Haagse Hogeschool

2 november 2004 Bezoek van Imam en Rabbijn tijdens het laatste anderhalf uur vasten Studentenvereniging MashriQ organiseert Iftaar 2004

Studentenvereniging MashriQ organiseert op op maandag 8 november in de aula van de Haagse Hogeschool de Iftaar 2004. Vanaf 15.30 uur, tijdens het laatste anderhalf uur vasten van die dag, krijgen bezoekers een mix van informatie en amusement aangeboden. Om 17.00 uur is het tijd om het vasten te breken en met een gezamenlijke maaltijd de dag af te sluiten.

Één van de belangrijkste doelstellingen van MashriQ is om vooroordelen en misvattingen op zowel cultureel als religieus gebied te doorbreken. Omdat onwetendheid hier vaak aan ten grondslag ligt, is kennis over elkaars levensbeschouwing van groot belang om wederzijds respect en begrip voor elkaar te creëren.Tijdens het informatieve gedeelte worden daarom twee lezingen verzorgd. Imam Abdullah Haselhoef zal ingaan op de betekenis en waarde van de Ramadan voor moslims. Rabbijn Awraham Soetendorp zal een lezing houden over het vasten in het Jodendom. Het amusementgedeelte bestaat uit een An Nasheed kinderkoor en een komische toneelsketch van de Familie Sharief.

1 november 2004

Perspectief op de toekomst Open Dag Haagse Hogeschool

Docenten, studenten en instellingen geven blik op studentenleven

Om aankomend studenten te helpen hun toekomst vorm te geven houdt de Haagse Hogeschool vrijdag 5 november Open Dag van 18.00 tot 21.00 uur. Studenten en docenten van 39 voltijd- en duale hbo-opleidingen op het gebied van Economie, Gezondheidszorg, Gedrag & Maatschappij, Informatica, Internationaal, Onderwijs & Sport en Techniek geven informatie over de inhoud, verkorte routes, studiebelasting en beroepsmogelijkheden van de verschillende opleidingen. Daarnaast hebben alle opleidingen presentaties en kunnen bezoekers kennis maken met de studentenvoorzieningen van de Haagse Hogeschool, zoals sport en wonen.

In de centrale hal kunnen scholieren met vragen terecht bij verschillende instellingen zoals de IB-Groep (studiefinanciering), diverse studentenverenigingen, studentenhuisvesting (DuWo) het studentenuitzendbureau Studentalent. Vanuit de centrale hal kunnen geïnteresseerden ook mee met een rondleiding door het gebouw.

De Open Dag vindt plaats op de locatie van de Haagse Hogeschool aan het Johanna Westerdijkplein 75. De opleidingen Sport en Bewegen en de Haagse Opleiding tot Leraar Lichamelijke Opvoeding (HALO) presenteren zich, op dezelfde tijd, op hun eigen locatie aan de Laan van Poot 363.

Het hogeschoolcomplex ligt aan het Johanna Westerdijkplein 75, direct naast NS-station Den Haag Hollands Spoor. Vanuit het station is het slechts enkele minuten lopen naar de hogeschool.

De locatie Laan van Poot 363 kun je bereiken vanaf Den Haag Centraal Station met bus 4 (richting Kijkduin), uitstappen Sportlaan (halte Buizerdlaan). Vanaf Station Hollands Spoor met tram 11, overstappen halte Houtrustweg op bus 4 (richting Kijkduin), uitstappen Sportlaan (halte Buizerdlaan).

1 november 2004

Lector Ondernemen en Innoveren Haagse Hogeschool/TH Rijswijk:

Het denken over innovatie en ondernemerschap is aan vernieuwing toe

Op donderdag 4 november a.s. zal lector Dr. Saskia Harkema MBA in de aula van de Haagse Hogeschool haar intreerede houden met als centrale boodschap dat het denken over innovatie en ondernemerschap aan vernieuwing toe is. Zij houdt een pleidooi voor een herwaardering van de menselijke maat.

Het lectoraat Ondernemen en Innoveren (O&I) beoogt door middel van onderwijs, onderzoek en advies een brug te slaan tussen de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk (HHS/THR) en de economie en samenleving in de regio Haaglanden. Kenniscirculatie is daarbij het sleutelwoord.

Innovatie en ondernemerschap worden te eenzijdig benaderd vanuit een technologisch perspectief dat moet leiden tot nieuwe start-ups. De zogenaamde niet-technische aspecten van innovatie en ondernemerschap als een attitude die vernieuwing in de hand werkt, zijn volgens haar net zo belangrijk. Saskia Harkema brengt een andere benadering van innovatie voor het voetlicht en besteedt aandacht aan de kansen om hiermee het innovatieve vermogen van mens en organisatie te verbeteren.