Koninklijke Ahold


|          |persbericht                                                                |
|Datum     |8 november 2004                                                            |
Albert Heijn onderzoekt hoe Nederland belt

Bellen in supermarkt meest favoriet

Zaandam 8 november - De supermarkt is de meest favoriete plaats om prepaid te bellen. Ruim de helft van de prepaid bellers geeft dit aan. Daarnaast wordt door 47% van de ondervraagden andere winkels genoemd en 36% van de Nederlanders belt op de fiets. Bijna driekwart van de gesprekken in de supermarkt gaat over het boodschappen doen, waarvan in bijna de helft van de gesprekken wordt gevraagd wat er meegenomen moet worden. 76% van de prepaid bellers stoort zich niet aan mobiel telefoneren in de supermarkt. Als meest storende plaatsen worden spontaan de horeca (24%), het openbaar vervoer (21%) en de bioscoop (21%) genoemd. Het is de eerste keer dat Albert Heijn het Nederlands belgedrag van prepaidbellers heeft laten onderzoeken door TNS Nipo.

Op de vraag welke mobiele diensten zij zouden willen ontvangen, gaf bijna 20% van de prepaidbellers aan geïnteresseerd te zijn in het krijgen van actuele aanbiedingen via de mobiele telefoon. Dit is opvallend meer dan de interesse in diensten als file-informatie (10%), informatie over het openbaar vervoer (10%) of het weer (9%). Met name vrouwen vinden het krijgen van aanbiedingen via de mobiele telefoon aantrekkelijk.

Gratis overstappen
Prepaidbellers zijn over het algemeen loyaal aan hun aanbieder: bijna 60% heeft al twee jaar of langer dezelfde aansluiting. Hoewel bij veel mobiele dienstverleners nauwelijks een derde van de gebruikers een andere aanbieder heeft gehad, is ruim driekwart van de AH Mobiel-bellers overgestapt van een andere aanbieder naar AH Mobiel. De supermarktketen speelt hier op in door klanten de komende twee weken gratis de mogelijkheid te geven een overstap naar AH Mobiel te maken. Daarnaast krijgen zij een gratis AH Mobiel SIM-kaart met E 5 beltegoed kosteloos thuis gestuurd. Klanten van AH Mobiel vinden de aanbiedingen aantrekkelijk. Voor meer dan de helft van de AH Mobiel klanten zijn de aanbiedingen de belangrijkste reden geweest in hun keuze voor AH Mobiel.

Prijs-kwaliteitverhouding
Als belangrijkste reden voor prepaid bellen noemen jongeren de kostenbeheersing. Ouderen geven met name het beperkt gebruik van de mobiele telefoon aan. AH Mobiel-bellers onderscheiden zich door hun mate van telefoongebruik. Ruim 27% van de klanten belt vier keer per week of vaker. Het gemiddelde voor prepaid bellers is 20%. Opvallend is daarentegen dat AH Mobiel bellers hetzelfde besteden als het landelijk gemiddelde voor prepaidbellers. De prijs-kwaliteitverhouding speelt een belangrijke rol bij de keuze voor AH Mobiel. Ruim een derde van de AH Mobiel-bellers die AH Mobiel zouden aanbevelen bij vrienden geven als belangrijkste reden de goede prijs-kwaliteitverhouding. Bij de meeste andere aanbieders wordt dit gemiddeld drie keer minder door de ondervraagden genoemd. Een goede prijs-kwaliteitverhouding is voor meer prepaidbellers belangrijker (84%) dan lage gesprekskosten (78%).

130.000 klanten
Albert Heijn timmert met prepaid bellen onder eigen merk succesvol aan de weg. Inmiddels maken ruim 130.000 klanten gebruik van de dienst voor mobiele telefonie. Een van de oorzaken van de snelle groei van AH Mobiel is het feit dat Albert Heijn het meeste gratis beltegoed weggeeft. Afhankelijk van de waarde van de opwaardeerkaart, kan het gratis beltegoed oplopen tot 10 euro per kaart. Daardoor kunnen klanten al vanaf 7,5 cent bellen en sms'en. AH Mobiel werd eind 2002 geïntroduceerd.


--- EINDE BERICHT---

José Mes
PR & Mediarelaties
Albert Heijn
Tel: +31 75 659 50 50
Fax: + 31 75 670 15 02
Email: jose.mes@ah.nl

---- --