---

Brieven aan de Kamer
---

Toekomst marinevliegkamp De Kooy

3-11-2004 18:42:00

Bij brief van 20 september 2004 hebben wij de resultaten van de studies naar aanleiding van de Prinsjesdagbrief 2003 aan de Kamer gemeld. De studie naar de Integrale helikoptercapaciteit heeft geleid tot de vervolgvraag hoe doelmatig het nog is NH-90 helikopters voor de fregatten op marinevliegkamp De Kooy te stationeren, of dat de conclusie moet worden getrokken dat er onvoldoende gronden zijn om De Kooy als militair vliegveld open te houden. Daarbij dient ook te worden overwogen dat het gebruik van De Kooy nu reeds overwegend civiel is. In die brief is meegedeeld dat de staatssecretaris hierover in contact is getreden met andere gebruikers van De Kooy en met de betrokken regionale en plaatselijke overheden. Deze brief beschrijft de uitkomst van dit contact, die kort samengevat luidt dat De Kooy open blijft.

In het overleg met de regio heeft de staatssecretaris duidelijk gemaakt dat alleen als de civiele medegebruikers bereid zouden zijn tot een aanzienlijk grotere bijdrage in de kosten, Defensie zou willen terugkomen op het voornemen tot sluiting. Dit werd vertaald in de eis dat de civiele medegebruikers over een aantal jaar naar rato van het aantal vliegbewegingen moeten meebetalen aan de gezamenlijke kosten van het vliegveld. Momenteel is ongeveer 2/3 van het aantal vliegbewegingen civiel (dit jaar een kleine 20.000) en 1/3 militair (een kleine 11.000). Overigens is deze verhouding geen vast gegeven: de komende jaren doen zich verschillende veranderingen voor die deze verhouding beïnvloeden.

De oplossing is gelegen in een betere verdeling van de kosten van het vliegkamp tussen de militaire en civiele gebruikers. In opdracht van Defensie en de Luchthaven Den Helder B.V. heeft NACO ("Netherlands Airport Consultants B.V.") de kosten doorgerekend.

Volgens NACO berust een groter deel van de kosten dan aanvankelijk door Defensie werd verondersteld op specifiek militaire eisen. De gecombineerde civiel/militaire kosten bedragen 3 miljoen per jaar in plaats van 5,4 miljoen. Met deze conclusie kunnen wij instemmen. Een afschrift van het rapport van NACO is bij deze brief gevoegd. Over het bedrag van 3 miljoen is met de Luchthaven Den Helder onderhandeld.

Vorige week is met de provincie Noord-Holland, de gemeente Den Helder en de Luchthaven Den Helder overeenstemming bereikt over een aantal afspraken die zijn vastgelegd in een gezamenlijke verklaring, die op vrijdag 29 oktober 2004 door de betrokken partijen is geparafeerd. Voor de afspraken verwijzen wij kortheidshalve naar de tekst van deze verklaring, die eveneens bij deze brief is gevoegd. De belangrijkste afspraken zijn, dat de civiele luchthaven en de bedrijven die vliegen op De Kooy vanaf 2006 meer betalen voor het medegebruik en dat Defensie in ruil daarvoor bereid is het vliegkamp open te houden. De afdracht van de medegebruikers, die in 2004 op ruim 800.000 uitkomt, zal oplopen tot 1,6 miljoen in 2008. De lopende gebruiksovereenkomst zal hiertoe worden aangepast. Omdat de civiele medegebruikers via de Luchthaven Den Helder bij de besprekingen betrokken waren, is het niet te verwachten dat zij de nieuwe tarieven als niet-marktconform zullen afwijzen.

Er wordt een procedure in gang gezet om meer civiele vliegbewegingen mogelijk te maken, onder gelijktijdige vermindering van de ruimte voor militaire vliegbewegingen. Er blijft voldoende militaire geluidsruimte over voor het opereren met de NH90s en voor de Dornier-vliegtuigen van de Kustwacht. Verruiming van het aantal civiele vliegbewegingen biedt ook mogelijkheden om nieuwe bedrijvigheid naar Den Helder te halen, waardoor de regio minder afhankelijk kan worden van Defensie.

Overigens heeft Defensie het NACO-rapport benut om de eigen kosten nog eens kritisch tegen het licht te houden. Een groot deel daarvan blijkt moeilijk te beïnvloeden. De hoge brandweerkosten komen voort uit de strenge brandveiligheidsregels voor militaire velden.

Het aantal luchtverkeersleiders is op De Kooy aanzienlijk hoger dan op vergelijkbare civiele velden. De maritieme helikopters trainen namelijk intensief boven De Kooy.

Dat trainingsprogramma en het civiele helikopterverkeer moeten veilig gelijktijdig kunnen worden verwerkt. Wat resteert zijn de kosten voor baanonderhoud, die volgens NACO per saldo zon 300.000 per jaar lager kunnen. Die bezuiniging zal de komende jaren worden doorgevoerd. Bovendien blijkt het mogelijk op korte termijn voor alle helikopters op De Kooy over te stappen op één type kerosine. Dit zal jaarlijks een besparing op de exploitatie opleveren van 150.000.

Voor de langere termijn is afgesproken onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van andere eigendomsverhoudingen: niet meer een militair veld met civiel medegebruik, maar een civiel veld met militair medegebruik. Ook varianten hierop kunnen in het onderzoek worden betrokken. Dit onderzoek zal uiterlijk begin 2007 moeten zijn afgerond. Want in dat jaar zullen de partijen de werking van de nu gemaakte afspraken beoordelen en zo nodig nieuwe afspraken maken. In die evaluatie is dus niet opnieuw de vraag naar het voortbestaan van De Kooy aan de orde, maar is de vraag hoe de levensvatbaarheid van het vliegveld het beste kan worden gediend.

DE MINISTER & DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

* Rapportage Den Helder

* Gezamenlijke verklaring MVKK/LDH

Nieuws Nieuwsberichten