kaders voor de binnenvaart in Europa, opgesteld door de onafhankelijke internationale adviesgroep European Framework Inland Navigation (EFIN), onder voorzitterschap van Jan Terlouw. Het rapport is aangeboden aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat.

De adviesgroep geeft ook aan dat er behoefte is aan meer harmonisatie van wet- en regelgeving bij de binnenvaart, zowel uit oogpunt van veiligheid, als uit oogpunt van level playing field. Verder pleit de EFIN groep voor de oprichting van een Europese organisatie voor de binnenvaart. Deze zou moeten bestaan uit een politiek forum "conferentie van Europese ministers belast met de binnenvaart", een organisatorische en administratieve eenheid "Europees bureau voor de binnenvaart", alsmede een "speciaal interventiefonds voor de Europese binnenvaart".

Minister Peijs beschouwt het rapport als een belangrijke bouwsteen in de meningsvorming over de toekomstige institutionele structuur van de binnenvaart in Europa. De minister verspreid het daarom breed onder de betrokken landen en de Europese Commissie, de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR), de Donau-Commissie, de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE-VN), de European Conference of Ministers of Transport (ECMT/CEMT) en internationale instellingen en organisaties die betrokken zijn bij de binnenvaart. Minister Peijs hoopt op een open en constructieve gedachtewisseling over nieuwe institutionele structuren, waarbij effectiviteit en efficiëntie voorop staan en de belangen van de binnenvaart gewaarborgd worden. Nederland neemt, tezamen met Frankrijk, België, Duitsland en Zwitserland, het initiatief om de gesprekken met de andere lidstaten en eerder genoemde internationale instellingen en organisaties te starten.

De instelling van EFIN in april 2004 was een initiatief van Nederland, genomen in samenwerking met België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Aanleiding voor de instelling is een aantal ontwikkelingen in Europa, zoals de uitbreiding van de EU met nieuwe lidstaten in 2004 en 2007 - waaronder een aantal binnenvaartlanden - en de gewenste intensievere samenwerking tussen de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), de Donau Commissie en de Europese Commissie. Het initiatief is ook een nadere uitwerking van de pan-Europese ministersconferentie over de binnenvaart in 2001 in Rotterdam, waarin is afgesproken te streven naar één geïntegreerde Pan-Europese binnenvaartmarkt.