AEL

Arabisch Europese Liga


LIBERALE JIHAD EN VERZET

(Saturday 06 November 2004 8:34:00 pm)

Nederland is in oorlog als we de woorden van VVD-fractievoorzitter Van Aartsen moeten geloven. Arabist Hans Jansen, verbonden aan de Universiteit van Utrecht, beweert zonder argumentatie dat de Islam Moslims toestaat om niet-Moslims vrijelijk af te slachten. Wilders noemt de Islam fascistoïde.

Zij en hun hordes islamofoben, waaronder een groeiend aantal politici, zijn het die de dijken van Nederland doorprikken en verantwoordelijk zijn voor de islamofobie, en Marokkanenhaat dat in rap tempo de polders insijpelt.

De liquidatie van Theo van Gogh wordt door veel xenofoben gebruikt om hun vreemdelingenhaat te gieten in een vorm van verdriet en medeleven. Een leger aasgieren cirkelt boven het Pearl Harbour van Nederland. Van Goghs stoffelijk overschot was nog niet afgekoeld of de minister Verdonk zwaaide al met haar menukaart: verbanning door afnemen van paspoorten, nog meer dwang in de inburgering, nog meer bevoegdheden voor de AIVD.
Alles wordt op alles gezet om de moord van Theo van Gogh uit te buiten in het voordeel van de rechtse agenda. Drie jaar geleden bleek dat de moordenaar van Pim Fortuyn een autochtoon was; hoe teleurstellend! Zelfs de kleine hoop dat de bestuurster van de auto die op een fractievoorzitter inreed mogelijk een Islamitische achtergrond zou hebben liep uit op een teleurstelling. Door de moord op Van Gogh worden die frustraties alsnog afgevuurd. Eindelijk heeft men die schijnlegitimatie gevonden. Zouden de daders van de vorige politieke aanslagen nog gekken zijn, nu is het opeens een rationele moslim. Een aanslag op de vrijheid van meningsuiting, Er is een Jihad in Nederland, Wij pikken dit niet langer, Een terroristische daad, pure demagogie. Het gaat hier om de liquidatie van een cineast zonder fatsoensnormen. Iemand die lijnrecht tegenover moslims stond, opgehitst door Ayaan Hirshi Ali. Er kan geen excuus zijn voor een dergelijke wandaad, maar het juiste perspectief mag niet uit het oog worden verloren. Hij werd niet vermoord om zijn mening zoals gesuggereerd wordt, maar om zijn diep krenkende scheldkanonnades. Schijnbaar heeft hij de juiste snaar bij die gek weten te raken en is hem dat fataal geworden. Diverse politici hebben de controle over hun fantasie al verloren, vooruitlopend op de rechtsgang. Zo wordt er gespeculeerd dat de dader lid is van een beweging die een heilige oorlog zou voeren in Nederland. Dat er nu door diverse politici gesproken wordt over een lidmaatschap van de dader, van een beweging die een jihad zou voeren in Nederland, getuigd van een fantasie die gelijk is aan de uitspraak dat Volkert van der G. bevrijd zou worden door Al-Qaida. Dat het gebruik van het woord jihad door deze hersenlozen vertaald wordt als de Heilige Oorlogmaakt hun uitlatingen des te clownesker.

De AEL merkte bij het aantreden van dit kabinet dat er een sfeer heerst in dit land die uitnodigt tot het ontmenselijken van moslims. Ontmenselijking is een proces dat in fasen plaatsvindt en vooraf gaat aan misdaden tegen de menselijkheid en oorlog. Er wordt collectief wantrouwen gekweekt om de ene bevolkingsgroep op te zetten tegen de andere door het woord van de andere bevolkingsgroep te ontnemen en hun intenties zelf te verklaren. Zij willen geen deel uitmaken van de maatschappij, Hun loyaliteit ligt niet in Nederland. In een latere fase leidt dit tot het aangrijpen van elke mogelijke gebeurtenis om deze insinuaties kracht bij te zetten, diepe angsten op te wekken en vergaande maatregelen voor te stellen. En uiteindelijk, als de gewekte angsten en de misleidingen voor voldoende steun hebben gezorgd, en de groep gezien wordt als minderwaardig (üntermenschen), achterlijk en beneden het eigen (menselijk) niveau, kan er overgegaan worden tot misdaden. De daders worden niet belet door gevoelens van rechtvaardigheid, mededogen of menselijkheid.

