Ingezonden persbericht


Geavanceerd herkenningssysteem van magnetische tapes vereenvoudigt opslagbeheer

Imation verbetert etiketteer- en initialisatie-service

Schiphol-Rijk (Nederland), 8 november 2004 -- Bedrijven die gebruik maken van tapes, hebben niet alleen een betrouwbaar herkenningssysteem nodig om een benodigde tape te vinden, ze hebben de tape vaak ook snel nodig. Imation heeft een nieuw proces ingevoerd voor haar etiketteer- en initialisatieservice 'L&I'. Dit proces verkort de doorlooptijd met de helft en zorgt dat de op maat gemaakte tape maximaal een week na bestelling wordt verzonden.

IT-managers eisen goed en betrouwbaar gereedschap om hun gegevens op te slaan en te beheren. Imation's verwisselbare opslagproducten zijn daarbij in de meeste IT-infrastucturen - van kleine tot grote bedrijven - erg belangrijk. Beheer vormt een steeds grotere kostenpost.

Etiketteer- en initialisatieservice L&I
Magnetische cassettes lijken uiterlijk vaak op elkaar, helemaal in tape-opslagsystemen waarin alleen de achterkant van de cassettes te zien is. Een betrouwbaar tape-herkenningssysteem stelt gebruikers in staat om de gezochte magnetische tapes snel te vinden.

De Imation Etiketteer- en initialisatieservice L&I bestaat uit twee delen:
1. etiketteren van de cassette met plaketiketten;
2. 'magnetisch etiketteren' van de tape zelf, het zogeheten initialiseren.

Het enige dat Imation-klanten hoeven te doen, is bij het bestellen van magnetische tapes te specificeren welke soort etiketten en initialisering gewenst is. De cassettes worden hier door Imation van voorzien en zijn bij aflevering direct gereed voor gebruik.

Deze Imation-dienst levert gebruikers een tijdswinst op van zo'n vier tot zeven minuten per cassette: twee minuten voor het etiketteren en nog eens twee minuten tot vijf minuten (voor DLT-tapes) voor het initialiseren. Hoe groter de aantallen, hoe groter de besparing.

Imation heeft een aantal interne processen veranderd ter verbetering van haar L&I-service:
- Imation heeft haar L&I-dienstverlening verhuisd naar Imation's Europese opslag - en logistiekcentrum. Dit draagt er toe bij dat het product direct beschikbaar is en direct naar de klant kan worden verstuurd.
- Het L&I-proces begint bij de aanvraag voor een speciaal etiket dat kan worden gekozen uit diverse modellen en allen met een unieke code. Vervolgens worden de tapes in bundels op maat gemaakt.
- Imation heeft vooraanstaande printsystemen en software in gebruik genomen om er voor te zorgen dat de etiketten direct kunnen worden afgedrukt. Er zijn geen wachttijden voor de leveranciers, er kunnen geen fouten worden gemaakt bij het bestellen en afdrukken van de etiketten.

Etiketteren
Bij het extern etiketteren wordt op de achterkant van de cassette een etiket geplakt met een leesbare lettertekenreeks en eventueel een kleurcode of een streepcode - vergelijk met moderne leesbibliotheek-systemen. Gegevensbeheerders gebruiken de onderscheidende gegevens om tapes logisch te groeperen in categorieën. Iedere categorie krijgt een eigen uniek code-element. En iedere cassette binnen een categorie krijgt een eigen, uniek serienummer (Volume Serial Labelling - VolSer).

De etiketkleur is bedoeld om het nummer op het etiket makkelijk te kunnen traceren en om te zien of de cassette juist is weggeplaatst. Het (optionele) unieke cassettenummer van zes cijfers en letters maakt het makkelijk te zien welke cassettes bedoeld zijn voor berekeningen, welke cassettes gegevens bevatten over onderzoek en ontwikkeling en welke bestemd zijn voor productiecontrole en dergelijke. Iedere gebruiker is vrij om te definiëren welk etikettype en nummervolgorde hij wil gebruiken, alhoewel in praktijk de meeste gebruikers een bepaalde standaardprocedure volgen.

De bovengenoemde codering is slechts een deel van het proces. De robotarm zorgt ervoor dat de cassettes uit hun compartimenten in de magnetische tape-opslagbibliotheek worden gehaald en terugbezorgd. Ook zorgt de robotarm ervoor dat de lees- en schrijf-activiteiten worden uitgevoerd. Echter de robotarm herkent over het algemeen geen types en nummers. Het etiket is daarom ook uitgerust met een streepcode die door een machine kan worden gelezen en die dezelfde informatie bevat in de taal die de robot kan lezen.

De afgelopen jaren is de opslagcapaciteit voortdurend sterk toegenomen. Om de kosten te beperken hebben veel fabrikanten van tapedrives en opslagsystemen ervoor gezorgd dat de eigentijdse cassetteformaten naast de oudere typen in dezelfde tapebibliotheken kunnen worden gebruikt.

Initialiseren
Het tweede element van deze Imation-dienst voor de herkenning van magnetische tapes staat bekend als initialiseren. Tijdens deze procedure wordt een kleine hoeveelheid informatieblokken en tapemarkeringen aan het begin van de magnetische tape in de cassette opgenomen, die door de tapedrive als uniek identificatieteken worden herkend. Deze codering bevat ongeveer dezelfde informatie als het etiket en dat is belangrijk voor een naadloze werking van de opslagbeheersoftware, die de mechanische bewegingen van de robot combineert met de elektronische verzoeken vanuit de tapedrive. De gebruiker kan eenvoudig aanvullende informatie toevoegen. Het magnetische etiket bestaat uit tenminste een hoeveelheid metagegevens, die ook het VolSer-nummer bevat. Het etiket kan ook bestaan uit verschillende typen metagegevens, inclusief de kopregel van een bestand. Elke kopregel bestaat uit een totaal van tachtig tekens. Tegenwoordig worden twee verschillende codes voor het initialiseren gebruikt: EBCDIC (Extended Binary Coded Decimal Interchange Code) die wordt gebruikt door mainframe-omgevingen in rekencentra en het ASCII-formaat, dat wordt gebruikt voor open, niet gestandaardiseerde architecturen.

Imation
Imation Corporation is ontwikkelaar, fabrikant en leverancier van magnetische en optische, verwisselbare opslagmedia. Het brede productassortiment van Imation voorziet in opslagbehoeften variërend van een paar megabytes tot honderden gigabytes. Imation is in meer dan zestig landen vertegenwoordigd en heeft producten voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Dankzij meer dan driehonderd patenten en de inspanningen van de meer dan driehonderd onderzoekers en ontwikkelaars die bij Imation werkzaam zijn, weet Imation haar positie als pionier op het gebied van magnetische- en optische-mediatechnologieën te handhaven.

In september 2004 had Imation wereldwijd 2700 mensen in dienst. Het hoofdkantoor van Imation bevindt zich in Oakdale, Minnesota, V.S. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Schiphol-Rijk. Meer informatie is te vinden op de website www.imation.com en op de Nederlandse website www.imation.nl.

Meer informatie:
Persberichten, achtergrondinformatie en foto's zijn te vinden op pressroom.imation.com

Imation International B.V.
Bert Duisenberg

00 31 (20) 654 21 56
bpduisenberg@imation.com

PublieksWerk
Marije Verdouw
00 31 (20) 486 21 39
marije@publiekswerk.nl