IBM

kwaliteit doorslaggevend in de sterke concurrentiestrijd

Onderzoek naar de toekomst van industrie in Nederland

Amsterdam -- 8 november, 2004 - Industriële ondernemingen in Nederland maken een grote omslag door. Bedrijven richten zich enerzijds op de klant toe met nieuwe diensten en besteden anderzijds steeds meer secundaire processen en productie uit. Kostenleiderschap is geen uitweg in de concurrentie strijd. De industriële onderneming van de toekomst is een informatie-intensieve organisatie die producten ontwerpt, goederenstromen foutloos regisseert, activiteiten uitbesteedt en bovenal een dienstverlenende organisatie is voor haar klanten. Dit blijkt uit onderzoek van IBM en het platform Topmanagement en IT.

De industrie is een bedrijfstak die zich kenmerkt door een hoge mate van concurrentie. Globalisering, kortere levenscycli van producten en commoditization vormen een extra hoog risico voor industriële ondernemingen. Binnen dit geweld richten industriële bedrijven zich noodgedwongen op hun kerncompetenties.

Enkele uitspraken van geïnterviewde topmanagers:
* Huub van der Vrande, CEO/COO, Neways Electronics International NV: We worden medeverantwoordelijk voor de time-to-market van onze klanten. We schuiven op van een uitvoerende producent naar een aanbieder van ontwerpdiensten en assemblage.
* Bert de Groot, voorzitter raad van bestuur, Delft Instruments BV: Ik verwacht dat veel bedrijven in de industrie in hun specifieke niche met behulp van IT verticale totaaloplossingen gaan creëren.
* André Haket, Corporate Director ICT, Stork NV: Weliswaar voelen we de constante prijsdruk, maar naast goedkoper werken zullen we ook nieuwe toegevoegde waarde moeten leveren.

* Kees van Zuijlen, Director Control & Administration Chemicals, Akzo Nobel NV: De consolidatieslag van afnemers is een belangrijke trend in een deel van onze markten. Dat versnelt de trend naar kostenleiderschap. Voor Akzo Nobel Chemicals is kostenleiderschap van doorslaggevend belang.

Efficiencyverbetering randvoorwaarde voor overleven Veruit de belangrijkste factor voor de industrie anno 2004 is de continue efficiencyverbetering die bedrijven moeten realiseren. Verhevigde concurrentie maakt efficiencyverbetering een randvoorwaarde om te overleven.
Globalisering van de keten is een trend waarmee ruim de helft van de Nederlandse industriële bedrijven (57 procent) wordt geconfronteerd. Naast globalisering en commoditization bepaalt de steeds korter wordende time-to-market de mate waarin een onderneming zich kan onderscheiden.

Gezien de druk waaronder industriële bedrijven staan, is het niet verwonderlijk dat ze ook de druk voelen om arbeid en productie te verplaatsen naar lagelonenlanden. Dit is een bijzonder actueel vraagstuk dat bij een groot aantal ondernemingen (43 procent) speelt. In de slag om efficiency kunnen veel bedrijven de kostenvoordelen die hiermee gemoeid zijn niet laten liggen.

Ondanks de dwingende focus op de prijzen binnen de markt, ziet meer dan de helft van de ondernemingen (56 procent) kwaliteit als de doorslaggevende kerncompetentie. Weliswaar is voor de meeste bedrijven een lage prijs heel belangrijk, het blijft slechts een randvoorwaarde: een essentiële conditie om in de race te blijven, maar die je er niet mee gaat winnen.

Servicestrategie biedt uitweg
Met dienstverleningsconcepten kunnen bedrijven zich onderscheiden door extra service te bieden aan klanten. Industriële bedrijven zijn nog voornamelijk gericht op vrij traditionele diensten zoals garantie en onderhoud (66 procent). Maar ook vergaande vormen van dienstverlening waarbij fabrikanten de verantwoordelijkheid over bepaalde processen overnemen, zoals vendor managed inventory, waarbij de fabrikant de voorraad van klanten beheert, worden actueel.

Uitbesteding neemt verder toe
Aan de ene kant nemen fabrikanten meer processen en taken over van de klant, aan de andere kant besteden ze eigen processen vaker uit. Een groot gedeelte van de ondernemingen (43 procent) is van mening dat outsourcing een steeds sterkere rol speelt binnen de bedrijfstak. Daarbij gaat het niet alleen om secundaire processen zoals distributie en logistiek, IT en stafdiensten, maar ook primaire processen zoals productie en assemblage. Naast de 25 procent van de ondernemingen die de productie en assemblage al hebben uitbesteed, zegt 35 procent dit op termijn mogelijk te gaan doen.

De grootste groei in uitbesteding is echter te verwachten bij zowel IT als staffuncties en secundaire processen. Ruim 40 procent verwacht deze functies in de nabije toekomst uit te besteden. Als belangrijkste reden voor outsourcing wordt het streven naar een variabele kostenstructuur genoemd.

IT speelt cruciale rol in onderscheidend vermogen Het belang van IT voor het onderscheidend vermogen van de onderneming wordt onderstreept door de betrokken managers in het onderzoek. De komende jaren ligt de focus op systemen die naadloos met elkaar kunnen communiceren, binnen én buiten de onderneming. Zonder afstemming geen efficiency.

IBM Business Consulting Services
IBM Business Consulting Services heeft wereldwijd meer dan 60.000 consultants en professionele ondersteuning in meer dan 160 landen. Hiermee is IBM 's werelds grootste consulting organisatie. IBM Business Consulting Services biedt klanten bedrijfsprocessen en kennis van bedrijfstakken, een grondige kennis van technologie oplossingen voor specifieke vraagstukken in een bedrijfstak en de mogelijkheid om deze oplossingen te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren op een zodanige wijze dat per saldo toegevoegde waarde geleverd wordt. www.ibm.com/nl/

Voor meer informatie of het gehele onderzoek:
Tineke Mertens
IBM Nederland
Mob: +31 6 200 150 92
tineke.mertens@nl.ibm.com