Cruciaal voor een dergelijke ontwikkeling is een diep gebrek aan kennis, aangevuld met mythen en waanideeën over de betreffende gemeenschap. In Nederland gebeurt dit door het maatschappelijke debat te manipuleren door gebruik te maken van door de overheid zelf gecreëerde of gedoogde Islamitische/Marokkaanse vertegenwoordigers. Voorbeelden zijn FORUM, Islam&Burgerschap, UMMON, Amsterdamse wethouder Aboutaleb en CMO. Onlangs nog is het CMO door (hoe kan het ook anders) minister Verdonk erkend als gesprekspartner. CMO is een initiatief van de overheid, financieel volledig afhankelijk van de overheid, in haar beleid gedicteerd door de overheid en via benoemingen samengesteld door de overheid. Deze individuen en bestuurders van de organisaties worden opgeworpen in media en publieke debatten als vertegenwoordigers van een gemeenschap. Het mag duidelijk zijn dat zij niemand minder vertegenwoordigen dan de overheid zelf. Het zijn dit soort tactieken die in Frankrijk gebruikt zijn om het hoofddoekverbod geaccepteerd te krijgen.

Het laatste wapenfeit uit deze hoek is om de moslimgemeenschap onder dwang verantwoordelijkheid te laten nemen en afkeer te uiten over misdaden, zoals de moord op Theo van Gogh. Afkeer, niet vanuit morele en ethische overwegingen, maar vanuit een positie die suggereert dat er enige verantwoordelijkheid en schuld bij de Islamitische gemeenschap ligt. Als niet-Moslims het niet vanzelfsprekend vinden dat wij een dergelijke daad afkeuren dan betekent dat dat wij ons al bevinden in een vergaande fase van de ontmenselijking van onze gemeenschap. Het zaad van racisme heeft dan stevig wortel heeft geschoten in het denken. Afgelopen dagen hebben zich al verschillende anti-Islamitische incidenten voorgedaan in dit land. In tegenstelling tot incidenten waarbij Marokkanen een mogelijke rol spelen wordt er alles aan gedaan om ze in de doofpot te stoppen. De AEL registreert meldingen van moslimhaat en moslimdiscriminatie. Dat gebeurt onder andere via de website. Deze dagen neemt de AEL een aanzienlijke stijging waar van islamfobische incidenten en moslimdiscriminatie.

Een belangrijk Islamitisch principe is dat een situatie nooit zal veranderen als je jezelf niet eerst verandert. Voor de Moslims in Nederland geldt dat zij in deze erbarmelijke omstandigheden zullen blijven verkeren als zij hun verantwoordelijkheid niet nemen. Een verergering is dan bijna niet te vermijden. De reden dat Moslims overkomt wat ze overkomt, is dat zich zwak opstellen. De slappe en afwachtende houding, het gebrek aan burgerschapsbesef, het gebrek aan democratische gekozen besturen van moskeeën en zelforganisaties, een verminkt zelfbeeld en de waan dat een holle term als integratie hen vooruit kan helpen. Als de hand in eigen boezem gestoken moet worden dan is het op deze vlakken waar Moslims in rap tempo aan moeten werken. De opbouw van een sterke gemeenschap met zelfvoorzienend en zelfdragende organisaties, waarin democratisch gekozen leiders en woordvoerders zonder complexen de standpunten van hun achterban verwoorden en ferm verdedigen in het maatschappelijke debat en overleggen met de overheid. Daarnaast is de Moslimgemeenschap het zichzelf verplicht om zich klaar te maken om verbetering van Nederland via parlementaire weg op te gaan vanuit hun eigen islamitische waarden en normen.

Dit zijn de manieren waarop er in Nederland een oprechte dialoog kan ontstaan. Een dialoog waarin de partijen werkelijk vertegenwoordigd zijn, elkaar recht in de ogen aan kunnen kijken en de waarheid eens flink kunnen laten horen. Want als de waarheid niet boven tafel komt, blijven de problemen verborgen. En als we niet op de hoogte zijn van de problemen zullen we nimmer een oplossing vinden om de verhouding te normaliseren.

AEL is een democratische beweging met een grote achterban en nog meer sympathisanten. AEL heeft een reputatie opgebouwd als een organisatie met uitgesproken standpunten met een sterke onderbouwing en een organisatie die geen blad voor de mond neemt.

De AEL daagt elke politicus uit om met ons een publiek debat aan te gaan over de huidige situatie in Nederland. Wij richten ons hierbij vooral tot Geert Wilders, Rita Verdonk en Jozias van Aartsen. In het geval van de laatste zijn wij ook bereid om een college te geven over de term jihad.