Provincie Drenthe

Reconstructie Hoogeveenseweg in Meppel (N851) afgerond Stadsweg Meppel heropend

Assen,8 november 2004
Persberichtnummer 04-166

Vandaag hebben wethouder Lanjouw van de Gemeente Meppel en verkeer- en vervoersgedeputeerde Sipke Swierstra van de Provincie Drenthe de Hoogeveenseweg in Meppel officieel geopend. Daarmee komt een eind aan de grote opstoppingen die zich met name rond de spitsuren voordeden. Op de provinciale weg zijn meer rijstroken aangebracht, de afrit van de A32 bij Blankenstein is voorzien van een rotonde en de nieuwe verkeerslichtinstallaties zijn zo op elkaar afgestemd dat een groene golf ontstaat. Het doel van de reconstructie was om naast een betere bereikbaarheid ook de leefbaarheid en veiligheid te vergroten. De gemeente Meppel en de provincie Drenthe hebben gezamenlijk de benodigde 5 miljoen euro bekostigd.

Explosieve groei
Tussen 1990 en 2002 steeg het aantal voertuigen per etmaal op werkdagen van 10.000 tot bijna 25.000. Deze enorme groei van het aantal verkeersbewegingen leidde tot opstoppingen, een slechte bereikbaarheid en gevaarlijke situaties. Vlotte doorstroming van het verkeer is nodig, omdat de Hoogeveenseweg de kortsluiting vormt tussen de A28 en A32 zolang knooppunt Lankhorst nog niet volledig is. Daarom krijgt deze weg veel doorgaand verkeer te verwerken. Over enkele jaren wordt begonnen met het realiseren van een goede aansluiting tussen de beide rijkswegen. De weg zorgt tevens voor de ontsluiting van het bedrijventerrein Blankenstein, de wijk Oosterboer en het ziekenhuis.

Meer capaciteit
Het gedeelte van de N851 vanaf het bedrijventerrein Blankenstein tot en met de woonwijk Oosterboer heeft meer rijstroken gekregen. Om de ruimte hiervoor te creëren is de Hoogeveense Vaart smaller geworden. De capaciteit van de weg is hierdoor aanzienlijk vergroot. Daarnaast zijn de verkeerslichtinstallaties op de weg aan elkaar gekoppeld waardoor een groene golf ontstaat. Dit zorgt voor een verdere uitbreiding van de capaciteit, waardoor de bereikbaarheid van het gebied rond de Hoogeveenseweg voor een langere periode gewaarborgd is. Dat is nodig omdat uit cijfers blijkt ook na het gereedkomen van een goede aansluiting tussen A28 en A32 verkeersproblemen zouden blijven bestaan. Overigens werkt de groene golf alleen indien de aangegeven snelheid wordt aangehouden. Goed gedrag wordt daarmee beloond.

Camerasysteem en dynamische snelheidsinformatie Het toegepaste camerasysteem is voor Noord-Nederland nieuw. De cameras hebben niet tot doel verkeersovertredingen te registreren, maar worden gebruikt om de verkeersregelinstallatie aan te sturen doordat het aankomende voertuigen detecteert. Het snelheidsinformatiesysteem registreert wél de snelheid van passerende verkeersdeelnemers en geeft direct aan de weggebruiker aan met welke snelheid hij of zij voorbij rijdt. Uit een eerder gehouden proef blijkt dat passanten door het systeem worden herinnerd aan hun weggedrag en hun snelheid aanpassen.

De weg is in het kader van de leefbaarheid voorzien van geluidsreducerend asfalt, wat met name voor de direct omwonenden tot een afname van het geluid heeft geleid. Verder is nieuwe, dimbare verlichting aangebracht. Op de momenten dat het nodig is brandt de verlichting volop, in de nachtelijke uren wordt het lichtvolume automatisch lager.

Volgens plan
De werkzaamheden, die startten eind mei 2004, zijn volgens plan uitgevoerd. Wel moest tussentijds het besluit worden genomen om gedurende de bouwvak door te werken aan de weg. Ook op zaterdagen is doorgewerkt. Tot in december wordt hier en daar nog gewerkt aan de afwerking en vindt herbeplanting plaats. Het verkeer zal daarbij niet of nauwelijks meer hinder ondervinden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265, faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl